همکاری وزارتخانه های نفت ونیرو در طراحی برچسب انرژی ساختمان

همکاری وزارتخانه های نفت ونیرو در طراحی برچسب انرژی ساختمان

تبرچسب انرژی ساختمانهران - مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور اعلام کرد: وزارت نفت با همکاری وزارت نیرو طرح برچسب انرژی در ساختمانها را در دست طراحی دارد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور،' ابوالقاسم لطفی' گفت: هم اکنون پیش نویس برچسب انرژی برای ساختمان های مسکونی کوچک ، ساختمان های مسکونی بزرگ و ساختمان های اداری طراحی وتدوین شده است و مراحل تکمیلی طرح تصویب برچسب انرژی ساختمان تا پایان سال به پایان خواهد رسید.

به گفته ی وی پروژه طراحی و تدوین برچسب دهی انرژی به ساختمان ها در کشور، در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور تعریف و آغاز شد. بر این اساس در ابتدا روش برچسب دهی انرژی و رابطه برچسب با قوانین انرژی در کشورها ی پیشرفته مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و سپس با انجام مطالعات میدانی ، پروژه به مرحله اجرا رسید.

وی در خصوص نحوه تعیین برچسب انرژی برای هر ساختمان خاطر نشان کرد:برای تعیین حدود مصرف انرژی در رده های مختلف برچسب، ساختمان هایی با مشخصات معماری و تاسیساتی مختلف و شرایط کاربری متفاوت به عنوان ساختمان های نمونه جهت انجام شبیه سازی انتخاب وبا انجام محاسبات و ممیزی انرژی میزان مصرف انرژی هریک دراقلیم های متفاوت تعیین شده است.

لطفی گفت: در هر مورد حد پایین رده انرژی معادل الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان قرار داده شده و با تعریف ساختمان مرجع به عنوان ساختمان بهینه ، حد بالایی نیز مشخص و به این ترتیب با مشخص شدن حد بالا و پایین و تعیین مشخصات لازم برای یک ساختمان جهت قرار گرفتن در رده های میانی، میزان مصرف انرژی ساختمان در هر رده نیز تعیین می شود.

وی افزود: برچسب انرژی ساختمان علاوه بر تعیین رده مصرف انرژی ساختمان راهکارهای صرفه جویی را تعیین می کند که اجرای آن طبق اولویت بندی سبب ارتقای رده مصرف انرژی ساختمان می شود.

به گفته ی وی در برچسب انرژی، رده‌های انرژی مصرفی ساختمان از A تا G درجه بندی شده. به طوری که رده A نشان دهنده بیشترین بازدهی و رده G نشان دهنده کمترین بازدهی انرژی ساختمان است.

لطفی تاکید کرد:در ایران تنها قانون مرتبط با مصرف انرژی در ساختمان، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است و توسعه برچسب های انرژی علاوه بر تاثیر مستقیم در کاهش مصرف انرژی ساختمان به ساکنان این امکان را می دهد که بر اساس رتبه انرژی، ساختمانی را جهت سکونت انتخاب کنند که هزینه بهره برداری کمتری از لحاظ مصرف انرژی داشته باشد.

وی افزود: بعلاوه اینکه کیفیت زندگی نیز جزو پارامتر اصلی در نظر گرفته شود و به این ترتیب سازندگان نیز به ساخت ساختمان های با کیفیت تر ترغیب می شوند و دولت نیز می تواند روش های حمایتی خود را به سمت ساختمان هایی با رده های بالای انرژی سوق دهد.

 

 

    نظرات