عملیات احداث خط آهن چابهار- مشهد آغاز شد
عملیات احداث خطآهن چابهار - مشهد طی مراسمی با حضور محمود احمدینژاد آغاز شد.
به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، در جریان سفر محمود احمدینژاد رئیس جمهور به چابهار، عملیات احداث قطعه اول خطآهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول ۵۷۰ کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، دقایقی پیش آغاز شد.
در مراسم اجرای این پروژه در منطقه چابهار، محمود احمدینژاد رئیس جمهور، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری، سیدمجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیسجمهور و سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و چند نفر از مسئولان محلی حضور داشتند که این مراسم به صورت همزمان در شهر زاهدان برگزار شد.
این خط ریلی که پیمانکار آن قرار خاتمالانبیاء(ص) است، از "چابهار " آغاز و با عبور از "ایرانشهر "، "خاش "، "زاهدان "، "نهبندان "، "بیرجند "، "قاین " و "گناباد " از طریق ایستگاه "کالشور " در حوزه شهرستان "تربت حیدریه " به راهآهن بافق - مشهد متصل میشود و با بهرهبرداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راهآهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.
خطآهن چابهار - مشهد ۱۳۵۰ کیلومتر طول، ۱۱ کیلومتر پل و ۱۲ کیلومتر تونل دارد و ۳ میلیارد یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که از طریق فروش کارخانجات دولتی تأمین میشود.
حجم خاکبرداری این پروژه ۴۴ میلیون متر مکعب و حجم خاکریزی آن ۴۰ میلیون متر مکعب است.
طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری نیز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است که به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان - مشهد حداکثر در مدت زمان ۱۳ ساعت طی خواهد شد.
قطار مسیر چابهار - مشهد میتواند بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تن بار را جابهجا کند که امر موجب پهلوگیری کشتیهایی با تناژ بالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار میشود.
حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در این زمینه، راهآهن چابهار - زاهدان - مشهد را نجاتدهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور بندرعباس به سرخس و تفتان متصل و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف میشود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است.
نظرات