ایرلاین‌های خارجی مجاز به انجام پروازهای داخلی نیستند

ایرلاین‌های خارجی مجاز به انجام پروازهای داخلی نیستند

www.bananews.irمعاون وزیر راه و ترابری گفت: در پروازهای داخلی این حق را برای ایرلاین‌های داخلی قائل هستیم که آنها این عملیات پرواز را انجام دهند البته واگذاری انجام پروازهای داخلی به ایرلاین‌های خارجی در برنامه پنجم، تصویب نشد.

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، کاپیتان رضا نخجوانی طی نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و ترابری ضمن بیان اینکه عملکرد صنعت هوایی کشور به نسبت سال‌های گذشته مطلوب‌تر بوده است، به ارسال نامه‌ای به ایکائو در خصوص عدم ارائه سوخت به هواپیمای ایران‌ایر و پاسخ دبیرکل این سازمان بین‌المللی به نامه وی اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکلات خود در این‌باره راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که امید است بتوان از این موانع عبور کرد.

رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار در سازمان هواپیمایی کشوری به منظور انجام فعالیت‌های بهینه مدنظر بوده است، گفت: در بازرسی‌های ایکائو از بخش هوایی کشور موفق شدیم جایگاه مناسب و مطلوبی را نسبت به کشورهای منطقه کسب کنیم و در میانگین جهانی، جزو بالاترین‌‌ها باشیم.

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به پی‌گیری‌های مدیرعامل هما از طریق دبیرکل یاتا در راستای عدم تحویل سوخت به این ایرلاین‌، اظهار داشت: در حال بررسی اقدامات حقوقی در راستای تخلف برخی فرودگاه‌های اروپای در این‌باره، هستیم.

* تعداد حجاج متناسب با میزان خدمات فرودگاهی طرف سعودی انتخاب شود

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به ضعف عملکرد فرودگا‌های جده و مدینه در پرواز‌های برگشت حجاج، اظهار داشت: برای انجام پروازهای حج عمره از شرکت الوفیر عربستان به دلیل ضعف عملکرد در انجام پروازهای حج تمتع، استفاده نمی‌کنیم مگر آنکه تضامین لازم برای جبران عملکرد خود به سازمان حج و زیارت ارائه دهد.

نخجوانی تصریح کرد: امید است در سال آتی برای انجام پرواز حجاج، مذاکرات دقیق با طرف سعودی به محوریت سازمان هواپیمایی صورت گیرد و ایرلاین‌هایی که امکانات لازم را برای انجام پرواز‌های منظم در اختیار ندارند، یا‌ استفاده نشوند و یا تضامین کافی از آنها اخذ شود.

رییس سازمان هواپیمایی در خصوص پرواز حجاج و تعامل سازمان حج و زیارت با طرف سعودی، اظهار داشت: تعداد حجاج سال جاری ۱۰۳ هزار نفر بود که متناسب با این تعداد حجاج، باید تعدادی پرواز انجام می‌شد؛ طرف عربستانی با اعزام ۱۰۳ هزار زائر موافقت کرد اما مقامات فرودگاهی عربستان اسلایدتایم این تعداد زائر را ارائه ندادند به همین دلیل سازمان حج و زیارت مجبور شد شرکت دومی را برای تقسیم انجام پروازهای سهم طرف ایرانی، انتخاب کند.

معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: بهترین روش برای کاهش تأخیرات حجاج و اینگونه مشکلات در مان حج این است که تعداد حجاج متناسب با میزان خدمات فرودگاهی طرف سعودی انتخاب شود.

* رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و مقررات پرواز سالم مدنظر سازمان است

وی با اشاره به اینکه در قانون برنامه چهارم لازم بود متوسط سن ناوگان به زیر ۱۵ سال کاهش یابد، تصریح کرد: در برنامه پنجم نیز لازم است تا پایان عمر برنامه سن ناوگان به زیر ۱۵ سال کاهش یابد.

کاپیتان نخجوانی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم حرکت به سمت وضعیت اقتصاد آزاد صنعت مد نظر است، ادامه داد: ایرلاین‌ها با درآمدهای قبلی به ورشکستگی نزدیک می‌شدند و این ۳۰ درصد افزایش قیمت بلیت در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر ایرلاین‌ها و ارائه خدمات بهتر توسط آنها بود.

نخجوانی با اشاره به انکه چنانچه ایرلاینی وضعیت دخل و خرج خود را واقعی کند می‌تواند سرویس‌های مطلوب ارائه دهد، افزود: کیفیت ارائه خدمات نظیر تغذیه، پذیرایی و نظم پروازها یکی از جنبه‌ها و نتایج ظاهری افزایش قیمت بلیت است اما آنچه سازمان هواپیمایی کشوری به آن توجه دارد رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و مقررات انجام پرواز سالم است.

وی ادامه داد: با فراهم شدن زیربنای اقتصادی برای ایرلاین‌ها و افزایش نرخ بلیت امید است ایرلاین‌ها دارای پتانسیلی شوند که توانایی انجام هر چه بهتر پرواز‌ها را داشته باشند البته طبق برنامه پنجم زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه صنعت بیش از پیش فراهم خواهد بود‌.

* فقط ایرلاین‌های داخلی پرواز‌های داخلی انجام می‌دهند

معاون وزیر راه و ترابری در خصوص نحوه استفاده از توانمندی ایرلاین‌های داخلی اضافه کرد: در پروازهای داخلی این حق را برای ایرلاین‌های داخلی قائل هستیم که آنها این عملیات پرواز را انجام دهند البته واگذاری انجام پروازهای داخلی به ایرلاین‌های خارجی در برنامه پنجم، تصویب نشد.

رییس سازمان هواپیمایی در خصوص انجام پرواز ایران - عراق توسط هما، گفت: سازمان هواپیمایی ایران با سازمان هواپیمایی کشور عراق تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسانده است و طی این تفاهم‌نامه طرف عراقی حاضر به برداشتن سقف فرکانس پروازی بین دو کشور است.

* کماکان منتظر اعلام رسمی روس‌ها برای بیان دلیل سقوط توپولف کاسپین هستیم

معاون وزیر راه و ترابری در خصوص سرنوشت بررسی‌های دلیل سانحه هوایی توپولف کاسپین در روستای فارسیان قزوین، اظهار داشت: گزارش بررسی سانحه سقوط این هواپیما توسط سازمان هوایی ایران نهایی و به روس‌ها اعلام شد اما کارخانه سازنده روس و سازمان هوایی روسیه در این‌باره جوابی نداده‌اند که این امر یکی از دلایلی است که سازمان هواپیمایی ایران تصمیم به خروج توپولف از ناوگان هوایی کشور گرفت.

رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تا اعلام گزارش نهایی کارشناسی کشور سازنده هواپیما نمی‌توان به طور رسمی علت سقوط این هواپیما را اعلام کرد، اظهار داشت: این عمل بار حقوقی دارد؛ براساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته قطعا توپولف ۱۵۴ عیب موتوری و کارخانه‌ای داشته است.

 

    نظرات