توقف مسکن مهر عاقلانه‌ترین تصمیم برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره

توقف مسکن مهر عاقلانه‌ترین تصمیم برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره

http://www.bananews.irتوقف طرح مسکن مهر،‌ عاقلانه‌ترین تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره و تنفسی برای دولت در ساخت و ساز مسکن است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محودجهانی - کارشناس مسکن - درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم طرح جامع مسکن در سال ۸۴ مسکن مهر بود که علی‌رغم مناسب بودن، این طرح به خوبی اجرا نشد.

وی ادامه داد: طرح جامع مسکن در وزارت مسکن و شهرسازی وقت برای تامین مسکن گروه کم‌درآمد جامعه عنوان شد اما از پنج بند مهم این برنامه تنها طرح مسکن مهر مورد توجه قرار گرفت.

به گفته جهانی در طرح جامع مسکن پنج برنامه ایجاد مسکن برای اقشار مختلف وجود داشت که یکی از این برنامه‌ها مسکن مهر بود و مدل اجرایی این برنامه به مسکن مهر معطوف شد و دیگر بند‌ها فراموش شد.

 این مدرس دانشگاه با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم افزود: این دو دولت در اجرای برنامه با انحراف‌هایی همراه شدند که طرح را از بستر واقعی خود خارج کرد و با اشکالات عمده‌ای که امروز گریبانگیر متقاضیان و مسئولان شده، مواجه کردند.

به گفته وی هدف از ساخت مسکن مهر تامین مسکن گروه‌های کم درآمد جامعه بود و مقرر بود این واحدها با آورده‌ متقاضی و تسهیلات بانکی ساخته شوند اما ساخت واحدهای مسکونی مهر بسیار فراتر از توان اجرایی و ظرفیت ساخت‌وساز این واحد‌ها و شهرهای جدید بود و در مقابل منابع لازم تامین نشد.

جهانی خاطر نشان کرد: در طرح جامع مسکن قرار بود سالی ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود اما این طرح به سالی ۱٫۵ میلیون واحد تغییر کرد که ساخت‌وساز مسکن مهر با این حجم، کار سنگینی بود و مشخص بود دولت با تنگناهای زیادی روبه‌رو می‌شود که از جمله مشکلات پیش‌رو مکان‌یابی، زمین، تسهیلات بانکی و ساماندهی متقاضیان و یافتن سازندگان و انبوه‌سازان بود.

این کارشناس با بیان اینکه ساخت واحدهای مسکونی مهر اثرات مثبت و منفی در بازار مسکن کشور داشته است، تصریح کرد: از جمله معایب مسکن مهر، ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه‌ شهرها و روستاها بود که زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها فراهم نشد و از جمله مزایای این طرح ایجاد سرپناه برای هزاران متقاضی مسکن و صاحبخانه‌ شدن آنها و ایجاد اشتغال در کشور بود.

وی افزود: به‌طور مثال باید برای شهرهایی همچون پرند و پردیس در نزدیکی کلان‌شهر تهران تامین خدمات قبل از ساخت در نظر گرفته می‌شد اما این مهم رخ نداد.

جهانی با بیان این‌که اکنون بهترین تصمیم وزیر راه و شهرسازی توقف این طرح است، گفت: ادامه ندادن ساخت‌ و ساز‌ها به منزله‌ تنفسی برای دولت و تکمیل واحدهای نیمه‌کاره است.

به گفته وی پیش از هرگونه تصمیم برای ساخت واحدهای مسکونی جدید، وزارت راه و شهرسازی ابتدا باید منابع مالی واحد‌های جدید‌التاسیس را فراهم کند و پس از آن ظرفیت شهرها و سکونت مردم در نقاط مختلف را مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس اظهار کرد: نمی‌توان با وضعیت فعلی گفت که این دولت باید این طرح را ادامه دهد یا متوقف کند اما برای شروع پروژه جدید باید همه جوانب از جمله تامین اعتبارات در نظر گرفته شود.

وی افزود: پیش از هر اقدامی برای مسکن باید طرح جامع مسکن بازنگری شود چراکه از دل این طرح، طرح‌های مناسب دیگری ایجاد می‌شود.

جهانی با بیان این‌که ساخت مسکن اجتماعی مطرح است، گفت: در طرح جامع مسکن علاوه بر ساخت سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی، اعطای وام خرید مسکن کوچک برای کم‌درآمد‌ها و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطرح شده بود.

در طرح جامع مسکن ایجاد مسکن مهر برای دهک‌های مختلف برنامه‌ریزی شده بود و این اشکال موجود بود که مسکن مهر برای سه دهک سه و چهار و پنج درآمدی باشد اما این طرح برای دیگر دهک‌ها مفید واقع شد.

طرح مسکن مهر که به منظور خانه‌دار شدن دهک‌های ضعیف جامعه طی هفت سال اخیر در حاشیه شهرهای کشور اجرا شد و در قالب مالکیت ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار شده است اکنون پس از صرف حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار با کمبود منابع مالی و مشکلات دیگری همچون شهرسازی و امکانات رفاهی و اجتماعی مواجه شده و با توجه به مشکلات مالی که به اقتصاد کشور تحمیل کرده بر اساس تصمیم دولتمردان دولت یازدهم دیگر ادامه نخواهد یافت و تنها واحدهای نیمه‌ساز تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می‌شود. مسئولان مسکنی کشور طرح‌های دیگری همچون طرح مسکن اجتماعی را که البته هنوز جزئیات و شرایط آن اعلام نشده برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه در نظر گرفته‌اند.

    نظرات