تطویل مدت اجاره‌ مسکن فعلا به صلاح بازار نیست

تطویل مدت اجاره‌ مسکن فعلا به صلاح بازار نیست

http://www.bananews.irرییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: با توجه به حفظ حقوق متعاملان مسکن نمی‌توان مالکان را مجبور به افزایش مدت‌ زمان اجاره‌ مسکن کرد. از سوی دیگر در شرایط فعلی بازار مسکن، تطویل مدت زمان اجاره‌ به صلاح بازار نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسام عقبایی درگفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش مدت زمان اجاره‌ مسکن که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است، اظهار کرد: به دلیل تسلط افراد بر ملک خود، نمی‌توان مالکان را مجبور به افزایش مدت زمان اجاره‌ کرد و این امر باید در صورت ایجاد انگیزه و دلایل کافی صورت گیرد.

به گفته وی ابتدا باید مزایا و معایب طرح تطویل مدت زمان اجاره‌ بررسی شود و پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف و با صلاحدید قانوندان این طرح اجرا شود.

عقبایی افزود: از جمله مزایای اجرای این طرح این است که مستاجر به صورت سالانه با افزایش قیمت‌ها مواجه نمی‌شود و همین امر موجب ثبات قیمت‌ها در بازار و تعادل بازار مسکن می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان به اینکه نمی‌توان مالکان را انعقاد افزایش مدت زمان اجاره‌ مجبور کرد، گفت: قوانین بالادستی اجازه اجرای این طرح را بدون بررسی نمی‌دهند؛ بنابراین باید اجرای این طرح با دلایل و انگیزه‌های لازم صورت گیرد.

به گفته وی با توجه به احکام دین اسلام و قوانین کشور که مالک به اموال خود مسلط است دولت نمی‌تواند خودسر طرح تطویل مدت زمان اجاره مسکن را اجرایی کند.

عقبایی افزود: با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن، تطویل مدت زمان اجاره‌ به صلاح بازار نیست اما می‌توان با ایجاد واحدهای مسکونی از سوی دولت این طرح را اجرا کرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار کرد: دولت می‌تواند واحدهای مسکونی بسازد و این واحدها را به مدت زمان طولانی اجاره دهدکه ان امر به ثبات بازار مسکن هم کمک می‌کند.

وی افزود: اگر دولت واحدهای مسکونی بسازد و این واحدها را با این شرایط اجاره دهد مردم و مالکان خصوصی نیز این رویه را پیش می‌گیرند و بازار مسکن خود به خود به ثبات می‌رسد.

عقبایی درباره اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی اظهار کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید با تشویق همراه باشد چراکه تنبیه هیچ‌گاه پاسخگوی بازار نبوده و دلیل رشد اقتصاد نشده است.

وی تاکید کرد: اساسا با اخذ مالیات از واحدهای مسکونی که مانع رشد اقتصاد کشور می‌شوند موافق هستم و بهتر است تمهیدات دولت برای اخذ مالیات تشویقی باشند.

    نظرات