معاون سازمان محیط زیست خبر داد: مشکلات مالی علت تعویق در اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران!

معاون سازمان محیط زیست خبر داد: مشکلات مالی علت تعویق در اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران!

http://www.bananews.ir/معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل بودجه‌های سنگین و مشکلات مالی، اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران به تعویق افتاده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به عنوان مثال، بر اساسی کنوانسیون تهران هر کشور باید برای بهبود وضعیت آب‌های ساحلی حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه کند که این کار تا کنون توسط دولت‌های هر پنج کشور عضو انجام نشده است.

وی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به اجرای پروتکل‌ها و تامین بودجه‌ یا باید هزینه‌ها را به صورت مستقیم از بخش‌های درآمدزایی کشورها به ویژه بخش‌های نفتی تامین کرد و یا باید سازمان‌های اجرایی را مکلف کرد که در بودجه‌های سالانه خود هزینه‌های زیست‌محیطی را نیز پیش‌بینی کنند.

 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به امضای این پروتکل در سال ۲۰۰۳ میلادی و گذشت ۱۰ سال از عمر آن اظهار کرد: دفتر اصلی کنوانسیون در ژنو مستقر شده که همه کشورها به چرخشی بودن آن رای داده‌اند و در آینده محل استقرار کنوانسیون هر ۵ سال یکبار در کشورهای عضو جابجا خواهد شد.

کرباسی اضافه کرد: از محل این کنوانسیون تا به حال دو پروتکل به برای مقابله با آلودگی‌های زمین منشا آلودگی‌های نفتی دریایی به امضا رسیده است. همچنین دو پروتکل تنوع‌زیستی و گزارش‌های اثرات زیست‌محیطی نیز تقریب نهایی شده که امیدواریم در سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا برسد.

وی ادامه داد: بر اساس پروتکل گزارش‌های اثرات زیست‌محیطی طرح‌ها، هر صنعتی که در سواحل سیاسی خزر مستقر شود باید گزارش‌های زیست‌محیطی خود را به امضای چهار کشور دیگر نیز برساند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پروتکل آلودگی‌های زمین منشا در مجلس همه کشورهای عضو مصوب شده است افزود: اما در مورد آلودگی‌های نفتی با گذشت چند سال، هنوز که هنوز است منتظر تصویب این پروتکل توسط مجلس سه تا از کشورهای عضو هستیم.

کرباسی با اشاره به اجرای مانور منطقه‌ای در سال ۹۱ توسط ایران اضافه کرد: در همان سال یک مانور محلی نیز به اجرا درآمد که همانند مانور منطقه‌ای موفقیت آمیز بود و آمادگی ایران را برای مقابله با آلودگی‌های دریای خزر نشان داد.

رد پیشنهاد پایش آنلاین دریایی، توسط آذربایجان، روسیه و ترکمنستان

وی گفت: پروتکل پایش آنلاین دریایی توسط ایران به کنوانسیون ارائه شد اما به جز کشور ترکمنستان که مانند ایران سهم کمتری از آلودگی دریای خزر دارد، سه کشور آذربایجان، روسیه و ترکمنستان مورد استقبال قرار نگرفت چرا که این کشورها خطوط فرسوده نفت و گاز بسیاری داشته و بهره‌برداری‌های فراوانی از دریای خزر می‌کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با این پروتکل سهم کشور از آلودگی‌ دریای خزر مشخص می‌شود افزود: با اجرای پروتکل پایش آنلاین دریای خزر هر کشور ۳۰ ایستگاه پایش آنلاین ایجاد می‌کند تا آلودگی دریای خزر توسط هر کشور به صورت لحظه‌ای رصد شود.

    نظرات