انتقال حوضه به حوضه آب فقط برای شرب است/ بازنگری در احداث سد بختیاری

انتقال حوضه به حوضه آب فقط برای شرب است/ بازنگری در احداث سد بختیاری

http://www.bananews.ir/وزیر نیرو گفت: در کشور انتقال حوضه به حوضه آبی صورت نمی گیرد مگر برای مصرف آب شرب؛ بنابراین انتقال آب از کارون به زاینده رود نیز تنها برای بخش شرب صورت می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمید چیت‌چیان در نخستین نشست خبری خود در جمع نمایندگان رسانه‌ها گفت: برای انتقال از حوضه‌ای به حوضه دیگر مقررات و اصول سختگیرانه‌ای گذاشته شده که باید رعایت شود و غیر از نیاز شرب آب منتقل نخواهد شد.

وی در مورد هزینه انشعاب برق نیز تاکید کرد: هزینه انشعاب افزایش پیدا نکرده بلکه فقط سه بخش دریافتی هزینه که در گذشته جدا بودند یکپارچه شده و به طور هماهنگ از مشترکین یک نرخ دریافت می‌شود؛ این کار با توجه به این که هزینه انشعاب ثابت است، جلوی سو استفاده‌ها را نیز گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد معضل کمبود آب نیز گفت: از مردم تهران خواسته‌ایم تا ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند چرا که حجم روان‌آب‌ها کاهش پیدا کرده و نمی‌خواهیم به سهمیه بندی برسیم.

بازنگری در احداث سد بختیاری

وزیر نیرو در مورد توقف برخی از پروژه‌های سدسازی نیز گفت: طراحی سدها مجددا باید مورد بازنگری قرار گیرند تا در صورتی که فاقد توجیه فنی هستند در مورد آن ها تجدیدنظر شوند. در مورد سد بختیاری نیز باید گفت توجیه فنی واقتصادی طرح را مجددا بررسی میکنیم و در نهایت در روزهای آینده به تصمیم جدید می‌رسیم.

تصمیمی برای تغییر تعرفه گرفته نشده است

چیت‌چیان در مورد تغییر تعرفه‌های آب و برق نیز گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. باید توجه داشت در صورت اصلاح تعرفه و دریافت منابع جدید می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز داشته باشیم اما در غیر این صورت منابعی برای فعالیت‌های توسعه‌ای وجود ندارد.

شیرین سازی آب دریای خزر منوط به نظر سازمان محیط زیست

وی همچنین با اشاره به هدفگذاری طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی به میزان سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گفت: مسائلی توسط رییس سازمان محیط زیست در مورد این موضوع مطرح شده که مطالعات لازم درحال انجام است؛ نتایج مطالعات را در اختیار محیط زیست می گذاریم و پس از تایید اقدام لازم برای اجرای طرح صورت می گیرد.

 

انجام عمده اقدامات احیای دریاچه ارومیه در سال آینده

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که قسمت عمده اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ به بعد انجام می‌شود گفت: در حال حاضر در حد اعتبارات، مطالعات انتقال آب از دریای خزر در حال انجام است و یک شرکت خصوصی اسپانسر مطالعاتی شده در حالی که یک شرکت بین المللی مطالعات را انجام می دهد.

چیت‌چیان همچنین در ادامه در مورد واگذاری نیروگاه‌ها نیز گفت: برخی ازنیروگاه‌هایی که واگذار شده به دیگر دستگاه‌ها و بانک‌ها داده شده‌اند که مطابق با قانون خصوصی صازی نبوده بنابراین معتقدیم نیروگاه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی افزود: واگذاری‌ نیروگاه‌ها برای رد دیون به دیگر دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها در حالی است که بدهی نیروگاه‌ها از جمله درحوزه اوراق مشارکت و وام‌های بانکی برای وزارت نیرو باقی مانده که باید این موضوع دوباره بررسی شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که بازنگری در مطالعات پروژه‌ها چه اهمیت و ویژگی خاصی دارد؟ با اشاره به این‌که طرح‌های وزارت نیرو دوباره بازنگری می‌شوند گفت: مطالعات مجدد طرح‌ها مربوط به بخشی از طرح است که هزینه‌های سنگین نیاز ندارند و بیشتر راجع به آمار بارش‌ها است که روی پروژه‌های سدسازی تاثیر می‌گذارد.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که وضعیت بارش‌ها در ۱۵ سال اخیر متفاوت بوده است گفت: از کارفرماها خواسته‌ایم تا آمار خود را منحصر به ۵۰ سال اخیر نکنند و غیر از در نظر گرفتن ۵۰ سال به میزان بارش‌ها در ۱۰ سال اخیر نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود:‌ غیر از میزان بارش‌ها باید به بحث روان‌آب‌ها و حجم آن‌ها نیز توجه شود. چرا که میزان برداشت‌ها در بالادست پروژه‌ها تغییر کرده است. بنابراین ما ترجیح می دهیم هزینه مجدد برای مطالعه داشته باشیم.

زاینده رود خشک شده است

وزیر نیرو در ادامه همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر تصمیم وزارت نیرو در مورد انتقال آب از کارون به زاینده ‌رود با توجه به مخالفت‌ها و استقبال‌هایی که صورت می‌گیرد اظهار کرد:‌ دوستان در خوزستان حساسیت هایی و در اصفهان نگرانی‌هایی دارند؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می‌شود.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که در اصفهان نیز از مردم خواسته شده تا در مصرف آب صرفه جویی کنند به مشکل کمبود منابع آب شرب اشاره کرد در حالی که اکنون فصل پاییز است و گفت: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مطلقا نخواهیم داشت الا برای مصرف آب شرب. اگر از مردم خوزستان پرسیده شود که اجازه می دهید برای مردم یزد، کرمان و کاشان و ... که آب برای خوردن ندارند به میزان شرب آب کارون منتقل شود مطمئنم تمام مردم استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری اعلام می کنند حاضریم آب شرب مردم از کارون تامین شود.

وی با اشاره به این‌که تونل کوهرنگ ۱ قبل از انقلاب ساخته شده و تونل کوهرنگ ۲ پس از آن اجرا شده است افزود: تونل کوهرنگ ۳ نیز در حال حاضر در حال اجرا است و تمام آبی که از کارون به اصفهان یا فلات مرکزی یا به قم منتقل شده به یک میلیارد متر مکعب نیز نمی‌رسد. در حالی که کل آبی که در کارون جریان دارد بالغ بر ۲۱ میلیارد متر مکعب است. بنابراین آب برداشتی کمتر از پنج درصد آب خوزستان می‌شود.

تصویب مقررات سخت‌گیرانه انتقال آب در شورای عالی آب

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در جلسات گذشته شورای عالی آب برای انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مقررات و اصول سخت گیرانه‌ای گذاشته شده است اظهار کرد:‌ مقررات مصوبه باید رعایت شود، نیازهای حوضه آب دهنده تامین شود و اقدامات لازم در حوضه آب گیرنده صورت گیرد.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که اجازه انتقال آب حوضه به حوضه غیر از بخش شرب وجود ندارد گفت: برای انتقال آب حوضه‌ای تبعات زیست محیطی نیز در نظر گرفته می‌شود و تمام اصول رعایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اصولی که در انتقال آب رعایت می‌شوند نه تنها اصول درنظر گرفته شده در ایران بلکه اصولی هستند که در سازمان یونسکو مصوب شده و در چارچوب آن باید عمل شود بنابراین در صورت نیاز انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر وزارت نیرو مسئله را باید در شورای عالی آب مطرح کند تا پس از در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... به تصویب برسد.

قبل از تصویب طرح بهشت آباد اجرا نمی‌شود

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که آیا طرح بهشت‌آباد با وجود مخالفت های صورت گرفته اجرا می شود گفت:‌ طرح بهشت‌آباد تا زمانی که مطالعات و تخصیص آب آن در شورای عالی آب تایید و مصوب نشود اقدامی دراین زمینه انجام نمی‌دهیم.

چیت‌چیان در مورد نحوه مدیریت شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها و رقابت بین آن‌ها گفت: با توجه به این که قانونگذار مکلف کرده موضوع مدیریت حوضه‌ای آب مدنظر قرار گیرد و شورای عالی آب هم بر این مسئله تاکید کرده، نظام مدیریت آب در یک سال آینده یکپارچه می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به یکپارچه شدن مدیریت آب گفت: این موضوع الگویی است که در تمام دنیا اجرا شده است و با توجه به این که حوضه‌های آب از تقسیمات داخلی کشور تبعیت نمی‌کنند، با ادامه مدیریت مخرب استانی کشور با فاجعه در حوضه مدیریت آب روبرو می‌شود.

چیت‌چیان در ادامه تاکید کرد: حداکثر ظرف یک سال آینده یکپارچه سازی مدیریت آب صورت خواهد گرفت.

اولویت بندی پروژه‌های نیرو

وی با تاکید بر این‌که یکی از اولویت‌های ما در مورد طرح‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: پروژه‌هایی از جمله سدهایی که ساخته شده و شبکه‌های آبی در طرح اجرا نشده‌اند در اولویت قرار دارند. با توجه به بودجه سال ۹۲، براساس اولویت منطقه‌ای دولت تخصیص اعتبار را انجام می دهد تا شبکه‌های نیمه تمام در اولویت قرار گیرند.

طرح جامع آب به روز می‌شود

وزیر نیرو در مورد طرح جامع آب نیز گفت: نتایج طرح جامع آب در ۸۰۰ جلد تهیه شده و با توجه به تغییرات روان‌آب‌ها نیاز است که به روز شود بنابراین در شش ماهه آینده این طرح به روز خواهد شد و تمام برنامه‌هایی که در آینده خواهیم داشت همگی بر پایه مطالعات جامع آب صورت خواهد گرفت.

آلودگی منابع آبی با فاضلاب کشاورزی

چیت‌چیان درمورد نگرانی‌های مطرح شده پیرامون میزان نیترات در آب، گفت: آلودگی منابع آب ناشی از چند پدیده از جمله ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری و ورود پساب‌های کشاورزی به منابع آب است.

وی افزود: با کمال تاسف سمومات کشاورزی و کودهای به کار رفته به صورت غیر موجه به میزان زیاد مصرف می‌شوند که این موضوع باعث شده اضافه های آن توسط پساب‌های کشاورزی دوباره به منابع آب وارد شود و به شدت منابع آبی را آلوده کرده است.

وی با اشاره به این‌که حدود ۶۰ درصد از مشترکین کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند گفت: با صراحت اعلام می کنم چاه‌ها به صورت دائمی در معرض آزمایش هستند و اگر در جایی چاهی آلودگی داشته باشد یا آن را جایگزین می‌کنیم و یا در صورتی که میزان نیترات بیش از حد مجاز باشد منابع را با آب‌های سالم مخلوط می کنیم تا میزان نیترات به پایین تر از حد استاندارد برسد.

وزیر نیرو تاکید کرد:‌ در صورت نبود امکان کاهش نیترات موجود در منابع آبی، چاه را می بندیم و اجازه استفاده از آن را نمی دهیم بنابراین مردم آسوده باشند که آب شرب حتما دارای کیفیت در حد استاندارد است.

لزوم توجه افغانستان به وجود منافع مشترک بین همسایگان

چیت‌چیان در مورد احداث سد سلما و کاهش منابع آبی حریررود در صورت بهره برداری از آن در افغانستان گفت: افغانستان کشور همسایه و دوست ایران است و کشورهای دوست می‌دانند که منافع آن ها در ارتباط، مذاکره و مسائل مشترک است.

وی ادامه داد: موضوع سد سلما و آب حریر رود نیز از این قاعده خارج نیست بنابراین امیدواریم در تعاملات خوب دو کشور این مسئله حل شود.

کاهش ذخیره‌های آبی به کمتر از دو سال

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در سال آبی ۹۱-۹۲ میزان بارش‌ها در حدود نرمال و تنها دو درصد کمتر بوده است، گفت: حجم روان‌آب‌ها در حال حاضر ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده و ذخیره منابع آبی نیز به اندازه‌ای که قبلا پیش بینی شده نیست. بنابراین میزان ذخیره آب در کشور در حال حاضر کمتر از دو سال است.

چیت‌چیان درمورد احداث سدهای مطالعه شده نیز گفت: مطالعات کافی درباره تعدادی از سدهایی که احداث آن‌ها شروع شده صورت نگرفته و یا مطالعات انجام شده براساس آورد رودخانه با توجه به متوسط ۵۰سال گذشته است در حالی که اکنون با تغییر اقلیم مواجه‌ایم و میزان بارندگی و الگوی بارش تغییر کرده است.

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت و تبدیل زمین‌های دیمی به آبی نیز از سوی دیگر گفت: بنابراین طراحی سدها باید مجددا مورد بازنگری قرار گیرند چرا که ممکن است اکنون فاقد توجیه احداث باشند و یا لازم باشد در طراحی آن تجدیدنظر شود.

احداث بلندترین سد بتنی جهان دوباره بررسی می‌شود

وزیر نیرو در مورد احداث سد بختیاری که بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان محسوب خواهد شد، گفت: توجیه فنی واقتصادی طرح را مجددا بررسی می کنیم؛ دو جلسه ویژه در این زمینه برگزار شده و نهایتا در روزهای آینده راجع به سد تصمیم گیری جدید خواهد شد.

چیت‌چیان تاکید کرد: ممکن است تاخیر در اجرای طرح به دلیل توجیهات فنی و اقتصادی و یا لزوم تغییر ظرفیت نیروگاه صورت گیرد.

نبود خاموشی در صورت مدیریت عرضه و تقاضا

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد هشدارهای داده شده پیرامون احتمالی خاموشی در تابستان ۹۳ گفت: آیا صرفا باید روی تاسیسات تولید سرمایه‌گذاری کنیم یا لازم است مدیریت مصرف و عرضه صورت گیرد؟

چیت‌چیان افزود: مدیریت عرضه و تقاضا یکی از محورهای اصلی ما خواهد بود و در این زمینه برای کاهش تلفات نیز تصمیماتی اتخاذ شده از جمله حذف بخش فشار ضعیف در توزیع، ادامه خطوط فشار متوسط تا نزدیک محل مصرف و اتصال نزدیک تراس به محل مصرف برای کاهش تلفات.

وزیر نیرو تصریح کرد: از دیگر کارهای در نظر گرفته تجدیدنظر در مقاطع سیم‌ها و کابل‌ها در توزیع برق و مجهز کردن شبکه به تجهیزات پیشرفته اندازه گیری هستند به این ترتیب برای هوشمند کردن شبکه قدم بر می داریم.

وی با تاکید بر این‌که در بخش مصرف ظرفیت قابل توجهی برای صرفه جویی وجود دارد گفت: در صورتی که صرفه جویی صورت گیرد کشور در مقابل خاموشی بیمه می‌شود. تمام شرکت‌های ما، نیروگاه‌ها و شرکت‌های تامین برق تمام تلاش خود را می کنند که در سال‌ ‌آینده تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در صورت اصلاح قیمت‌ها

چیت‌چیان در مورد تغییر تعرفه‌های آب و برق نیز گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده منتهی باید توجه داشت به دلیل محدودیت منابع مالی دولت، در سال‌های اخیر دولت نتوانسته مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه قیمت تمام شده را به وزارت نیرو پرداخت کند که این موضوع باعث تاخیر در اجرای طرح‌ها و در نهایت متضرر شدن مردم و مصرف‌کنندگان شده است.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که اگر تعرفه را اصلاح کنیم و منابع جدید از دولت دریافت شود و مدیریت مصرف صورت گیرد، وزارت نیرو می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های جدید داشته باشد گفت: در غیر این صورت صنعت آب و برق منبعی ندارد که از آن برای فعالیت‌های توسعه جدید استفاده کند.

بهره برداری از فاز دوم نیروگاه سنگ توده۲ در تاجیکستان

وی با اشاره به پروژه سنگ توده ۲ در تاجیکستان گفت:‌این نیروگاه با پشتیبانی ایران توسط پیمانکاران ایرانی در حال اجرا است، واحد اول به بهره برداری رسیده و واحد دوم نیروگاه برق آبی سنگ توده ۲ نیز به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: منابع مورد نیاز احداث سد توسط بانک توسعه صادرات تامین شده و بازگشت آن نیز از طریق فروش برق به دولت تاجیکستان صورت خواهد گرفت.

انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خزر به فلات مرکزی

چیت‌چیان با اشاره به هدفگذاری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی گفت: در نظر گرفته شده که سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب دریای خزر شیرین و به مناطق مرکزی از جمله سمنان و دیگر شهرها منتقل شود.

وی ادامه داد: یک گام از مطالعات این پروژه انجام شده و موافقت اولیه سازمان محیط زیست جلب شده اما اخیرا رییس سازمان محیط زیست نظراتی در مورد ابعاد زیست محیطی طرح عنوان کرده و الان در ردیف‌های اعتباری وزارت نیرو در قانون بودجه یک ردیف مطالعاتی وجود دارد که براساس آن مطالعات در حال انجام است.

وزیر نیرو یادآور شد: برای اجرای پروژه انتقال از خزر به فلات مرکزی نتایج مطالعات و ارزیابی زیست محیطی که بدست می آید در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته می‌شود و پس از تایید، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

چیت‌چیان تصریح کرد: در حال حاضر در مراحل پایانی مطالعه پروژه انتقال آب خزر هستیم. در مورد هماهنگی با کشورهای همسایه نیز چون دریای خزر مشترک است، مراوداتی را با همسایگان در این زمینه داریم و تمام ملاحظات بین المللی طرح مورد نظر قرار می‌گیرد.

اختصاص یک سوم از اعتبار مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که تخصیص اعتبارات در دولت گذشته برای احیای دریاچه ارومیه بسیار ناچیز بوده است گفت: در سال ۹۱ مجموعا ۱۰ میلیارد تومان دریافت کردیم، امسال هم با وجود تصمیم گیری برای تخصیص حدود ۲۴ میلیارد تومان تاکنون فقط هشت میلیارد تومان اعتبار داده شده است.

وی افزود: کارگروه نجات دریاچه ارومیه با دریافت راهکارهای جدید، ۴۳ راهکار را در نظر گرفت که ۱۹ مورد آن فوریت داشت بنابراین انرژی خود را اجرای این ۱۹ راهکار دارای اولویت گذاشته‌ایم.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که در روزهای آینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه مشخص می شود گفت: ستادی با عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه ایجاد شده و معاونت ریاست جمهوری وعده داده که منابع لازم را در اختیار مجری احیای دریاچه ارومیه قرار دهد.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که عمده اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه از سال آینده آغاز خواهد شد گفت: در حال حاضر در حد اعتبارات مطالعات انتقال آب از دریای خزر صورت می گیرد و یک شرکت بین المللی کار مطالعه را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که مسائل تالاب‌ها منحصر به دریاچه ارومیه نیست گفت: تالابهای دیگر نیز درکشور هستند که کم و بیش به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شدند بنابراین موارد را پیگیری می کنیم تا از بروز فاجعه‌های زیست محیطی جلوگیری شود.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که از ۴۰ نیروگاهی که برای واگذاری در نظر گرفته شده، ۲۲ نیروگاه واگذار شده است گفت: ۱۸ نیروگاه در اختیار سازمان خصوصی سازی است که پیگیر واگذاری آن هستیم.

چیت‌چیان با اشاره به اقدامات انجام گرفته و همکاری‌های وزارت نیرو با بخش خصوصی به مکانیزم بند «و» قانون بودجه اشاره کرد و گفت: ۳۲ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی برنامه‌ریزی شده که توسط بخش خصوصی اجرا شود و وزارت نیرو از سرمایه‌گذاران خصوصی حمایت خواهد کرد.

** اداره صنعت آب و برق با اتکا به دولت امکان پذیر نیست

وی با تاکید بر این‌که اداره صنعت و برق تنها با اتکا به دولت امکان پذیر نیست گفت: در حال حاضر بحث برگرداندن نیروگاه‌های واگذار شده را نداریم و اگر صحبت‌هایی صورت گرفته در این راستا بوده که نیروگاه‌هایی که در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته تماما بخش خصوصی واگذار شوند.

**هشدار حاکمیت به مپنا

وزیر نیرو در مورد درخواست خود از مپنا برای واگذاری نیروگاه‌هایی که در ازای رد دیون وزارت نیرو به آن شرکت داده شده است گفت: در تمام دنیا سازندگان نیروگاه‌ها، کار اداره نیروگاه را انجام نمی دهند بنابراین از مپنا خواسته‌ایم تا نیروگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار و به ماموریت اصلی تولید تجهیزات نیروگاهی بسنده کنند.

چیت‌چیان با اشاره به نقش حاکمیتی وزارت نیرو تصریح کرد: به عنوان حاکمیت از مپنا می خواهیم که کار خود را در تولید تجهیزات متمرکز کند.

**دولت ۸۰ درصد سهام نیروگاه‌ها را واگذار می کند

وی با تاکید بر این‌که معتقدم در صورتی که تمام فعالیت‌های صنعت برق مبتنی به اصول اقتصادی باشد و خدمات به صورت اقتصادی عرضه شود نیازی به حمایت‌های دولت از صنعت نیست گفت: در گام اول خصوصی سازی نیروگاه‌ها را در دست داریم و سیاست وزارت نیرو این است که مطابق قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، ۸۰ درصد از سهام نیروگاه‌ها را واگذار کند و ۲۰ درصد در اختیار دولت قرار گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که ۴۰ درصد از سهام شرکتهای توزیع برق در اختیار توانیر و ۶۰ درصد غیر دولتی است تصریح کرد: شرکت‌های برق منطقه‌ای به دلیل این که عهده‌دار مسوولیت انتقال برق هستند مطابق قانون دولتی بوده و باقی خواهد ماند.

** اقتصاد برق یارانه‌ای است

چیت‌چیان ادامه داد: از آنجا که اقتصاد برق، اقتصاد یارانه‌ای است، هر کدام از بخش‌ها نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. دستورالعملی در حال حاضر تهیه کردیم وبه زودی ابلاغ می‌شود که براساس آن تمام شرکت‌ها در زنجیره صنعت باید تمام خریدها را اقتصادی انجام دهند و تمام حساب‌ها در دفاتر مالی ثبت شود؛ با این کار میزان هزینه‌ها و مقدار پول دریافتی از مردم مشخص می‌شود.

وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل در نظر گرفته شده به شفافیت در مورد هزینه‌ها و پرداخت یارانه‌ها می رسیم تا وزارت نیرو شرکت‌های توزیع را از وضعیت نابه سامان کنونی نجات دهد.

**در صورت تامین منابع تعهدات مسکن مهر را انجام می‌دهیم

وزیر نیرو در مورد تعهدات وزارت نیرو در حوزه مسکن مهر و تامین آب و برق گفت: در جلسه ماقبل آخر هیات دولت بحث مفصلی در این زمینه انجام شده است؛‌ وزارت نیرو قرار بود منابعی را دریافت کند و با استفاده از آن سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

چیت‌چیان ادامه داد: در حوزه برق ۶۰ درصد و در بخش آب و فاضلاب ۴۵ درصد از کل اقدامات انجام شده و با تامین منابع مالی از سوی دولت می توانیم ادامه تعهدات را انجام دهیم.

** استحصال ۶۰ درصد از آب‌های کشور

وی در مورد میزان استحصال‌ آب‌های ایران نیز گفت: بیش از ۶۰ درصد از منابع آبی استحصال شده و با سدهایی که در دست داریم امیدواریم این میزان به رقم بالایی ارتقا یابد.

**احداث ۵۸۰ مگاوات نیروگاه بادی

وزیر نیرو همچنین ادامه داد: تا پایان سال قراردادهایی به ارزش ۵۸۰ مگاوات نیروگاه بادی با بخش خصوصی منعقد شود و حمایت‌های قابل توجهی از کسانی که نیروگاه‌های تجدیدپذیر را احداث می کنند صورت خواهد گرفت.

چیت‌چیان افزود: در دو سال آینده میزان سوخت فسیلی مورد نیاز یک نیروگاه یا معادل آن پول به احداث کنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر داده خواهد شد و قیمت خرید تضمینی برق از منابع تجدیدشونده را از ۴۳ تومان به بیش از ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت ارتقا می‌دهیم.

وی تاکید کرد:‌ با تمام این حمایت‌ها دست وزارت نیرو بسته است و نمی توانیم نیروگاه جدید با اعتبارات دولتی احداث کنیم لذا زمینه‌های لازم را آماده کردیم تا کسانی که انگیزه‌ی کاهش مواد آلاینده و حفظ محیط زیست را دارند در ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند و بخش خصوصی از این تسهیلات استفاده کند.

وزیر نیرو تاکید کرد که بخش خصوصی میتواند از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین تجهیزات و احداث نیروگاه استفاده کند و ما منتظر اقدام سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم.

**کاهش ۲۰۰۰ مگاواتی مصرف برق در شب‌ها

چیت‌چیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش مصرف برق از جمله توزیع لامپ‌های کم مصرف گفت: میزان پیک مصرف برق در شب‌ها ۲۰۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرده اما با پدیده جدیدی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: به خاطر افزایش استفاده از اسپیلت‌ها در فصل گرما به جای این که مصرف برق در شب افزایش پیدا کند، در روز بالا رفته بنابراین مواجه‌ایم که پیک روزانه در تابستان نسبت به پیک شبانه پیشی گرفته است.

وزیر نیرو تصریح کرد:‌ در حال حاضر با مکانیزم‌هایی که داریم تلاش می شود راندمان انرژی بالا برود و شرکت‌ها تحت حمایت مالی قرار می دهیم تا قیمت تجهیزات تولیدی آن‌ها کم شود و با وسایلی که راندمان پایین دارند بتوانند رقابت کنند.

**تصویب معیارهای مصرف انرژی در صنایع

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که معیارهای مصرف انرژی را در چهار رشته صنعتی تصویب کردیم، گفت: در آیین نامه مصوب شده نحوه فعالیت و مصرف انرژی کنترل می‌شود و در صورتی که میزان مصرف بالاتر از حد استاندارد باشد، جریمه‌هایی تعلق می گیرد تا مصرف کاهش پیدا کند.

**برگزاری همزمان نمایشگاه آب و برق

وی با اشاره به این‌که برگزاری همزمان نمایشگاه آب و برق اولین بار از سال جاری گفت: هر سال متداول بود که نمایشگاهی توسط وزارت نیرو در حوزه آب و برق برگزار شود که از امسال این دو نمایشگاه به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد که برای مشارکت بیشتر شرکت‌ها و مقامات داخلی و خارجی تدابیری اندیشیده شده و برخی مقامات عالی رتبه دیگر کشورها در نمایشگاه حضور خواهند داشت که فرصت مناسبی برای عرضه محصولات و افزایش صادرات است.

    نظرات