آلودگی محیط زیست در سواحل مازندران!

آلودگی محیط زیست در سواحل مازندران!

http://www.bananews.ir/کارشناس مسئول آلودگی آب و خاک حفاظت محیط زیست مازندران گفت: رها سازی زباله در سواحل و حاشیه جاده ها سبب آلودگی محیط زیست شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فربد فخاری در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: بخشی از مشکلات موجود انباشت زباله در محیط، توسط مسافرین و ساکنین محلی به دلیل نبود سطل‌های زباله در برخی محورها و سواحل است. به طور حتم این امر سبب می‌شود افراد رغبتی برای انتقال زباله‌هایی که در برخی موارد شیرابه دار است، به مناطق دور دست تری که داری سطل زباله است نداشته باشد.

وی افزود: برخی افراد اقدام به رها سازی کیسه‌های زباله در مجاورت رودخانه‌ها، مراکز جنگلی، سواحل و حاشیه راه‌ها می‌کنند که این اقدام سبب آلودگی محیط زیست و ایجاد مناظر نامناسب و زشت شده است که به طور حتم نصب سطل‌های زباله مناسب در مسیر می تواند بخش عمده‌ای ازمشکلات موجود را برطرف کند.

کارشناس مسئول آلودگی محیط زیست مازندران یادآور شد: نکته قابل توجه دیگر در این خصوص این است سطل های زباله‌ای که در مسیر پارک‌های جنگلی و جاده‌ها وجود دارد در بسیاری از موارد به دلیل حجم کم، پاسخگوی پذیرش زباله منطقه نبوده و در برخی مناطق شاهد پراکندگی زباله‌ها در اطراف آن هستیم که در این خصوص یا باید بر تعداد سطل‌های مستقر در مسیرهای پرتردد افزوده شود و یا حجم سطل‌های موجود افزایش یابد.

فخاری ادامه داد: باید برنامه مدونی جهت تخلیه سطل‌های زباله و انتقال این زباله‌ها به صورت روزانه به مکان های مجاز دفع تنظیم شود زیرا تمامی اقدامات، بدون حمل بهداشتی زباله‌ها بی نتیجه خواهد ماند.

وی تصریح کرد: همکاری و هماهنگی مسئولان مرتبط با مدیریت پسماند با یکدیگر از جمله دهیاران، بخشداران، شهرداران، مسئولان اداره‌های کل راه و شهرسازی و راهداری مناطق تحت مدیریت با توجه به ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها ضروری است تا در صورت نیاز نسبت به پاکسازی محورهای مورد نظر به صورت مستمر اقدام شود.

دبیر کمیته پسماند محیط زیست مازندران با تاکید بر کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله‌ها در محل تولید و ترجیحا منازل مسکونی، گفت: مردم باید بدانند از مکانی که استفاده می‌کنند جنبه عمومی داشته و متعلق به همه مردم و نسل های آینده بوده و به طور حتم هزاران نفر دیگر نیز قرار است از این مکان‌ها استفاده کنند. آگاهی بخشی در خصوص عواقب ریختن زباله و رها سازی آن در طبیعت و حاشیه جاده‌ها، رودخانه‌ها و دریا به طور حتم نقش بازدارنده خواهد داشت.

کارشناس مسئول آلودگی محیط زیست مازندران، ایجاد فضای مناسب جهت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و بهره گیری از نظرات و توانمندی‌های این گروه در شهرهای مختلف استان در حل مسائل و بحران‌های زیست محیطی به ویژه موضوع مدیریت پسماند را از جمله راهکارهای زیست محیطی برشمرد.

فخاری یادآور شد: اخذ مبالغی از گردشگران در ورودی برخی مراکز گردشگری و مسیرهای پرتردد و مهم جهت تامین قسمتی از هزینه‌های انجام شده در بخش مدیریت زباله‌ها ضمن فراهم کردن رفاه مورد نیاز مسافران از دیگر راهکارهای بهبود محیط زیست محسوب می‌شود.

    نظرات