وضعیت جریان آب در حوضه "آجی‌چای" فاجعه بار است

وضعیت جریان آب در حوضه "آجی‌چای" فاجعه بار است

www.BanaNews.irرئیس گروه آب‌های سطحی مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت فاجعه بار جریان آب در حوضه "آجی چای"، گفت: این حوضه نسبت به درازمدت ۷۷ درصد کاهش جریان داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، سید رسول حسینلر در کارگروه توسعه کشاورزی و مدیریت منابع آب با بیان اینکه از ابتدای مهر تا ۱۳ آبان سالجاری، میزان بارش ۱۰٫۴ میلی‌متر بوده است، به مسئولان هشدار داد: اگر در سال زراعی آبی، حتی بارش نرمال داشته باشیم، سطح روان آبها ۳۵ الی ۴۰ درصد کاهش نشان خواهد داد.

وی گفت: سرانه مصرف آب در دنیا سالانه ۷ هزار مترمکعب، در ایران یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب است، در حالی که در تبریز کمتر از ۵۰۰ متر مکعب در سال برآورد شده ‌که این امر نشانگر کمبود آب در استان است.

 

وی ادامه داد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز سرانه مصرف آب از سال ۸۵ بطور کلی بین ۵۰۰ تا هزار متر مکعب است که کمبود آب مشاهده می‌شود.

به گفته‌ی حسینلر، تراز آبی دریاچه ارومیه در سال جاری یک هزار و ۲۷۰ متر مکعب گزارش شده است که نسبت به سال گذشته ۳۴ سانتی متر و در دراز مدت در حدود ۵ متر کاهش تراز آبی داشته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون رسوبات نمکی عمده حجم دریاچه ارومیه را تشکیل می‌دهند، گفت: با کسر رسوبات نمکی در حجم آب موجود در دریاچه ارومیه، برآورد می‌شود در مخزن دریاچه ارومیه هم اکنون، ۵ تا ۶ میلیارد متر مکعب آب وجود داشته باشد.

رئیس گروه آب‌های سطحی مطالعات پایه منابع آب در تشریح وضعیت منابع آب سطحی در سال ۹۱-۹۲ گفت: بیشترین کاهش سطح منابع آبی در شهر ترکمانچای میانه با ۱۷٫۳ درصد، هریس و سراب با ۱۶٫۵ درصد بود و شهرستان مرند نیز با ۳۶۸ میلی متر آب سطحی، از رشد ۴۸ درصدی سطح منابع آبی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی آبی ۹۱- ۹۲ در مجموع ۲۹۷ میلی متر بارش در ایستگاه‌های هواشناسی در استان ثبت شده است، گفت: ۲۵ درصد بارش‌ها بین ۵ تا ۷ میلی متر بارش بود و از نظر تعداد روزهای بارانی نیز، ۶۸ درصد بارش‌ها، روزهای بارانی کمتر از ۵ میلی متر بود.

حسینلر در تشریح وضعیت بارندگی در سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ارس و قزل اوزن نیز گفت: در حوزه آبریز ارس با ثبت۳۰۶ میلی متر بارندگی، شاهد افزایش ۹٫۶ درصدی، نسبت به سال گذشته بودیم.

وی ادامه داد: در حوضه قزل اوزن در سال زراعی آبی گذشته نیز با ثبت ۳۲۲ میلی متر بارش، نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته و در دریاچه ارمیه نیز با ثبت ۲۷۵٫۵ میلی متر بارش، شاهد وضعیت نرمال بودیم.

حسینلر یادآور شد: در دهه‌های اخیر نیز در حوضه آبریز ارس ۱۰ درصد افزایش بارش، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۸ درصد کاهش و در حوضه قزل‌اوزن نیز ۱۲ درصد کاهش بارش گزارش شده است.

وی در تشریح آخرین وضعیت تالاب قوری گل نیز گفت: حجم آبی این تالاب، نسبت به سال گذشته ۳۸ سانتی متر کاهش یافته و هم اکنون حجم آبی آن ۱۹۱۱٫۲ متر مکعب گزارش شده است.

‌وی انتقال آب صبری چای به قوری گل را یکی از طرح‌های احیای قوری گل عنوان کرد و یادآور شد: اگر موانع و مشکلات پیش روی اجرای این طرح مرتفع شود، کمبود آب‌های تالاب نیز حل خواهد شد.

به گفته‌ی رئیس گروه آب‌های سطحی مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای، علت کاهش بارندگی در سالاهای اخیر افزایش دما، سرعت باد، افزایش ۱۰ درجه‌ای حرارت، کاهش بارش برف است.

    نظرات