رغبت سرد معامله‌‌گران برای خرید مقاطع

رغبت سرد معامله‌‌گران برای خرید مقاطع

http://www.bananews.ir/نوسانات کاهشی نرخ ارز در روز شنبه علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن قیمت مقاطع و شمش‌های وارداتی به کشور، روی ثبت سفارش‌ محصولات فولادی عرضه شده در رینگ فولاد نیز اثر گذاشت، به گونه‌ای که خریداران با کمترین رغبت در معاملات روز یکشنبه این رینگ شرکت کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به این ترتیب سبد میلگردهای فولاد امیرکبیر خزر و گروه ملی صنعتی فولاد ایران با قیمت ۱۷۱۰ تومان از جمله مقاطعی بودند که روز گذشته بدون متقاضی ماندند. از سوی دیگر سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان نیز با آنکه در حجم ۵۲۸۰ تن در قالب یک معامله سلف عرضه شده بود، تنها نیمی از آن به فروش رسید.
به گفته مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید، روز شنبه که نرخ دلار به کانال ۲۹۰۰ تومانی بازگشت، معامله‌گران برای خرید از بورس کالا دست نگه داشتند به این دلیل که معتقد بودند در روزهای آینده به احتمال زیاد می‌توانند خریدهای ارزانتری انجام دهند، از این‌رو همچنان سیاست صبر و انتظار خریداران در بازار و بورس کالا ادامه یافت.
در این میان علی‌اصغر بهرامی پیرامون مهم‌ترین عامل رکود تقاضا در بازار آهن نیز افزود: همه ساله پروژه‌های عمرانی بزرگترین متقاضی بازار آهن بودند، اما در سال جاری و تاکنون خبری از آنها نشده است، به همین دلیل بزرگترین فاکتور ایجاد‌کننده رکود را می‌توان به این موضوع نسبت داد. البته وی ابراز امیدواری کرد از اواسط آذر ماه با ارائه محصولات فولادی سلفی که موعد تحویل آنها در ماه اسفند است، خریدها از بورس کالا با رونق نسبی همراه شود؛ چرا‌که پیش‌بینی می‌شود در سال آتی ساخت و سازهای مسکونی روند رو به رشدی را تجربه کند و از طرف دیگر خریدهای پایان سال نیز از بازار آهن افزایش یابد، هرچند باید افزود این افزایش حجم تقاضا به هیچ وجه به معنای افزایش نرخ نیست؛ زیرا بازار کشش پذیرش قیمت‌های بالاتر را در حال حاضر ندارد.

رقابت خریداران برای تختال و چند تردید نسبت به آن
علاوه بر مقاطع عرضه شده در بورس کالا، روز گذشته معامله‌گران شاهد به تابلو رفتن سلف تختال فولاد خوزستان نیز بودند که ۱۶ هزار تن مازاد تقاضا برای خرید این محصول حدود ۳ درصد نرخ پایه را افزایش داد. به این ترتیب روز یکشنبه ۲۰ هزار تن تختال با نرخ ۱۴۲۵ تومان عرضه شد که ۶۶ هزار تن تقاضای شکل گرفته، فولاد خوزستان را وادار به افزایش
۳۰ هزار تنی حجم عرضه کرد. یکی از کارگزاران معتقد است: در شرایطی که روند قیمت‌های بازاری بنا به دلایل مختلفی رو به کاهش است طبیعی نیست که این محصول افزایش نرخ داشته باشد و با قیمت حدود ۱۴۷۰ تومان به دست خریداران برسد.
این کارگزار ادامه داد: به رقم ۱۴۷۰ تومان ماهانه ۵/۱ درصد هزینه ناشی از اعتبارات اسنادی نیز افزوده می‌شود که با احتساب هزینه حمل تا کارخانه مورد نظر، هزینه پایانی رقم منطقی و معقولی برای استفاده از تختال در خطوط تولیدی نیست.
به گفته وی در قدم اول باید بازار کشش قبول نرخ‌های بالاتر مقاطع تولیدی را داشته باشد تا بتوان در قدم‌های بعدی اقدام به افزایش نرخ مواد اولیه‌ای همچون تختال کرد، اما آنچه که در عمل شاهدیم این است که شرایط بازار فعلا برای انجام این کار آماده نیست، چون تقاضایی در بازار وجود ندارد.
نوسانات نزولی نرخ مقاطع در بازار آزاد
از سوی دیگر روز گذشته قیمت‌های میلگرد در بازار آزاد پس از چند روز ثبات و مقاومت در برابر کاهش نرخ، سرانجام نزولی شد و تیرآهن نیز کماکان به کاهش خود ادامه داد. به گفته یکی از فعالان بازار، هم‌اکنون نه تنها هیچگونه‌ نشانه‌ای دال بر افزایش قیمت و تحرک روند معاملات در بازار آهن وجود ندارد، بلکه همه عوامل لااقل تا دو یا سه ماه آتی، حاکی از نوسانات روبه پایین قیمت آهن‌الات یا تثبیت آن به واسطه ثبات احتمالی نرخ ارز است.

    نظرات