احتمال سرمایه‌گذاری اکراین در ساخت راه‌آهن شیراز - اهواز

احتمال سرمایه‌گذاری اکراین در ساخت راه‌آهن شیراز - اهواز

http://www.bananews.ir/اداره کل راه و شهرسازی استان فارس از احتمال حضور سرمایه‌گذار اوکراینی برای مشارکت در ساخت خط آهن شیراز- اهواز خبرداد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هیات سرمایه‌گذاران اکراینی در سفر به استان فارس، در نشست مشترکی با مسئولان راه و شهرسازی این استان شرکت و درباره مشارکت در ساخت خط آهن شیراز- اهواز مذاکره کردند.

هوشنگ عشایری - مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس - در این نشست گفت: کنسرسیوم اکراینی در زمینه پروژه‌های راه آهن و مترو سابقه بسیار خوبی دارد که امیدواریم بتوانیم از حضور آنها در ساخت راه آهن شیراز- اهواز استفاده کنیم.

وی با بیان این که در استان فارس چهار پروژه مصوب راه آهن داریم که بودجه قانونی دارد، اضافه کرد: برای ساخت پروژه‌ها شیراز- بوشهر- عسلویه با یک شرکت چینی به توافق نهایی رسیده‌ایم و در حال احداث است.

عشایری ادامه داد: راه آهن شیراز- جهرم - لار- بندرعباس به طول ۷۰۰ کیلومتر نیز سرمایه‌گذار ایرانی دارد که برای احداث این خط راه آهن، طرف ایرانی خود به دنبال جذب سرمایه گذار است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به این که برای راه آهن شیراز – اهواز به دنبال سرمایه گذار هستیم، گفت: فاز صفر این پروژه توسط مشاور طراحی و سه مسیر نیز برای احداث آن پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به اینکه طول کوتاه ترین مسیر راه آهن شیراز- اهواز ۵۲۱ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: در مسیرهای پیشنهادی طول بیشترین مسیر ۶۲۶ کیلومتر است و در مجموع ۶ سال برای احداث این راه آهن پیش بینی شده است که باید به اتمام برسد.

به گفته عشایری آن مسیری که طول بیشتری دارد از مناطق شهری و سکونتگاهی بیشتری عبور می‌کند و برای بار و مسافر صرفه بیشتری دارد و کوتاه ترین مسیر تنها مسافر و بار مبداء و مقصد را دارد.

وی با ذکر پتانسیل‌های دیگری که خط راه آهن شیراز- اهواز ایجاد می کند، افزود: ظرفیتی نزدیک به پنج میلیون تن برای جابجایی بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سال برای این راه آهن پیش بینی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس نحوه اجرای این پروژه را به صورت سهم ۵۰ درصدی دولت که وزارت نفت متقبل شده و ۵۰ درصد بخش خصوصی تشریح و اظهار کرد: هزینه ساخت و احداث این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

عشایری هدف از اجرای این پروژه را اتصال میدان‌های گازی استان فارس(فراشبند) به میادین نفتی خوزستان (صنایع پتروشیمی) عنوان کرد.

    نظرات