برای تخلیه کارون ۴ اجماع نشده است/ترک‌های سد بسیار سطحی است

برای تخلیه کارون ۴ اجماع نشده است/ترک‌های سد بسیار سطحی است

http://www.bananews.ir/دو سال است که بحث خالی کردن سد کارون ۴ مطرح است و در دو ماه اخیر این موضوع به صورت جدی‌تر مورد مذاکره قرار گرفته اما احتمال تخلیه سد کم است؛ طبیعی است که سد کارون ۴ در حال حاضر ترک خورده است چرا که سیمان با از دست دادن آب (هیدروژن) حتما ترک می‌خورد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یک کارشناس سدسازی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر این‌که ایجاد ترک در سدهای بتنی امری طبیعی است، گفت: در تمام بدنه‌های بتنی ترک مشاهده می‌شود و این امر موجب نابودی سد نمی‌شود اما باید دید که ترک ایجاد شده سطحی یا عمقی است و توجه کرد که آیا عمق ترک در حد مجاز قرار دارد یا خیر.

وی با تاکید بر این‌که ایجاد ترک در بتن‌های حجیم ناخواسته است و در واقع وقتی یک سازه عظیم می سازیم با ساختگاه زمین بازی می کنیم، گفت:‌ بار سد روی دو دیوار است و حرکات ایجاد شده در سد میلیمتری خواهد بود؛ زمین حرکت می کند اما خود را تطبیق می دهد بنابراین در سال‌های اولیه پس از ساخت سد آن را کنترل می‌کنیم تا ببینیم رفتاری که مشاهده می‌شود مجاز است یا خیر.

 

این فعال صنعت ساخت سد و نیروگاه برق‌آبی گفت: عمق ترک‌ها مشخص می‌کند که چقدر خسارت‌زا هستند و چه میزان جای نگرانی است اما در حال حاضر نیز بسیاری از سدهای بتنی ترک دارند و همچنان به کار خود ادامه می دهند. به عنوان مثال در سدی در ژاپن در کنار نیروگاه ترک ایجاد شده اما با وجود نزدیکی محل آن به نیروگاه رفتار سد کنترل می شود و این سازه عظیم به کار خود ادامه می‌دهد ولی اگر چنین اتفاقی در ایران رخ دهد می‌گوییم سد و کشور نابود خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که در مورد کارون ۴ نیز فضا مشوش شده است گفت:‌ وقتی ترکی ایجاد می شود برای پیدا کردن حقیقت باید کمیته‌ای با‌ آرامش موضوع را بررسی کنند اما با توجه به فضای ناآرام شده باید دیده شود توجیه مردم هزینه کمتری دارد یا این که نشان داده شود عملیاتی درحال انجام است. سد کارون ۴ واقعا مشکل خاصی ندارد.

این کارشناس سدسازی با اشاره به این‌که در نهایت نیاز است تحلیل کافی در مورد رفتار سد صورت گیرد گفت: سد کارون ۴ بیش از سه سال است که بارگذاری شده و مشکلی نداشته است و ترک‌های ایجاد شده در دو سال گذشته در حد چند دهم میلیمتر است.

وی با اشاره به این‌که با ناآرام شدن فضا بحث آنالیز ریسک مطرح می‌شود گفت: در مورد سد کارون ۴ در مباحثی که مطرح شده ۹۹ درصد بزرگنمایی وجود دارد؛ هنگامی که یک سدی ساخته می‌شود نیاز به پنج سال زمان است تا مهندسان سد از عملکرد آن اطمینان پیدا کنند. به عنوان مثال درمورد سد دز نیز در پنج سال اول حساسیت‌هایی از سوی کانادایی‌ها وجود داشت اما آن موقع فضای بهتری در کشور حاکم بود. اگر نگرانی‌هایی منجر به تحقیق شود ارزشمند است.

این فعال صنعت سدسازی با تاکید بر این‌که در سه سال اخیر سد کارون ۴ به خوبی کار کرده است گفت: مشکلات فنی حتما وجود دارد و به همین دلیل ما در ۴-۵ سال اول رفتار سد را مدام کنترل می کنیم. در واقع سد پس از احداث مراحل مختلفی را می گذراند به عنوان مثال پس از گذر از سال اول یک مقدار اطمینان از عملکرد آن حاصل می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سدهایی در ترکیه، ژاپن، سوریه و ... وجود دارد اظهار کرد: هر چه به سمت پایان پنج سال اول عملکرد سد کارون ۴ می‌رویم نگرانی‌ها نیز کمتر می‌شود؛ ترک ایجاد شده هم با توجه به این که ضخامت آن در حد دو سه دهم میلیمتر است مشکلی را ایجاد نمی‌کند؛ نیروگاه کارون ۴ نیز از ابتدای افتتاح تاکنون به خوبی کار کرده است و مشکلی ندارد. اشکالات فنی سد نیز دیده شده و در حال حاضر در حال رفع شدن است.

این فعال صنعت سدسازی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که مخالف سدسازی در کشور است چرا که تحلیل‌های کافی با توجه به لزوم مقرون به صرفه بودن سد صورت نمی‌گیرد و سدهای بزرگ به خاطر دل حاکمیت ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: با این وجود معتقدم بدون دلیل به سد کارون ۴ اشکال تراشی می‌کنند. برای ساخت یک سد حدود ۱۰ الی ۱۵ بار از کارشناسان خارجی نیز کمک گرفته می‌شود تا اشتباهی در محاسبات رخ نداده باشد که با توجه به عظمت کار این امر طبیعی است؛ در مورد سد کارون ۴ نیز مشکل حادی بیان نشده و با وجود مطرح بودن تخلیه سد برای انجام اقدامات لازم در دو سال گذشته هنوز مهندسین به جمع‌بندی برای این کار نرسیده‌اند.

    نظرات