«معماران باید به طرح و ارائه راه حل مشکلات شهری بپردازند»

«معماران باید به طرح و ارائه راه حل مشکلات شهری بپردازند»

http://www.bananews.ir/همایش «معماری و شهر» با حضور چهره‌هایی چون مهندس محمد‌زاده مهر، فردین یزدانی اقتصاد‌دان و مسئول تهیه طرح جامع مسکن و سید رضا هاشمی مشاور معماری و شهرسازی وزیر مسکن و شهر سازی برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این همایش که عصر دیروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه، با حضور جمعی از دانشجویان معماری در سالن نمایش فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، سخنرانانی چون؛ مهندس مجید غمامی، دکتر گیتی اعتماد، دکتر کامران افشار نادری، دکترعلی اکبر صارمی، مهندس فرهاد احمدی، مهندس جهانشاه پاکزاد، دکترعلیرضا تغابنی، مهندس کامران ذکاوت، دکتر زهره عبدی دانشپور، مهندس بهرام فدیور صدری حضور داشتند.

در ابتدای این همایش مهندس مجتبی فاطمی مدیر عامل مرکز معماری ایران گفت: با کمک مهندس مجید غمامی اقدام به ایجاد بخش شهرسازی در مرکز معماری ایران کردیم برای ادامه این مسیر و روشن نگه داشتن این چراغ از اساتید مختلف جهت همکاری دعوت به عمل می‌آورم. تمام سعی ما در مرکز معماری ایران این است که با ایجاد بسترهای مناسب برای مکالمه و بررسی مشکلات فراوان موجود در نظام آموزشی و نیازهای حرفه‌ای که مسکوت مانده عملی انجام دهیم.

مهندس مجید غمامی سخنران نخست همایش «معماری و شهر» گفت: شهرهای ما وضع خوبی ندارند و روز به روز نیز این وضعیت با ساختن بناهای ناهموار مختلف وخیم‌تر می‌شود ذکر مشکلات موجود در شهرهای بزرگ ما چون تهران نیازمند فهرست بلند بالایی است اما آن چیز که برای مردم و معماران اهمیت دارد زشتی بی‌اندازه شهر تهران است.

 

وی ادامه داد: بیست سال از وقوع جنگ تحمیلی در ایران می‌گذرد و ما شاهد وضعیت جدید و فروش شهر به دلایل مختلف هستیم در شرایطی که دولت به شهرداری کمک نمی‌کند و شهرداری برای تامین هزینه‌های خود درگیر مسائل مختلف می‌شود به هر کاری برای رفع نیاز‌ها روی می‌آورد. متاسفانه الگو نا‌مناسب شهرسازی در تهران به سرعت به سایر شهر‌ها نیز نفوذ کرده است. این وضعیت آینده نگران کننده‌ای را برای شهر‌های ما ایجاد کرده که بیش از همه ما معماران باید به آن تفکر کنیم.

وی محیط زیست را از جمله مسائلی دانست که امروز در ساختمان سازی به آن توجه می‌شود و افزود: در طول این سال‌ها بر تعداد رشته‌های دانشگاهی معماری، دانشجویان، اساتید این رشته، انجیو‌ها و مراکز و دفا‌تر مستقل معماری افزوده شده است اما متاسفانه با وجود این شرایط و این پتانسیل توجه لازم از جانب معماران به مسائل شهرسازی صورت نگرفته است.

وی در ادامه این جلسه به بررسی روند تاریخی معماری در غرب پیش از عصر رنسانس پرداخت و بیان کرد: معمارن تا قرن نوزدهم نقش تخصصی و مهمی در شکل گیری شهر‌ها داشتند و فعالیت‌های آنان تاثیر گذار بود و این فعالیت تنها به بنا‌ها محدود نمی‌شد بلکه آن‌ها در شهرسازی نیز دخیل بودند.

وی در ادامه با توضیح روند پیشرفت معماری در رم، یونان و ایران باستان به مقایسه شکل معماری بنا‌ها، میدان‌ها و شهر‌ها در دوره‌های مختلف تا پیش از عصر رنسانس پرداخت.

این مهندس معمار گفت: جمعیت کشور ایران تا پیش از انقلاب اسلامی در حدود سی وسه میلیون نفر بود که این جمیت به هفتاد میلیون در حال حاضر تغییرات وسیعی کرد این تغییرات ناگهانی در تعداد جمعیت ایران و رشد چشمگیر آن خود دلیلی بر تغییرات یکباره و شدید شهرهای ایران شد زیرا شهر‌ها برای تامین فضا برای این جمعیت ناگزیر به رشد و افزایش مساحت بودند و متاسفانه این رشد شهر‌ها بدون در نظر گرفتن معماری و شکل شهر‌ها در غفلت معماران و شهرسازان انجام گرفت.

غمامی الگوی تاثیر گذار در شکل و نوع معماری در شهرهای ایران را ناشی ازغرب دانست و تاکید کرد: ما شهر‌ها و بناهای خود را براساس شکل معماری در غرب بنا می‌کنیم بدون اینکه توجه کنیم کشورهای غربی در دوره تثبیت هستند و ما در دوران تحول و التهاب! برای تغییر در شکل شهر‌ها و بهبود وضعیت وخیم موجود در شهرهای ایران باید در قدم نخست معماران ما سر خود را از لاکشان بیرون آورند و به مسائل مختلف موجود در شهر واکنشهای دغدغه‌مند نشان دهند.

وی ادامه روند موجود را باعث نابودی شهر دانست و گفت: دولت نسبت به این قضییه بی‌توجه است و مردم و شهرداری با مسائل موجود کنار آمدند و هر کدام بهره خود را می‌برند در چنین شرایطی جامعهٔ حرفه‌ای باید به طرح مسائل و مشکلات موجود و ارائه راه حل بپردازد.

در ادامه این همایش مهندس مجید غمامی، دکتر گیتی اعتماد، دکتر کامران افشار نادری، دکترعلی اکبر صارمی، مهندس فرهاد احمدی، مهندس جهانشاه پاکزاد، دکترعلیرضا تغابنی، مهندس کامران ذکاوت، دکتر زهره عبدی دانشپور، مهندس بهرام فدیور صدری به روی صحنه آمدند و حاضرین در سالن به طرح سوال در رابطه با مسائل و مشکلات موجود در شهر و سهم معماران و شهرسازان در بروز این مشکلات پرداختند.

دکتر زهره عبدی دانشپورگفت: با وجود اینکه سال هاست در دانشگاه شهید بهشتی تدریس می‌کنم این قدر تا به امروز واژه معمار را نشنیده بودم. ساختار سیاسی و اقتصادی نا‌برابر موجود شرایطی را فراهم کرده تا مشکلات مربوط به شهرسازی بیشتر شود زیرا دولت توجه خود را معطوف به مسائل سیاسی و اقتصادی می‌کند و از مشکلات شهری و شهرسازی باز می‌ماند.

همچنین مهندس بهرام فدیور صدری گفت: این قدر به دنبال معماری در اروپا هستیم که گذشته و تاریخ خود را به فراموشی سپردیم در حالی که در گذشته ما مقوله خلق فضا را داشتیم. مدرنیته و مدرنسیم را اصلا به ایران ورود نداشته است. در گذشته با وجود حمله مغول‌ها و اعراب به ایران به مسئله خلق فضا توجه جدی صورت می‌گرفت زیرا معماری تبلور فرهنگ در یک جامعه است.

وی ادامه داد: ما پیش از کشیدن دیوار توسط عثمانی با اروپا در تعامل و داد و ستد بودیم اما پس از آن از اروپا و تحولات موجود در آن دور شدیم و تجدد را به معنای تقلید از اروپا دریافتیم. متاسفانه در زمان حاضر برای کارهای که می‌خواهیم انجام دهیم برنامه ریزی نمی‌کنیم و طراحی فضای شهری و برنامه ریزی جایگاهی در تصمیمات و نوع معماری شهر‌ها ندارد.

همایش «معماری و شهر»

دکتر علی اکبر صارمی گفت: ایجاد و گسترش شهرهای نامناسب و خطرناک ناشی از آن است که ما معماران و شهرسازان معترض نیستیم با وجود پانصد رشته دانشگاهی در ایران و نیروی کمی عظیم موجود در این رشته ارائه صرف مقالاتی در حوزه معماری و شهرسازی کفایت نمی‌کند ما باید انجیو‌های معماری به معنای واقعی کلمه تشکیل دهیم. در حدود پنجاه سال گذشته مسئله اصلی در شهر‌ها ساختن بود و حال نساختن! با ادامه این روند هویت شهر تهران در حال خرد شدن و نابودی است.

مهندس جهانشاه پاکزاد گفت: در قدم نخست باید به سیستم آموزشی توجه لازم صورت گیرد زیرا مردم شهر‌ها را می‌سازند و ما معماران و شهرسازان خلق فضا می‌کنیم.

مهندس فرهاد احمدی بیان کرد: نگاه به شهر و محل سکونت یک نگاه انسانی است و به مفهوم طراحی و ساماندهی محیط نیست. فضای شهرهای ما باید به گونه‌ای طراحی شود که چهارصد برابر سطح اشغال شده محیط طبیعی داشته باشیم به غیر از آن شهر در حالت مرگبار قرار می‌گیرد. باید توجه کنیم که طبیعیت ایران نادر و حساس است.

مهندس کامران ذکاوت گفت: در حدود دو قرن است که از شکل گیری شهرهای مدرن ایراد می‌گیرند و امروز شاهد رشد شهرهای پسامدرن در دنیا هستیم که در ایران هنوز نفوذ کرده است در این نوع از شهر‌ها مردم ترجیح می‌دهند پیاده به جای اتومبیل در شهر‌ها حرکت کنند. پدیده پایداری محیط با مشارکت مردم و دموکراسی شکل می‌گیرد زیرا شهر را معماران نمی‌سازند سرمایه و سلیقه بازار می‌سازد.

    نظرات