تامین آب اصفهانی‌ها به شرط صرفه‌جویی ۲۰درصدی شهروندان

تامین آب اصفهانی‌ها به شرط صرفه‌جویی ۲۰درصدی شهروندان

http://www.bananews.ir/بیش از ۷ سال است که زاینده رود با خشکی‌های طولانی مدت دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه این شرایط چنان ریشه دار شده که امروز اصفهان دیگر نگران تامین آب کشاورزی و صنعت نیست بلکه با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خبرنگار ایسنا، گفت‌وگویی با رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، در خصوص شرایط کنونی آب زاینده رود انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

- مقوله آب یک مقوله علمی و کارشناسی است؛ بنابراین یک موضوع علمی و کارشناسی را باید در یک فضای آرام و کارشناسی شده جلو برد و هرگونه فضاهای غیر کارشناسی باعث می‌شود تا مباحث علمی نادیده گرفته شود.

شما از تشکیل کمیته بحران آب استان بیش از یک ماه گذشته خبر دادید و معاون وزیر نیرو نیز استان اصفهان را یکی از استان‌های درگیر کمبود آب معرفی کرده است، دستاوردهای کمیته تشکیل شده در استانداری تاکنون چه بوده است و آیا توانسته برای مشکل کمبود آب شرب راهکارهایی ارایه دهد؟

- استان اصفهان اولین استانی است که احتمال بروز مشکل در تامین آب شرب در پاییز را به وزیر نیرو اعلام کرد. پس از اعلام ما دوستان در وزارت نیرو موضوع را پیگیری کردند و متوجه شدند که چند استان دیگر نیز درگیر همین مشکل هستند و امکان بروز مشکل در تامین آب شرب این استان‌ها نیز وجود دارد، به هر حال وضعیت آب پشت سد زاینده رود از زمان ساخت تاکنون تا این حد تاسف بار نبوده است.

- ما و همکارانمان در استانداری به تجربیاتی که در گذشته داشته‌ایم مانند جیره‌بندی آب سال ۸۶ در تهران که البته استفاده از این تجربه به معنای جیره‌بندی آب در اصفهان نیست، توجه کرده‌ایم. با بررسی‌هایی که در طول یک ماه و نیم گذشته انجام شد وضعیت آب شرب استان نسبت به دو ماه گذشته کمی مطلوب‌تر شده است و می‌توان آب شرب اصفهان را البته به شرط صرفه‌جویی ۲۰ درصدی شهروندان تامین کرد. اگر این ۲۰ درصد صرفه جویی که به معنای مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است تحقق یابد و با توجه به تمهیداتی که در کمیته آب اندیشیده شده است می‌توان مشکلات آبی پیش‌رو را با حداقل ضرر پشت سر گذاشت.

به نظر می‌رسد مسئله آب در استان اصفهان امنیتی شده است

- خیر این‌گونه نیست بلکه در سند ابلاغی توسط مقام معظم رهبری آب یک موضوع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی است و کاملا روشن است که استان با خشکسالی مواجه است و درصدد رفع آن هستیم و نیازی به امنیتی شدن موضوع نیست.

- فکر می‌کنم هشدارهای لازم باید از دستگاه‌های ذی‌ربط صادر شود برای مثال هنگام ایجاد اینورژن وظیفه اداره کل محیط زیست است که هشدارهای لازم را بدهد.

محمد درویش کارشناس محیط زیست نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان، گفت: کمبود آب در استان اصفهان و فلات مرکزی ایران جدی و منطقه از لحاظ اکولوژیکی مورد تخریب واقع شده است و این وظیفه تمام رسانه‌های کشور است که به تحلیل علمی این موضوع بپردازند.

وی اضافه کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلوگیری از تخریب محیط زیست یک وظیفه ملی است و همه شهروندان باید در مقابله با تخریب‌های زیست محیطی ایستادگی کنند.

    نظرات