معماری قلعه‌های خان‌های بختیاری باید بررسی شود

معماری قلعه‌های خان‌های بختیاری باید بررسی شود

http://www.bananews.ir/مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلاع تاریخی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۷ قلعه‌ی قاجاری متعلق به خان‌های بختیاری در این استان، به انجام اقدامات پژوهشی و مطالعاتی با هدف معرفی وضعیت معماری و هویتی‌شان نیاز دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اردشیر آخوندی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که این قلعه‌ها، بخصوص قلعه‌هایی مانند «چالشتر»، «دزک» و «سورک» به برخی اقدامات مرمتی و کار در بدنه نیاز دارند، اظهار کرد: این قلعه‌های تاریخی نیازمند انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی هستند، چون تا کنون درباره‌ی وضعیت معماری، هنری و هویتی آن‌ها کار پژوهشی انجام نشده است.

او با بیان این‌که قلعه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری را به سه گروه «دژ- قلعه»، «تپه - قلعه» و «قلعه‌های خانی» می‌توان تقسیم کرد، گفت: «دژ - قلعه‌ها» در کوه‌ها و سر تنگه‌ی کوه‌ها و جاده‌ها برای دفاع از امنیت کاروان‌ها ساخته شده بودند که اکنون توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان حفاظت می‌شوند. «قلعه - تپه‌ها» نیز که بیشتر آن‌ها به تپه‌های باستانی تبدیل شده‌اند، قلعه‌های سکونتی و روستایی بودند که به‌مرور زمان تخریب شده‌اند و با توجه به این‌که اکنون تپه‌ی باستانی هستند، اداره کل میراث فرهنگی استان از آن‌ها حفاظت می‌کند.

آخوندی درباره‌ی قلعه‌های «خانی» توضیح داد: در دوره‌ی قاجار با تشکیل شرکت نفت انگلیس در خوزستان و مسجد سلیمان، این شرکت برای حفظ امنیت کارمندان خود، با خوانین بختیاری شریک شد و این خوانین از سهام شرکت نفت این قلعه‌ها را ساختند. آن‌ها حتی برای ساخت این قلعه‌ها هنرمندانی را از اصفهان به استان‌های جنوبی بردند. به همین دلیل، این قلعه‌ها از نظر معماری و تزیینات، منحصربه‌فرد هستند.

    نظرات