بارانی که برای گیلان نعمت نیاورد...

بارانی که برای گیلان نعمت نیاورد...

http://www.bananews.ir/شهری که نامش شهر باران است، این روزها با بارش باران به دلیل آبگرفتگی به حالت نیمه تعطیل‌ یا کاملا تعطیل در می‌آید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در پی بارش باران در شهر رشت چنان کوچه‌ها و معابر اصلی این شهر دچار آبگرفتگی می‌شوند که مردم شهر مجبورند برای عبور از خیابان تا زانو در آب بروند و علاوه بر آن، فاضلاب‌های شهری هم در اثر پس زدن، در این آب جریان دارند و در برخی از نقاط فاضلاب کاملا سرریز شده و چهره نامناسبی به شهر داده که در شأن مردم رشت نیست!

اما این آبگرفتگی علاوه بر تعطیل شدن مدارس، قفل شدن شهر، قطعی برق و ... در بسیاری از محلات و کوچه‌ها به خانه‌های مردم نیز خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

بارش باران که دوباره در شهر رشت آغاز می‌شود، بسیاری از کسبه کرکره مغازه خود را پایین می‌کشند، چون این افراد می‌دانند که تا ساعاتی دیگر شهر کاملا به زیر آب خواهد رفت و برای همین دست از کار می‌کشند.

ولی بارش باران لبخند را بر چهره دانش آموزان می‌نشاند، زیرا آنان می‌دانند که فردا مدرسه‌ها به دلیل آبگرفتگی تعطیل خواهد شد‌.

هرچند که بارش باران یکی از نعمت‌های خدادادی محسوب می‌شود، اما این روزها بسیاری از مردم رشت دست به دعا شده‌اند تا دیگر باران نبارد، زیرا امرار و معاش و زندگی مردم با این آبگرفتگی و تعطیلی‌ها به خطر می‌افتد.

در این خصوص افشین عزیزی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان به خبرنگار ایسنا گفت: شدت باران همیشه در گیلان یکسان نیست و گاهی علاوه بر شدت باران، ورزش باد و برگ ریزان بر مشکلات می‌افزاید‌.

وی ادامه داد: قدیمی بودن خطوط انتقال فاضلاب از یک سو و لایروبی نشدن به موقع این خطوط از سوی دیگر در زمان بارندگی سبب پس زدن فاضلاب از شبکه‌ها می‌شود‌.

 

وی افزود: ‌باید تمام تلاشمان را برای کاهش و به حداقل رساندن خسارات ناشی از حوادث بکار گیریم‌.

عزیزی خاطرنشان کرد: برای رفع معضل آبگرفتگی شهر رشت که با بارش هر بارانی شاهد آن هستیم، باید با انتقال آب‌های سطحی و بازسازی خطوط به رفع این معضل بپردازیم‌.

وی متذکر شد: تاکنون ۴۰ کیلومتر از خطوط فاضلاب در رشت بازسازی و ۱۵ کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته و خوشبختانه با این اقدام توانستیم تا حدود زیادی معضل آبگرفتگی را در این مسیرها برطرف کنیم‌.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت:‌ باید با انحراف آب از بالادست از ورود آب‌های سطحی به شهر جلوگیری کنیم.

همچنین ولی‌الله عظمتی، فرماندار رشت نیز در خصوص آبگرفتگی های شهر رشت به ایسنا، گفت: بحران و آبگرفتگی در شهر باران معنی ندارد، زیرا همچنان که از نام این شهر پیداست، ما در تمامی فصول سال شاهد باران هستیم پس نباید بارش باران ما را غافلگیر کند.

وی ادامه داد: چند سالیست که آبگرفتگی در شهر رشت به قصه غم انگیزی تبدیل شده، زیرا همه ما مسئولین که پای کار هستیم، به جای پیشگیری منتظر می‌مانیم تا همه جا را آب در برگیرد و بعد اقدام کنیم‌.

وی افزود: دستگاه‌‏های خدمت‌رسان همانند شهرداری، هلال احمر، اداره راه، شرکت برق، آب و گاز و ... که در خط مقدم این جبهه قرار دارند، باید قبل از وقوع هرگونه بحرانی با انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع هرگونه آبگرفتگی و بحرانی جلوگیری بعمل آورند‌.

در ادامه رضا رسولی، عضو شورای شهر رشت نیز با اشاره به اینکه آبگرفتگی مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را برای شهروندان ایجاد می‌کند، افزود: شورای شهر رشت از یک ماه و نیم گذشته کارگروه رودخانه و تالاب و جمع آوری آبهای سطحی را تشکیل داده است‌.

وی ادامه داد: تاکنون با حضور اعضای این کارگروه سه جلسه در شورای شهر رشت تشکیل شده است‌.

مهندس رسولی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۳ نقطه آبگیر در شهر شناسایی شده و مشکلات ۱۱ نقطه برطرف شده است که امیدواریم با حمایت خوب استاندار گیلان با تخصیص اعتبارات، معضل آبگرفتگی در ۲۲ نقطه باقی مانده نیز هرچه سریعتر برطرف شود.

وی گفت: با نگاه مقطعی و موردی نمی‌توانیم مشکل آبگرفتگی را در این شهر برطرف کنیم، هرچند که در گذشته هم به این امر آن‌طور که باید توجه نشده است و براین اساس بارش باران که یک نعمت محسوب می‌شود، این مساله اکنون در این شهر ‌به بحران تبدیل شده است.

    نظرات