مسکن مهری که با بی‌مهری ساخته شد

مسکن مهری که با بی‌مهری ساخته شد

http://www.bananews.ir/شاید آنچه از سکونت در شهرهای جدید برای متقاضیان مسکن مهر متصور است، ایجاد شهرک‌هایی با خانه‌های نوساز و کلیه امکانات آموزشی و درمانی است اما، حداقل در ساوه چنین ذهنیتی را باید قبل از تحویل گرفتن منزل نو از ذهن دور کرد تا بتوانی راحت‌تر با واقعیت روبرو شوی...

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، واحدهای مسکونی واگذار شده ساوه با کم و کاستی‌های بسیار به متقاضیان تحویل شده و ساکنان این واحدها در حالی زندگی را به سر می‌برند که خدمات زیربنایی و امکانات حداقلی زندگی شهری نیز برایشان فراهم نشده است. چندسالی است که از اجرای طرح مسکن مهر در کشور می‌گذرد و متقاضیان آن که بیشتر اقشار کم‌درآمدند، در انتظار دریافت خانه‌ای با امکاناتی متوسط برای بهره‌مند شدن از زندگی مناسب هستند.

طی بازدید از طرح‌های مسکن مهر ساوه، مهمترین نقایصی که به چشم می‌خورد، نبود طرحی مشخص برای ایجاد امکانات رفاهی نظیر پارک، فضای سبز، مکان‌های ورزشی، فرهنگسراها و حتی مراکز درمانی و جایگاهی برای استقرار نیروی انتظامی به منظور حفظ امنیت ساکنین این مناطق است. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان از فرهنگ‌سازی نشدن درخصوص زندگی در مجمتع‌های مسکونی و شهرک‌های اینچنینی برای ساکنان آینده این مناطق، ابراز نگرانی کرده‌اند.

یکی از پیمانکاران مسکن مهر ساوه در این زمینه به خبرنگار ایسنای مرکزی گفت: متاسفانه مطالعات و تحقیقات جامعی بر طرح مسکن مهر صورت نگرفته و هدف از ایجاد آن، گویی صرفا ایجاد سقف برای بی‌خانمان‌هاست.

این پیمانکار افزود: اجرای پروژه مسکن مهر از یک طرف به شدت درگیر پروسه‌های اداری و از سوی دیگر درگیر هزینه‌های جاری بسیاری است.

وی اضافه کرد: تصور مردم این است که با چند میلیون تومان می‌توانند صاحب خانه شوند ولی حقیقت چیز دیگری است چرا که هزینه‌های جاری ساخت یک مسکن مثل هزینه شهرداری، پایان کار و هزینه انشعابات که اخیرا در برخی موارد سه برابر شده است، هزینه‌های کارشناسی، ثبت نام، کدپستی و آسانسور، در مجموع، چهار میلیون تومان بر قیمت هر واحد مسکن می‌افزاید.

این پیمانکار مدعی شد: مسکن مهر در ساوه براساس اقلیم منطقه ساخته نشده و درمانگاه، پارک، مسجد و امکاناتی نظیر این موارد برای طرح‌های مسکن مهر در نظر گرفته نشده است؛ همچنین شهرداری‌ها هیچ خدماتی برای مسکن مهر نظیر جدول کشی و امکانات رفاهی در نظر نمی‌گیرند.

گفت‌وگو با برخی ساکنان مسکن مهر ساوه نیز نشان می‌دهد که نبود خطوط تلفن، اینترنت و آنتن‌دهی نامناسب اپراتورهای تلفن همراه، برقراری ارتباط را برای ساکنان دچار مشکل کرده است که البته طبق ابلاغ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هیچ واحد مسکن مهری از این پس نباید بدون تامین خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل داده شود.

برخی متقاضیان مسکن مهر ساوه می‌گویند، ۱۶۰۰ واحد مسکن مهر در تابستان امسال تحویل متقاضیان شده اما سوال اساسی این است که چرا هنوز بخشی از زیرساخت‌های مربوط به این واحدها تکمیل نشده است؟

قشقایی یک شهروند ساوجی به خبرنگار ایسنا گفت: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی فراوان و از روی ناچاری هم اکنون در این واحدها مستقر شده‌اند.

 

به گفته وی، دور بودن مسکن مهر از شهر، نبود مدرسه، امکانات بهداشتی، بازار و وسیله ایاب و ذهاب موجب شده تا ساکنان این واحدها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

وی افزود: پس از دریافت کلید منزل تازه باید اقدام به نصب کابینت، رادیاتور و برخی هزینه‌های دیگر کرد چرا که هیچ یک از این امکانات پیش‌بینی نشده‌اند.

دیگر متقاضی مسکن مهر دیگر گفت: دور بودن این واحدها از شهر نیازمند افزایش خط اتوبوسرانی و تاکسیرانی است و باید ضریب امنیت این مناطق نیز افزایش یابد.

ضیا بهرمانی که کارگر است و با داشتن یک فرزند سال‌ها رنج اجاره نشینی را بر دوش می‌کشد، عنوان کرد: سایت مسکن مهر ساوه هیچ گونه امکاناتی ندارد و صرفا واحدهایی در آن ساخته شده و چند خیابان آسفالت شده دارد. نبود سیستم گاز شهری در برخی مجتمع‌های شهرک علوی ساوه، ساکنین این شهرک را با مشکل جدی مواجه کرده است.

ایرج نظری، ساکن یکی از مجتمع‌های مسکن مهر شهرستان با بیان این‌که پنج سال طول کشید تا خانه را تحویل بگیریم، ادامه داد: "ما داریم اینجا یخ می‌زنیم؛ با سرمایی که از راه رسیده چه کنیم؟"

یکی از بانوان ساکن در همین مجتمع نیز گفت: با پیک نیک و کپسول غذا درست می‌کنم و گاهی وسط درست کردن غذا پیک نیک تمام می‌شود و مجبوریم یا از همسایه‌ها قرض بگیریم یا منتظر بمانیم تا پیک نیک دوباره پر شود.

وی افزود: دارای فرزند خردسال هستم. دخترم از شدت سرما، دو هفته است که سرما خورده و با مراجعه به پزشک هم خوب نشده است.

مسائل مسکن مهر شهرک علوی ساوه مشکلات زیادی را برای ساکنان این شهرک بوجود آورده است. سردبیر دو هفته نامه صبح ساوه در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: تقریبا هفته‌ای نیست که چند تن از ساکنان شهرک علوی ساوه با ما تماس نگیرند و یا نامه ننویسند و از مشکلات این شهرک نگویند.

روح الله عالم زاده اظهار کرد: شهرک علوی مجموعه‌ای است با انبوهی از واحدهای مسکونی، بدون هیچ امکاناتی. در این شهرک واقعا زندگی سخت است، بچه‌ها در زمین‌های خاکی بازی می‌کنند، از اماکن فرهنگی، تفریحی و مذهبی هیچ خبری نیست و نمی‌دانم بر چه اساسی مسکن مهر در این شهرک بدون امکانات ایجاد شده است.

وی از مسوولین خواست تا به طور ویژه به مشکلات مسکن مهر شهرک علوی ساوه رسیدگی کنند.

نظرات