گشایش در صنعت برق با کاهش تحریم‌ها/ دولت سهم هدفمندی‌ وزارت نیرو را تامین می‌کند

گشایش در صنعت برق با کاهش تحریم‌ها/ دولت سهم هدفمندی‌ وزارت نیرو را تامین می‌کند

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر تاثیر توافق ایران با گروه ۱+۵ بر بهبود وضعیت صنعت برق اظهار کرد: تامین بخشی از اقلام صنعت برق متاثر از شرایط تحریم بوده که ان‌شاءالله با گره گشایی مبادلات کالا بیش از گذشته تسهیل شود و کالا و تجهیزات در زمان کمتر با قیمت مناسب‌تر در دسترس باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هوشنگ فلاحتیان صبح امروز درنشست خبری افزود: با توافق صورت گرفته امیدواریم پروژه‌های متاثر از تحریم‌ها در اسرع وقت به اتمام برسد؛ کاهش تحریم‌ها می تواند در تامین مایحتاج عمومی صنعت برق کشور یاری‌دهنده باشد. علیرغم این که ایران جز کشورهایی است که توان نیروگاه‌سازی دارد.

وی با اشاره به موافقت رییس جمهور برای معافیت وزارت نیرو از پرداخت سهم هدفمندی‌ گفت: قول مساعدی به وزارت نیرو داده شده تا با همکاری دولت با توجه به فاصله زیاد هزینه و درآمد، سهم ۱۶۶ ریال هدفمندی‌ یارانه‌ها از برق به نحوی از طرف دولت تامین شود تا بتوانیم بخشی از نیازهای صنعت را پاسخگو باشیم و زمینه پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیز فراهم آید.

 

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به قیمت تمام شده ۶۸ تومانی برق به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق گفت: از قیمت تمام شده با توجه به تکلیف قانونی به ازای هر کیلووات ساعت تنها ۴۳۰ ریال دریافت می‌کنیم که با توجه به تعرفه‌های مختلف از جمله قیمت نازل برق در بخش کشاورزی به طور متوسط به ازای هر کیلووات ساعت ۴۱۰ ریال عاید وزارت نیرو می‌شود که ۱۶۶ ریال از آن به عنوان سهم هدفمندی‌ پرداخت می‌شود بنابراین سهم صنعت برق ۲۴۴ ریال است.

تلاش برقی‌ها برای دریافت نیازهای خود از بودجه ۹۳

فلاحتیان با اشاره به این‌که ۴۶۰ ریال رقم مابه التفاوت قیمت تمام شده برق با هزینه دریافتی است که باید به صنعت برق پرداخت شود لذا برنامه ریزی دراین راستا در حال انجام است تا اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: با مجلس و دولت در حال رایزنی هستیم تا موارد مورد نظر صنعت در بودجه ۹۳ لحاظ شود.

وی با اشاره به در دست داشتن مجوز افزایش ۳۸ درصدی قیمت برق گفت:‌در صورت لازم با اذن و موافقت دولت این اقدام صورت می‌گیرد.

دریافت هزینه ثابت در مقابل افزایش ۱۰ برابری نرخ‌ها

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد قیمت کنتور نیز اظهار کرد: براساس تصمیم اخذ شده در سال ۸۳ قیمتی ثابت برای کنتور از مشترکین دریافت می‌شد و مشترک برای تامین تجهیزات و نیرورسانی باید با پیمانکار در خارج از شرکت‌های توزیع قرارداد می بست اما براساس تصمیم اخذ شده اکنون هزینه نیرورسانی و برقراری انشعاب با یکدیگر توسط شرکت اخذ می‌شود ودیگر نیازی نیست مشترک با پیمانکار دیگر قرارداد ببندد.

فلاحتیان با اشاره به افزایش هزینه ها گفت: در سال ۸۳ قیمت سیم مسی کیلویی ۱۶۰۰ تومان بود در حالی که اکنون به ۳۰ هزار تومان رسیده و ۲۰ برابر شده است. همچنین هزینه کنتور از ۱۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان رسیده اما با این وجود قیمت انشعاب همچنان ۷۵ هزار و ۷۶۷ تومان براساس نرخ ۸۳ دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: در گذشته مشترکین با پیمانکاران برای تامین تجهیزات به طور مستقیم قرارداد می بستند که گاه مشاهده می‌شد در تهران از مشترکین ۲۰ برابر هزینه انشعاب پول اخذ می‌شد. لذا با توجه به نارضایتی در سطح متقاضیان برق وزارت نیرو اقدام به ساماندهی این امر کرد که باعث جلوگیری از ایجاد رانت می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: اکنون هزینه انشعاب براساس نرخ سال ۸۳ گرفته می شود اما با توجه به افزایش هزینه‌های نیرورسانی، در کلانشهرها حدود ۴۵ درصد قیمت تمام شده، در شهرهای کوچک ۳۰ درصد قیمت تمام شده و در روستاها ۱۵ درصد قیمت تمام شده هزینه انشعاب از مشترک دریافت می‌شود.

صدور مجوز ایجاد ۵۰۰۰ مگاوات مولد مقیاس کوچک پراکنده توسط بخش خصوصی

فلاحتیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد استقبال بخش خصوصی از ایجاد مولدهای مقیاس کوچک پراکنده (DG) خبر داد و گفت: مجوز ایجاد ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک پراکنده صادر شده و بخش خصوصی می تواند دراین عرصه سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به این‌که با کاهش تحریم‌ها امکان ورود DGها با تکنولوژی بهتر و برندهای معتبر به کشور فراهم می‌شود و وزارت نیرو تلاش می‌کند درحوزه مولدهای تولید پراکنده بیش از پیش ظرفیت سازی صورت گیرد، گفت: در دو هفته اخیر قیمت خرید برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده را به شدت افزایش دادیم تا انگیزه برای بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

برق تولیدی نیروگاه‌های پراکنده از ۷۱۵ ریال به بالا خریداری می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این‌که ابلاغیه‌ای در راستای افزایش خرید برق تولیدی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده در روزهای اخیر صادر شده است، گفت: اعلام می کنم قیمت خرید هر کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های مذکور با راندمان ۴۲ درصد به ۷۱۵ ریال رسیده و در صورتی که نیروگاه‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی راندمان بالاتری داشته باشند تا ۹۰تومان نیز هر کیلووات ساعت برق را نیز خریداری می‌کنیم.

فلاحتیان با تاکید بر این‌که قیمت خرید برق تولیدی نیروگاه‌های CHP بالغ بر ۹۰ تومان است گفت: هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو از نصب نیروگاه‌های CHP در آپاراتمان، مجتمع‌ها و ادارات حمایت می‌کنند؛ تولید برق در این روش راندمان را از ۳۷ درصد به ۸۰ درصد می‌رساند بنابراین عزم دولت در وزارت نیرو و نفت برای احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک جزم است.

عمده نیروگاه‌ها بابت رد دیون واگذار شدند

وی در مورد واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی نیز اظهار کرد: بخش زیادی از ظرفیت نیروگاهی کشور به بخش خصوصی واگذار شده و آنچه که اکنون در دولت جدید در دستور کار قرار گرفته، آسیب شناسی واگذاری‌ها با استفاده از تجربیات و بهبود روند واگذاری است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که بخش عمده نیروگاه‌ها پیش از این بابت رد دیون به دیگر بخش‌های دولتی و بخش زیادی هم بابت بدهی‌ها به بانک‌ها و موسسات واگذار شده است، گفت: بخش کوچکی نیز از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شده است.

فلاحتیان تصریح کرد:‌ در شرایط جدید بنا داریم که واگذاری‌ها به صورتی انجام شود که نیروگاه واقعا به دست شرکت‌های خصوصی برسد؛‌ همچنین نیروگاه‌ها باید به کسانی واگذار شوند که دارای اهلیت باشند تا پایداری شبکه بیش از پیش فراهم شود.

وی تصریح کرد: برای فروش و واگذاری نیروگاه‌ها آنچه که در قانون تصویب شده طبق روال ادامه خواهد یافت و ۸۰ درصد سهام نیروگاه‌ها واگذار خواهد شد.

۸۰ درصد سهام شرکت‌های توزیع واگذار می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که ۸۰ درصد سهام شرکت‌های توزیع برق به بخش‌های خصوصی واگذار می شود گفت: باید توجه داشت که شرکت‌های توزیع وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارند. لذا باید توجه داشت که نیاز مشترکین باید با سرعت، دقت بالا و با کیفیت تامین شود.

تکلیف مابه التفاوت قیمت تکلیفی و واقعی باید مشخص شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که می‌خواهیم در سال ۹۳ مجلس با همکاری دولت تکلیف مابه التفاوت قیمت واقعی و تکلیفی برق را مشخص کند گفت: در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت برق در بخش کشاورزی ۱۰ تومان و در صنعت ۴۰ تومان دریافت می‌شود به این معنا که ما به صنعت هم سوبسید می‌دهیم. لذا باید طوری برنامه ریزی شود که مابه التفاوت در بودجه لحاظ شده بتوانیم تعهدات خود را انجام دهیم.

فلاحتیان همچنین تاکید کرد: در حال حاضر قیمت خرید برق از نیروگاه‌های بادی نیز ۴۴۳ تومان است و براساس استراتژی وزارت نیرو نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا می‌کنند بنابراین با توجه به قیمت تمام شده تولید برق در این نیروگاه‌ها نسبت به نیروگاه‌های حرارتی تکلیف این مابه التفاوت باید مشخص شود.

صنعت برق خودکفا است و تجهیزات به شرط اقتصادی بودن در کشور تولید می‌شود

وی با اشاره به این‌که در بخش توزیع برق، کشور صد درصد خودکفا است گفت: در حوزه انتقال فوق توزیع نزدیک به صد درصد تجهیزات در داخل کشور تولید می شود و در بخش ساخت نیروگاه ۹۰ درصد تجهیزت ساخت داخل کشور است. ان‌شاءالله به زودی می توانیم سایر اقلام را در کشور تولید کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد:‌با این وجود لازم است که در نظر گرفته شود بعضا ضرورتی ندارد یا اقتصادی نیست که همه تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

قابل توجه است که باتوجه به تلاش‌های صورت گرفته در سه دهه گذشته در حال حاضر در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم.

برای صادرات برق تاکنون تهاتری صورت نگرفته است

فلاحتیان همچنین در مورد تهاتر در صادرات برق نیز گفت: تاکنون در مورد صادرات و واردات برق هیچ گونه تهاتری برای پرداخت پول صورت نگرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به حمایت وزارت نیرو از صدور کالا و خدمات مهندسی امیدواریم با گره‌گشایی در حوزه تحریم، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مهندسی ما بیش از پیش در کشورهای خارجی حضور پیدا کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که به خاطر محدودیت واردات کالا در این سال ها به تولیدکنندگان داخلی حمایت کردیم و باعث شد آن‌ها بتوانند انواع و اقسام تجهیزات برق را تولید کنند گفت:‌اگر شرایط تحریم نبود می توانستیم میلیاردها دلار صادرات داشته باشیم.

ظرفیت حبس شده در کشور نداریم

فلاحتیان در مورد حبس انرژی نیز تاکید کرد:‌در کشور ظرفیت حبس شده نداریم و در حال حاضر مجبوریم برای تامین برق مورد نیاز سال آینده سه ماهه ظرفیت نیروگاهی ایجاد کنیم.

وی افزود:‌اگر مردم مصرف برق را در سه ماه تابستان کاهش می دادند نیازی به ایجاد ظرفیت جدید نبود با این وجود حبس انرژی با مفهوم جدی وجود ندارد و درصورت حبس احتمالی می‌توانیم انرژی را با توجه به نیاز موجود به شبکه توزیع متصل کنیم.

گزارش ۱۰۰ روزه برقی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۱۰۰ روزه اول فعالیت دولت، گفت: افزایش راندمان نیروگاه ها را در نظر گرفتیم و زمینه ایجاد ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید را از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث واحد بخار نیروگاه‌های گازی ایجاد کردیم.

فلاحتیان با تاکید بر این‌که تا تابستان سال آینده ۲۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار می‌شود گفت: بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در ایجاد واحد بخار نیروگاه‌های گازی می تواند تا دو سال هزینه صرفه جویی سوخت را دریافت کند و از سوی دیگر با این روش راندگان نیروگاه نیز افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها برای تامین برق در تابستان سال آینده گفت: اکنون زمان تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها است و پروژه‌های نیمه تمام نیروگاه‌ها، پست ۴۰۰ کیلوولت ، پست‌های ۶۳ کیلوولت و ... براساس نیاز به سرعت پیش می‌روند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که ۷۲۰ مگاوات در سال جاری نیروگاه جدید وارد مدار شده است گفت:‌ بیش از ۸۰ روز به شبکه برق متصل شده‌اند. با توجه به زمان لازم برای ایجاد نیروگاه‌ها عملیات اجرای نیروگاه‌های مورد نیاز در سال ۹۴ نیز آغاز شده و در حال تامین منابع آن‌ها هستیم.از سوی دیگر درصدد هستیم که پروژه‌هایی که به خاطر مسائل مالی معطل مانده‌اند را فعال کنیم.

فلاحتیان در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های جدید متکی به سرمایه بخش خصوصی است و نیروگاه‌هایی که باید واگذاری شوند باید توسط سازمان خصوصی سازی روند لازم را طی می کنند؛ براین اساس ۲۰ درصد مالکیت نیروگاه‌ها در دست دولت باقی می‌ماند و ۸۰ درصد سهم مابقی واگذار به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

نظرات