بهره‌برداری اولین جزیره بتنی شناور

بهره‌برداری اولین جزیره بتنی شناور

http://www.bananews.ir/اولین جزیره بتنی شناور به وسعت هزار متر مربع با ۱۰ میلیارد تومان هزینه در بهمن‌ امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهرداد گلشن - مدیرعامل نخستین شرکت سازنده‌ بومی اسکله‌های بتنی شناور در ایران و خاورمیانه - به معرفی سازه‌های بتنی شناور تولید داخل و کاربرد آن در صنایع نظامی و دفاعی کشور پرداخت و اظهار کرد: با توجه به جدید‌بودن این فناوری در کشور ضرورت دارد دولت از محل صندوق سپرده ارزی، وجوه اداره شده یا از هر طریق قانونمند دیگر از تولید‌کننده‌ داخلی حمایت کند.

به گفته وی در اکثر کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه حمایتی که از بخش خصوصی انجام می‌شود به افزایش کیفیت تولیدات در تامین نیاز داخل و حتی تامین سبد صادرات می‌انجامد که این قاعده از ایران و ظرفیت‌های علمی و اجرایی آن مستثنی نیست و دولت باید نقش خود را در این زمینه پررنگ‌تر کند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای حمایت از تولید‌کننده‌ داخلی بهتر است معافیت‌های مالیاتی به منظور کمک به تقویت بنیه صنایع نوپا در نظر گرفته شود، گفت: حمایت و اعطای تسهیلات بانکی بالاخص در صدور ضمانت‌نامه‌ها برای تولید‌کننده داخلی از طریق کنار‌گذاشتن موانع موجود در بانک‌ها، تسهیل و اجرای قوانین در اعطای پروژه‌ها به تولید‌کننده‌ی داخلی و کارآفرینان و نخبگان و ایجاد فضای کاری مناسب از موارد مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

ساماندهی اسکله‌های مسافری بندر کنارک

گلشن با بیان اینکه حدود یکسال پیش اولین طرح ساماندهی اسکله‌های مسافری بندر کنارک را به سازمان بنادر دادیم که مورد تایید قرار گرفت و اسکله‌های آن ساخته شد، گفت: ظرف یک ماه آینده این اسکله‌ها نصب می‌شود که این طرح قابل گسترش است.

وی گفت: این اسکله با زیرساخت ها به همراه اراضی پشتیبانی و امکانات دیگر حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت.

ساخت و نصب اسکله‌های خدماتی در بنادر شمالی و جنوبی

او از ساخت و نصب اسکله‌های خدماتی ظرف دوماه آینده در بنادر شمالی و جنوبی کشور با تایید سازمان بنادر خبر داد.

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه اعتماد به توانمندی و کیفیت سازه‌های بتنی شناور ساخت داخل کشور و بومی توسط دستگاه‌های ذیربط اجرایی باید مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ بندر چند منظوره مردمی باید اجرایی شود که تا به حال ۴۰ بندر به بهره‌برداری رسیده که این ۴۰ بندر نیاز به اسکله شناور دارند که بهتر است این اسکله‌ها از نوع بومی و داخل کشور باشد.

نادیده گرفتن فناوری بومی و موفق سازه‌های بتنی شناور

وی گفت: نادیده گرفتن فناوری بومی و موفق سازه‌های بتنی شناور یکی از معضلاتی است که با آن همیشه درگیر هستیم و با توجه به این‌که مطابق مستندات موجود و سوابق قابل دستیابی در برگزاری چندین مناقصه توسط سازمان‌های ذیربط توانستیم امتیاز فنی بالایی را کسب کنیم و کمترین و رقابتی‌ترین قیمت‌ها را ارائه دهیم، اما این مناقصه‌ها ابطال شد و نتوانستیم در این زمینه فعالیت کنیم.

گلشن با بیان اینکه درخواست ضمانت‌نامه‌های بانکی کلان توسط دستگاه‌های اجرایی و نبود بستر مناسب در جذب سرمایه‌گذار خصوصی از دیگر مشکلات تولید است، اظهار کرد: بدیهی است در جایی که متولیان امر در ارگان های دولتی و اجرایی به تولید‌کننده‌ داخلی اعتماد ندارند جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز در این صنعت ناممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز بنابر روال و مقررات داخلی خود جهت صدور هرگونه ضمانت‌نامه بر وثیقه‌های ملکی یا سپرده نقدی تاکید دارند و هیچ‌گونه انعطافی نشان نمی‌دهند البته این امر نیز بازتاب نبود اعتماد دستگاه‌های اجرایی به تولیدات داخلی و نبود حمایت واقعی از صنعتگر ایرانی است.

این تولیدکننده سازه‌های بومی اسکله‌های بتنی شناور گفت: حضور رقبای خارجی با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر محصول مشابه علی‌رغم آگاهی کارفرمایان از امکان تولید داخل محصول با کیفیت و با صرفه‌ اقتصادی تولید ما از دیگر مشکلات است که توجهی به توانایی‌های ما نمی‌شود.

وی بومی‌سازی کامل دانش فنی و فناوری سازه‌های بتنی شناور در کشور و قطع هرگونه وابستگی به سایر کشور‌ها، ظرفیت تولید ۲۵ هزار مترمربع در سال، ۳۰ درصد صرفه‌جویی نسبت به محصولات مشابه را از جمله دستاورد‌ها و توانمندی‌ها در فناوری بومی به‌کار رفته در سازه‌های بتنی شناور عنوان و اظهار کرد: این دستاورد‌ها ۱۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نسبت به محصولات مشابه خارجی یا تحت لیسانس را دارند.

گلشن خاطر نشان کرد: در زمینه‌ اسکله‌های بتنی شناور صیادی طراحی‌هایی انجام دادیم اما سازمان شیلات به دلیل سلیقه‌های شخصی افرادی که در آنجا کار می‌کنند نتوانستیم توانمندی‌های خود را به اثبات برسانیم.

    نظرات