ساخت تونل‌های انتقال آب از عوامل موثر در خشکی زاینده‌رود

ساخت تونل‌های انتقال آب از عوامل موثر در خشکی زاینده‌رود

http://www.bananews.ir/رییس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد معتقد است: احداث تونل‌های انتقال آب را یکی از مهم ترین عوامل موثر در خشکیدن زاینده رود است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین صمدی در گفت‌وگو با ایسنا به عوامل موثر در خشکی زاینده‌رود اشاره کرد و توضیح داد: با ایجاد این تونل‌ها ۱۲۰ هزار هکتار به اراضی کشاورزی اصفهان افزوده شد و نیاز آبی استان نیز بیشتر شد.

وی افزود: امسال وزارت نیرو به طور رسمی وارد کار شد و مشاورانی را انتخاب کرد تا برداشت آب از حوضه زاینده رود دقیق مورد بررسی قرار گیرد. طبق آمار بدست آمده تنها ۷۰ میلیون مترمکعب از آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود. ۱۷ هزار هکتار از اراضی استان در حاشیه رودخانه هستند که از این میزان نیز ۱۴ هزار هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند.

تنها هفت درصد آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود

صمدی با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد از آب زاینده‌رود در خارج استان مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها هفت درصد از آب زاینده رود در این استان مصرف می‌شود؛ همچنین آمار نشان می‌دهد که دبی آب رودخانه در بلندمدت از پل زمانخان تا سد تنظیمی زاینده‌رود حدود ۰٫۹ درصد افزایش داشته که این به علت زایش رودخانه است.

به گفته وی، چهارمحال و بختیاری نمی‌تواند باعث خشکیدگی رودخانه زاینده رود باشد، چرا که از آب این رودخانه به علت زایش در استان کم نمی‌شود و تا باغ بهادران آب جاری است اما آب بعد از تصفیه خانه اصفهان و تونل انتقال آب به یزداین، رودخانه رو به خشکی می‌رود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد عنوان کرد: مجموع برآورد از تونل‌های ایجاد شده، یک میلیارد مترمکعب است، در حالی که در موارد کم‌آبی، این برآورد کمتر از ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده است و کمتر از ۵۰ درصد راندمان دارد.

صمدی، مدیریت اصفهان در عرضه و انتقال آب را شتاب زده و غیرکارشناسی ارزیابی کرد و گفت: میزان سرانه مصرف آب در اصفهان ۳۰۹ لیتر برای هر نفر است در حالی که این آمار برای منطقه خشکی چون زاینده رود بسیار بالاست.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که بیشترین الگوی فضای سبز شهر اصفهان، چمن است، تصریح کرد: حدود ۵۰۰۰ هکتار از فضای سبز اصفهان چمن کاری است در حالی که می‌توان فضاهای دیگر را جایگزین این چمن‌ها کرد و از میزان مصرف آب جلوگیری کرد.

صمدی با بیان این‌که بیش از یک سوم از کشت آبی اصفهان، کشت‌های پرمصرف برنج و چغندر است، خاطرنشان کرد: بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار از اراضی اصفهان زیرکشت برنج است که به اندازه کل اراضی استان ماست که می‌طلبد مدیریت صحیح الگوی کشت در حاشیه زاینده رود اصلاح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با بیان این‌که منابع آب‌های زیرزمینی به راحتی قابل برگشت نیستند، افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار حلقه چاه در حوضه زاینده رود در اصفهان حفر شده است و این درحالی است که اکثر دشت های استان اصفهان دشت‌های ممنوعه بوده‌اند.

۵۰۰۰ چاه غیرمجاز در محدوده زاینده رود در استان اصفهان وجود دارد

صمدی به وجود ۵۰۰۰ چاه غیرمجاز در محدوده زاینده رود در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: تعداد کل چاه های چهارمحال وبختیاری در دو حوضه زاینده رود و کارون ۴۰۰۰ حلقه چاه است.

وی، تلاش برای حفظ آب زیست محیطی حوضه زاینده رود را از مهم ترین اولویت‌ها در حفظ زاینده رود دانست و افزود: باید با بازنگری در احداث تونل‌های جدید، اصلاح الگوهای کشت و اصلاح الگوهای مصرف آب شرب در راستای نخشکیدن زاینده رود اقدام کرد.

    نظرات