ضرورت معافیت‌های گمرکی و مالیاتی در حمل و نقل دریایی

ضرورت معافیت‌های گمرکی و مالیاتی در حمل و نقل دریایی

http://www.bananews.ir/معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت ارائه تسهیلات، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی و عوارض بندری در بخش حمل ونقل دریایی تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید ایزدیان در حاشیه چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هیچ گاه نباید مسائل تحریم‌های جهانی در صنعت دریایی هر کشوری اثر بگذارد، گفت: هدفی که در چشم انداز ۲۰ ساله مشخص شده این است که جایگاه اول اقتصادی در منطقه و جهان اسلام و تعامل سازنده‌ای با کشورهای دنیا داشته باشیم.

وی افزود: امروزه کشورهایی که به دریا متصل هستند پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین کشورها هستند بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که با متحول شدن صنعت دریایی می‌توانیم به ایده‌آل‌هایمان در این حوزه دست یابیم.

ایزدیان با بیان این‌که ۶۴ درصد تولید نفت دنیا در منطقه خلیج فارس است، گفت: در دریای خزر فقط ۱۰ درصد از حمل و نقل دریایی داریم و به تعبیری سهم ناوگان ما ۱۰ درصد از جابجایی‌هاست که در خزر انجام می‌شود درصورتیکه اگر این صنعت شکوفا شود اشتغالزایی زیادی ایجاد می‌کند و می‌توانیم با هزینه کمتر و انرژی ارزان به اهداف مورد نظر دست یابیم.

 

او با بیان این‌که صنعت دریایی یک صنعت استراتژیک است که می تواند موتور محرک علم و فن‌آوری در کشور باشد، اظهار کرد: ۹۰ درصد از صادرات و واردات غیر نفتی کشور از طریق دریا صورت می‌گیرد که با توجه به این آمار ضرورت و توجه به این حوزه احساس می‌شود.

ایزدیان با بیان این‌که با وجود ۱۹ جزیره حساس راهبردی در خلیج فارس که نیازمند پشتیبانی هستند، گفت: در حال حاضر از جزایر به خوبی بهره نمی‌گیریم و این در حالی است که مجموع نیازهای حوزه شناوری در کشور حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده یعنی سالانه ۵٫۲ میلیارد دلار در حوزه شناوری به بودجه نیاز داریم.

وی با بیان این‌که در ۱۰ سال آینده حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ شناور نیاز است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند کشتی‌های اقیانوس پیما داریم و حدود ۹ فروند شناور جایگزین در سال به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار نیاز کشور است.

معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی به مزیت‌ها و فرصت‌های موجود در خلیج فارس و دریای خزر اشاره و اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ما دراین زمینه دچار غفلت شدیم و نیاز به توسعه دریا محور داریم که با توجه به موقعیت مناسب کشورمان و قرار داشتن در مرکز ثقل اقتصاد جهان و با توجه به این که سالانه بیش از ۱۲ هزار شناور از منطقه ما عبور می‌کند موقعیت استثنایی کشورمان در ترانزیت شمال و جنوب کاملا اثبات می‌شود.

وی با بیان این‌که صنعت دریایی می‌تواند اشتغالزایی بالایی ایجاد کند، گفت: خیلی از موضوعات را می‌توانیم با توسعه این صنعت و توجه به آن برطرف کنیم چون امروزه خدمات دریایی در بنادر حرف اول را می‌زند.

ایزدیان با اظهار تاسف از اینکه در کشورمان تعمیرات شناوری نداریم و این بخش بسیار ضعیف است، گفت: برای کشور ما دریا یک فرصت محسوب می شود نه مشکل.

وی روش‌های مناسب حمایت از صنعت کشتیرانی و ایجاد محدودیت برای واردات کشتی را از جمله مواردی دانست که باید در این صنعت به آن توجه شود.

    نظرات