تنزل رتبه حمل و نقل ایران در دنیا/ زنگ خطر کاهش ترانزیت ریلی

تنزل رتبه حمل و نقل ایران در دنیا/ زنگ خطر کاهش ترانزیت ریلی

http://www.bananews.ir/معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، رتبه حمل و نقل و لجستیک کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی ۶۷ بود که این رتبه در سال ۲۰۱۰ به ۱۰۰ و در سال گذشته به ۱۱۲ تنزل یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جعفرپور در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی تاکید کرد: همه مشکلات در این حوزه و پایین آمدن رتبه کشورمان در بخش حمل و نقل به خاطر اجرا نشدن صحیح قوانین است.

وی با بیان اینکه از فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد به خوبی استفاده نکردیم، تاکید کرد: می‌توانیم ۵۰ درصد کل درآمدهای ترانزیتی حمل بار خاورمیانه را داشته باشیم که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشورمان در این زمینه است.

جعفرپور با بیان اینکه در رابطه با نقشه راه و توسعه زنجیره عرضه نیز کارهای خوبی شده و امروز از رتبه ۱۱۲ به ۶۷ رسیدیم، اظهار امیدواری کرد که با انجام اقدامات و برنامه‌های مناسب تا سال ۱۴۰۴ علیرغم شتاب زیاد کشورهای دیگر می توانیم به راحتی به رتبه ۳۰ برسیم.

ضرورت بازنگری جدول تعرفه‌های گمرکی

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بر ضرورت ‌ایجاد یک سازمان ملی به منظور ترویج و هماهنگ سازی مسائل مربوط به ترانزیت و ایجاد نهاد هماهنگ سازی برای توسعه ترانزیت تاکید و اظهار کرد: اتخاذ تدابیر قانونی برای ایجاد یک فضای مناسب عملیات ترانزیت، مجاز ساختن و عمومیت بخشیدن استفاده از کارت‌های اعتباری برای پرداخت‌ها و مستنثی کردن کالاهای ترانزیت از قوانین مربوط به ممنوعیت برخی کالاها و بازنگری جدول تعرفه‌های گمرکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه شود.

 

ضرورت بازنگری جریمه‌های تخلفات ترانزیتی

وی بر ضرورت بازنگری قوانین مربوط به جریمه‌های تخلفات ترانزیتی و قوانین مربوط به کلاهبرداری تاکید کرد.

جعفرپور با اشاره به ضرورت به کارگیری اقدامات عملیاتی به منظور تسهیل ترانزیت در ایران گفت: به وزارت حمل و نقل و لجستیک و راه و شهرسازی نیاز داریم که باید به این موضوع توجه شود. در این زمینه توسعه اقدامات لجستیکی به منظور تسهیل ترانزیت، ارتقای امنیت و ترویج همکاری‌های دوجانبه و بین المللی بسیار مهم است.

ضرورت پایان دادن به بازرسی‌های جاده‌ای

جعفرپور درباره اقدامات ویژه در زمینه ترانزیت جاده‌ای گفت: در این زمینه پایان دادن به بازرسی‌های جاده‌ای در داخل کشور، استقرار یک سیستم اطلاع رسانی بار در حمل و نقل جاده‌ای از دیگر اقدامات ضروری در زمینه ترانزیت جاده‌ای محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که کشورمان از موقعیت جغرافیایی مناسبی بهره‌مند است،‌تاکید کرد: از این امتیاز باید به خوبی استفاده کنیم اما آن طور که باید و شاید از این موقعیت بهره نبرده‌ایم.

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: کشورهای افغانستان و پاکستان تلاش‌هایی برای ایجاد کریدور و ترانزیت‌های موازی با ایران دارند که هر چند به نفع آن‌ها نیز تمام می‌شود اما فرصت‌های بسیاری خوبی برای کشور ما فراهم می‌کند که باید به این قبیل موضوعات نیز توجه شود.

شبکه ریلی باید تقویت شود

وی با تاکید بر تقویت شبکه ریلی و با بیان اینکه در کشور در سال ۲۰۰۵ میلادی حدود ۹ میلیون تن ترانزیت داشتیم که در سال‌های اخیر علیرغم تحریم‌ها شاهد افزایش ترانزیت هستیم، اظهار کرد: سهم حمل و نقل ریلی در این زمینه در سال ۸۹ به میزان ۱٫۵ میلیون تن از کل ترانزیت بود و هشت میلیون تن بقیه را جاده‌ها به خود اختصاص دادند و سهم ریلی در سال ۹۰ از ۱٫۵ میلیون تن از کل ترانزیت به یک میلیون تن و در سال گذشته به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت.

جعفرپور افزود: با نگاهی به این آمار متوجه می‌شویم که جاده‌ به سرعت سهم ریلی را به خود اختصاص می‌دهد که این موضوع قابل توجه است و باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

زنگ خطر کاهش سهم ترانزیت ریلی

وی با تاکید بر این‌که کاهش سهم ترانزیت ریلی یکی از مشکلاتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال از شش میلیون تن ترانزیت حدود ۲۹۳ هزار تن در بخش ریلی بود که اگر این روال ادامه پیدا کند نشان دهنده زنگ خطری برای حوزه ریلی است و نسبت به سه سال قبل ریل ما یک سوم حمل بار ترانزیت را داشته و جاده در حال پیشی گرفتن است.

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تاکید کرد: در بخش ‌ ترافیک و حمل و نقل ۱۶ درصد رشد را در جاده‌ها و ۲٫۵ درصد کاهش در بخش ریلی داشتیم که این موضوع بسیار مهم است و اگر شش ماهه اول امسال را با شش ماهه مشابه سال گذشته مقایسه کنیم حدود ۴۰ درصد کاهش ترافیک ریلی و ۱۵ درصد افزایش ترانزیت جاده‌ای را شاهد هستیم.

جعفرپور درباره کریدورها و مسیرهای ترانزیتی کشورمان که از موقعیت بسیار مناسبی برای دیگر کشورها و ارتباط با آن‌ها وجود دارد توضیح داد.

وی با بیان این‌که کشور ما باید یک شبکه درهم تنیده‌ای از شبکه‌های ریلی و جاده‌ای باشد، اظهار کرد:‌ باید در قوانین و فرآیندها به بحث نرم افزارها نیز توجه شود و اقدامات مناسب دراین زمینه صورت گیرد.

    نظرات