«مسکن مهر» در ایلام عجولانه و ناقص بود

«مسکن مهر» در ایلام عجولانه و ناقص بود

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: عجولانه و ناقص بودن «مسکن مهر» در ایلام پایان زودهنگام بازسازی پس از جنگ را به یاد آورد و راه‌ حل مشکلات آن اجرای مصوبات شورای تامین مسکن توسط دستگاه‌های درگیر با موضوع است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس «عبدالله بهادری» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در دوران بازسازی پس از جنگ تحمیلی بسیاری از استان‌هایی که درگیر جنگ بودند پس از گذشت این همه سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز از اعتبارات بازسازی استفاده می‌کنند اما استان ایلام شاید برای کسب رتبه‌ای نه چندان خوب پیش از دیگر استان‌ها پایان بازسازی را اعلام کرد.

وی با بیان این‌که این اعلام زودهنگام پایان بازسازی، استان را از بسیاری از اعتبارات ملی محروم کرد و به‌نوعی فرصت‌سوزی مسوولان وقت بود، افزود: متاسفانه این وضعیت در سال‌های اخیر در جریان ساخت و ساز «مسکن‌های مهر» در سطح استان نیز اتفاق افتاد که شاهد بسیاری از نواقص و مشکلات این حوزه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: از همان ابتدا مکان‌یابی صحیحی برای ساخت مسکن‌های مهر ۱۰۰۸ واحدی مشاغل آزاد در شهر ایلام انجام نشده بود که تاثیر منفی خود را بر روی وضعیت موجود شهر گذاشت.

بهادری با اشاره به این‌که شهر ایلام بر اساس طرح جامع تفصیلی یک ظرفیت مشخص دارد که بر همین اساس زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده‌اند، گفت: متاسفانه ساخت «مسکن‌های مهر» در شهر ایلام در جایی انجام شد که هیچ سرانه‌ای از جمله آموزشی، فضای سبز، حمل و نقل، خدماتی و رفاهی برای ساکنان آن منطقه در نظر گرفته نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در ساخت مسکن‌های مهر هیچ توجهی به طرح تفصیلی شهر نشد و معایبی از جمله تعرض به همسایگان هم‌جوار، تعرض به طرح تفصیلی، عدم توجه به ارائه‌ی خدمات شهری و زیرساخت‌ها نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان این‌که به هر ترتیبی که بود، این مسکن‌ها ساخته شدند و بعضآ مشکلاتی نیز در این بخش وجود دارد، تصریح کرد: مسکن‌های مهر در ۳ بخش خودمالکی، پروژه‌های قرارداد ۳ جانبه و پروژه‌های قرارداد ۲ جانبه که بیشترین مشکلات مربوط به این دسته آخر هستند ساخته شده‌اند.

بهادری در تشریح بخش‌های مختلف «مسکن مهر» گفت: در دسته اول که مسکن‌های خودمالک هستند ما فقط ۵ تا ۱۰ درصد کنترل و نظارت داریم اما در بخش قراردادهای ۳ جانبه که بین ما، بانک و پیمانکار است در این حوزه قرارداد به اسم راه و شهرسازی است و ما تا آخر نظارت داریم که در ایلام ۲۵۴ واحد، در مهران ۱۲۰ واحد در دره‌شهر ۴۲ واحد و در دهلران ۷۲۴ واحد ساخته شده که پاسخگوی مسائل هستیم.

وی افزئد: در بخش قراردادهای ۳ جانبه بسیاری از این مسکن‌ها در مهران و دهلران چون سهم آورده کم دارند و ما نیز نمی‌توانیم آنها را تکمیل کنیم متقاضی ندارند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بیشترین مشکلات را مربوط به ساخت مسکن‌های قرارداد ۲ جانبه دانست و گفت: این قرارداد بین تعاونی‌های ساخت مسکن و پیمانکاران منعقد شده که شکل‌گیری این تعاونی‌ها زیر نظر اداره‌ی تعاون هستند از این‌رو عمده مشکلات این بخش باید بین تعاونی‌ها و پیمانکاران حل و فصل شود و چنانچه متقاضیان به مواردی مواجه می‌شوند ابتدا از طریق هیئت مدیره و سپس از طریق تشکیل مجمع عمومی زیرنظر اداره‌کل تعاون حل و فصل کنند و راه و شهرسازی در این زمینه فقط به تناسب میزان پیشرفت فیزیکی که اعلام می‌شود تسهیلات آنها را آزاد می‌کند.

وی اساس مشکلات بخش قراردادهای ۲ جانبه ساخت «مسکن مهر» را مربوط به اختلافات بین تعاونی‌ها و پیمانکاران دانست و گفت: باید تعاونی‌ها هرچه سریع‌تر به جهت این‌که متقاضیان با مشکل مواجه نشوند از طریق تشکیل مجمع‌های عمومی تصمیم‌گیری و حل و فصل کنند.

بهادری افزود : در بحث زیرساخت‌های «مسکن مهر»، عمد‌ه‌ی مشکلات در بخش برق بوده و دیگر شرایط نیز در شورای تامین مسکن تعیین تکلیف شده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در زمینه‌ی ساخت مسکن‌های مهر همه‌ی دستگاه‌های درگیر در این قضیه باید مصوبات شورای تامین مسکن را اجرا کنند تا مشکلی برای شهروندان متقاضی «مسکن مهر» پیش نیاید.

    نظرات