جنگل‌های سمنان در معرض خطرند

جنگل‌های سمنان در معرض خطرند

http://www.bananews.ir/رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: آفت "اُرس واش"به جان تنها گونه مقاوم جنگل‌های سمنان افتاده است و همه جنگل‌های استان سمنان در معرض خطر قرار گرفتند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بهزاد گلابیان در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: همه جنگل‌های استان تا حدودی در معرض خطر قرار دارند اما با توجه به کمبود بارش باران ، درختان ارس که تنها گونه مقاوم جنگلی استان سمنان هستند از لحاظ فیزیولوژیکی، ضعیف و درگیر آفتی به نام " اُرس واش"شدند که این انگل باعث خشک شدن درخت‌ها و از بین رفتن آنها می‌شود.

وی افزود: برای مبارزه با این انگل، مبارزات مکانیکی مختلفی در برخی جنگل‌های استان انجام شده، اما از آنجا که سطح آلودگی‌ها در این جنگل‌ها گسترش زیادی یافته، از سازمان تحقیقات کشاورزی استان درخواست کمک کردیم تا روش‌های مبارزه بیولوژیک با این انگل را معرفی کنند.

وی اظهار کرد: ۶ ذخیره گاه جنگلی به مساحت ۱۱۳۳ هکتار در استان وجود دارد که ۵ ذخیره گاه آن مربوط به جنگل‌های ارس و یک ذخیره گاه آن مربوط به جنگل‌های بلوط اُوری است. کل مساحت جنگل‌های استان ۳۵۲ هزار هکتار است که بالغ بر ۵۸ هزار هکتار آن را جنگل‌های خزری تشکیل داده و مابقی جنگل‌های ایرانی - تورانی هستند.

رییس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان خاطرنشان کرد: جنگل‌های خزری مهمترین جنگل‌های استان هستند که عمده آنها در شهرستان‌های مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی قرار دارند. دامنه جنوبی البرز از گرمسار تا میامی را جنگل‌های ارس در برگرفته که تراکم آن در شهرستان‌های مهدیشهر، دامغان و شاهرود بیشتر از سایر مناطق است.

وی درباره جایگاه و ارزش جنگل‌های استان از لحاظ تولید چوب و محصولات فرعی، گفت: در جنگل‌های استان به هیچ عنوان بهره برداری چوب صورت نمی‌گیرد و همه جنگل‌های استان حفاظتی بوده و عمدتا نقش اکولوژیکی در حفظ خاک و زیستگاه را به عهده دارند. محصولات فرعی این جنگلها نظیر میوه‌های جنگلی ازگیل و ولیک عمدتا مورد استفاده روستاییان استان قرار می‌گیرد.

    نظرات