نگرانی‌های صریح وزیر مسکن به شورای شهر رسید/مگر دولت و شهرداری تجارتخانه هستند

نگرانی‌های صریح وزیر مسکن به شورای شهر رسید/مگر دولت و شهرداری تجارتخانه هستند

http://www.bananews.ir/وزیر مسکن و شهرسازی امروز برای اولین بار مهمان شورای چهارم شهر تهران بود و قرار بود گزارش عملکرد و فعالیت‌های این وزارتخانه را در شهر تهران ارائه کند؛ اما بیشتر صحبت‌هایش به طرح نگرانی‌ها و مشکلاتی که در سطح شهر تهران وجود دارد منوط شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز میهمان بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران بود تا گزارشی در خصوص وضعیت مسکن و شهرسازی در کلان شهر تهران ارائه کند.

وی در سخنانی صریح نسبت به شرایط موجود در اوضاع مسکن شهر تهران خاطرنشان کرد: شرایط امروز تهران بسیارنگران کننده است و من ترجیح می‌دهم بدون ملاحظه نسبت به بسیاری از مسائل صحبت کنم.

وی در ابتدای صحبت‌های خود اظهار امیدواری کرد که شورای شهر تهران بتواند همراه با دولت تدبیر و امید و با اتخاذ تدابیر راهبردی و روشهای دقیق انتظار مردم را برآورده کند و امید را گسترش دهد.

 

آخوندی تاکید کرد: متاسفانه علیرغم عمران و آبادانی که در حجم گسترده در شهر تهران صورت گرفته است آیا مردم تنگی نفس را می‌توانند نداشته باشند و آیا کیفیت نازل آب و محدودیت‌های آن جبران شده است و آیا می‌توان گفت که آنچه اتفاق افتاده است توسعه بوده و یا مسابقه‌ای است که دولت با فعالان اقتصادی به راه انداخته‌اند تا به سمت صفر برویم.

وی با بیان اینکه باید به بسیاری از این سوالات دلیرانه پاسخ داد گفت: منظور از توسعه در شهر تهران توسعه کالبدی است و سوال اینجاست که آیا افزایش کیفیت زندگی در شهر تهران اتفاق افتاده است؟ و آیا می‌توانیم مدعی شویم که کیفیت زندگی افزایش پیدا کرده است؟ ما همواره صحبت کرده‌ایم که شهر را برای شهروندان می‌خواهیم. اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است این است که شهروندان را برای شهر گذاشته‌ایم و آنچه در عمل وجود دارد توسعه سریع و روز افزون کالبد شهر است. در حالی که بیش از هر چیز نیاز به توسعه حقوق شهروندی داریم و این همانچیزی است که تا حد زیادی موجب غفلت شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه از ۴۵ سال پیش کارشناسان اعلام کردند که امکان تامین آب برای بیش از ۵٫۵ میلیون نفر در شهر تهران دشوار است، گفت: متاسفانه به این هشدارها توجهی نشد و جمعیت تهران همواره افزایش پیدا کرد و در زمانی که به حدود هفت میلیون نفر رسید به جای گشتن به دنبال راهکار، شورای منع گسترش جمعیت شهر تهران را تعطیل کردند؛ در حالی که قرار بود محدوده شهر تهران در منطقه ۲۱ و ۲۲ باشد امروز شورایاری منطقه ۲۲ به شورا آمده و در مورد افزایش تراکم در این منطقه و ضرورت آن حرف می‌زند و سوال من این است که آیا غلبه بر منافع کوتاه مدت به جای منافع بلند مدت همان نفع مردم است و یا ضرر آنها؟

وی با اشاره به اقداماتی که دولت‌های قبل از انقلاب نسبت به کنترل شهرها داشته‌اند گفت: این اقدامات در آن زمان بسیار ابتدایی بود اما پس از انقلاب همه کارشناسان و مدیران شهری تلاش داشتند تا جمعیت را بین هفت تا ۷٫۵ میلیون نفر کنترل کنند و هیچ بارگذاری بیشتری برای جمعیت صورت نگیرد. اما کدامیک از این تصمیمات اجرایی شد و از سال ۱۳۷۰ به بعد این هشدارها دیده نشده است و در عین حال از سال ۶۹ به بعد ما با داستان فروش تراکم در شهر تهران مواجه شده‌ایم که در واقع فروش تراکم یعنی همان فروش قانون، فروش حقوق مردم، حقوق شهروندان و تهی کردن تمام مفاهیم شهرسازی و حفظ برنامه ریزی‌های شهری که متاسفانه ما به آن دچار شده‌ایم و حالا موضوع فروش تراکم به صورت یک مسئله کاملا قانونی در دستور کار همه شهرداری‌ها قرار دارد.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بالاخره باید روزی بی پرده در مورد این موضوعات حرف بزنیم و عمل کنیم، افزود: کدام مدیر شهری حق دارد که حق ما و همه مردم را بفروشد و چطور اجازه داریم که به این موضوع عنوان قانونی بدهیم و بخشی قابل توجه از درآمدها را از این محل تامین کنیم؟ آیا نقشه‌های شهرسازی که در حال حاضر در سطح شهر تهران اجرایی می‌شود دارای مفهوم است و آیا همه آنچه که در آن وجود دارد قابل تغییر و مذاکره نیست؟

وی با تاکید بر اینکه من به عنوان یک مقام مسئول صریح و بی پرده حرف می‌زنم چرا که برای تهران و شهرهای بزرگ بسیار نگران هستم، افزود: قرار بود محدوده شهر مشهد ۲۲ هزار هکتار باشد؛ اما در همین هفته قبل از آمار مشخص بود که به ۲۹ هزار هکتار رسیده است و جمعیت آن از دو میلیون به بیش از سه میلیون نفر افزایش یافته و همین وضعیت را می‌توان در مورد سایر کلانشهرها نظیر اهواز، شیراز و اصفهان نیز دید و مگر می‌شود یک نقطه از سرزمین را توسعه داد و باقی سرزمین را تهی گذاشت و بعد مرتب شعار تمرکز زدایی، عدالت جغرافیایی، آمایش و یا توزیع جمعیت را مطرح کرد در حالی که همه امکانات را به یک نقطه می‌بریم؟

وی با اشاره به آنچه که در حال حاضر در شهر تهران به عنوان فروش تراکم، افزایش جمعیت و افزوده شدن یک طبقه به کل طبقات وجود دارد، گفت: طرح‌های جدید شهر تهران اینگونه است که به شهر اجازه گسترش را می‌دهد و یا مثلا گفته شده که تمام زمین‌های دولتی می‌توانند کاربری ویژه داشته باشند. سوال من این است که زمین در اختیار دولت برای خدمات به مردم است و یا برای تجارت؟ ما که تاجر نیستیم و شرایط فعلی که دولت و شهرداری را تبدیل به تجارت خانه کرده است قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: بیان این حرف‌ها از زبان یک وزیر مسئولیت آور است اما طرح نگرانی‌ها لازم است و به هیچ وجه نمی‌شود مردم و کنشگران اقتصادی خود را سرزنش کرد؛ بلکه باید خودمان و همه مدیران شهری و دولتی را سرزنش کنیم.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ای که در سال ۱۳۴۷ برای تهران پیش بینی شده بود، گفت: در آن سال محدوده قابل سکونت تهران ۶۳۰ کیلومتر مربع بوده و قرار بوده ۵٫۵ میلیون نفر در آن حضور داشته باشند؛ اما آنچه تراکم ساختمانی در حال حاضر نشان می‌دهد مشخص شده است که میزان سطوح مسکونی در شهر تهران به ۶۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و متاسفانه می‌توان گفت که علیرغم همه ارقام صوری که در طرح جامع و تفصیلی وجود دارد جمعیت شهری تهران حداقل تا ۱۵ میلیون افزایش می‌یابد.

آخوندی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران را به اگزوز خودروها نسبت داده‌اند، ‌مفهومی تقلیل گرایانه است، اظهار کرد: باید به هوش بیاییم و متوجه باشیم که تصمیمات ما چه اتفاقی برای شهر به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهرهای اطراف تهران، گفت: در یک جلسه مسئولان دولتی و شهری تصمیم می‌گیرند که جمعیت شهرهای پردیس و پرند تا ۷۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند و سوال من این است که آیا این افراد شهر را یک شبکه فیزیکی می‌بینند و یا یک سازمان اجتماعی؟چگونه می‌شود جمعیت شهر از ۳۰ هزار نفر در مدت کمتر از دو سال به ۷۰۰ هزار نفر برسد؟ مگر شهر انبار کالاست و این عوامل انسانی قرار است در آن چگونه زندگی کنند.

وی با اشاره به شهر کرج که در حاشیه تهران قرار دارد، ادامه داد: شهر کرج مستقیما از تهران اثر می‌پذیرد و در آن اثر می‌گذارد؛ اما به جای حل مشکلات آن تبدیل به استان شد و یا اینکه شهر پرند بدون اطلاع شورای شهر تهران افزایش جمعیت پیدا کرد در حالی که این شهرها به هیچ وجه خودگردان نیستند و بار اشتغال و کلیه نیازهایشان در شهر تهران است و در واقع این شهرها بار تهران را زیاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یک شورای شهر برای شهر با ۱۰ میلیون نفر به هیچ وجه توزیع مناسبی نیست، گفت: نمی‌شود بخشی از شهر نماینده داشته باشند، اما بخش قابل توجهی از آن هیچ نماینده‌ای نداشته باشد و این توزیع مناسب عدم عدالت را به وجود می‌آورد.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه عدم یکپارچگی در سطح شهر تهران به شدت دیده می‌شود، افزود: به عنوان مثال آموزش و پرورش ، مخابرات، شهرداری، شرکت آب و یا شرکت برق هر کدام تقسیمات منطقه‌ای خودشان را دارند و هنوز نتوانسته‌ایم یک محدوده خدمات یکپارچه برای شهر داشته باشیم.

وزیر مسکن و شهرسازی در خاتمه با طرح این پیشنهاد که بهتر است فرمانداری و شهرداری در تهران و بسیاری از شهرها ادغام شوند، گفت: چرا باید دولت مرکزی به صورت حاکمیتی تا سطح دهیاری را خودش انتخاب کند و چرا اجازه نمی‌دهیم دهیار و بخشدار با مجموعه شهرداری فعالیت کنند و تقسیمات سیاسی تا سطح فرمانداری باقی بماند.

    نظرات