مسکن مهر بخشی از التهاب حاکم بر بازار مسکن را گرفت

مسکن مهر بخشی از التهاب حاکم بر بازار مسکن را گرفت

http://www.bananews.ir/معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: انتشار خبر مسکن مهر در سال ۸۶ باعث شد از التهابی که در جامعه بالا گرفته بود، کاسته شود، هر چند قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد، اما جلوی رشد فزاینده آن را گرفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمیدرضا نوازنی در گفت و گو با اسنا ضمن بیان اینکه طرح مسکن مهر برایند نظرات کارشناسی مختلف بود، اظهار کرد: این طرح با هدف استفاده طبقات محروم جامعه از مسکن به شیوه تولید انبوه مسکن برای طبقات متوسط و کم درآمد به اجرا درآمد.

وی افزود: این طرح، طرح خوبی بود، اما عملکرد آن در استان‌های مختلف متفاوت است، زیرا ممکن است در یک استان خوب اجرا شده و در یک استان به خوبی اجرا نشده باشد و حتی در برخی استان‌ها تبعات منفی نیز در پی داشته است.

نوازنی با بیان اینکه مزایای این طرح بیشتر از معایب آن بوده است، گفت: در هیچ دوره‌ای از تاریخ تولید مسکن در کشور، اینقدر به طبقات آسیب‌پذیر جامعه در بخش مسکن توجه نشده است. در این طرح امتیازات مهمی از جمله زمین، تخفیفات شهرداری و غیره به متقاضیان داده شد تا قشر محروم جامعه نیز صاحبخانه شوند.

وی ضمن تاکید بر مفید بودن نفس کار به منظور خانه‌دار شدن مردم و ضمن اشاره به برخی گفته ها مبنی بر اینکه مسکن مهر موجب تورم شده است و ۴۰ درصد تورم ناشی از مسکن مهر است ، توضیح داد: این موضوع واقعیت ندارد و این مهم یک موضوع اقتصادی است، زیرا از اعتبار دولتی در مسکن مهر هزینه نشده است، بلکه از طریق وام و تسهیلات بانکی اقدام شده و اقساط این وام‌ها با سود قابل توجهی از مردم دریافت می‌شود.

 معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: حجم سرمایه‌ای که تحت عنوان مسکن مهر به جامعه تزریق شد، ممکن بود در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و غیره نیز به این شکل تزرق شود.

نوازنی یادآور شد: طرح مسکن مهر در آغاز کار بسیار خوب عمل کرد، اما در حین اجرای طرح اتفاقاتی افتاد که برای دولت هم قابل پیش‌بینی نبود مثلا قیمت ها به یکباره افزایش پیدا کرد و دولت مجبور به افزایش قیمت مسکن مهر شد و این امر باعث طولانی شدن روند کار شد.

وی ادامه داد: گرانی به وجود آمده در کشور خاص بخش مسکن نبود، بلکه ناشی از تحریم‌ها و اتفاقات دیگر بود و تورم جامعه نیز به بخش مسکن تحمیل شد.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: به این ترتیب کسانی که در بخش مسکن فعال بودند، سرمایه‌هایشان را به بخش‌های دیگر بردند و از بخش مسکن کنار کشیدند و بخش مسکن به دست دولت افتاد.

نوازنی دخالت بی رویه دولت در بخش مسکن را از جمله عوامل ناکارآمدی این طرح دانسته و عنوان کرد: زمانی که توجه دولت به قشر کم درآمد جامعه بود از طبقات اجتماعی دیگر غافل شد و فقط بر روی طبقات پایین و متوسط رو به پایین جامعه زوم کرد و در نتیجه در طبقات دیگر جامعه تولیدی انجام نشد و این یک اتفاق منفی بود که بر این اساس بازار بورس بازی داغ شد و قیمت برای واحدهای گران قیمت‌تر بالا رفت.

وی تصریح کرد: به طور کلی با تمام نواقص و محاسن طرح مسکن مهر و فرض بر اینکه طرح نیمه موفقی است، اما، دولت جدید نیز در حال حاضر چیزی به عنوان جایگزین ارائه نکرده است.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی ضمن تاکید بر خلاء ایجاد شده در بخش مسکن، گفت: انتقاد از مسکن مهر در صورتی مورد قبول است که جایگزینی برای آن ارائه دهیم.

نوازنی ادامه داد: طرح مسکن اجتماعی در حد یک حرف است و تاکنون تعریف نشده است، زمانی که یک طرح شکل قانونی به خود می‌گیرد و سپس به صورت دستورالعمل اجرایی به استان‌ها ابلاغ می‌شود، تازه مشخص می‌شود که چکار باید کرد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در بخش مسکن فعلا بی‌برنامه‌ایم و نگرانی در این بخش بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و اگر اقدام جدی صورت نگیرد بخش تیزبین خصوصی فعال شده و نزدیک عید با افزایش قیمت در بخش مسکن مواجه خواهیم شد.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه مسکن مهر لنگ لنگان جلو می‌رود و حمایت‌هایی که در گذشته وجود داشت دیگر وجود ندارد، گفت: تغییر مدیریت‌ها به روند کار لطمه وارد کرده است، زیرا بسیاری از کارها که با روال عادی پیش می‌رفت با تغییر مدیریت‌ها دچار وقفه شده است، حتی برخی‌ها نیز تعدیل شده‌اند.

نوازنی افزود: متاسفانه پنج هزار پروژه‌ای که باید در آبان ماه تحویل مردم می‌شد، تا کنون انجام نشده است و مشخص نیست، چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بلاتکلیفی عجیبی در بخش مسکن استان داریم و کسی پاسخگو نیست، گفت: با وقفه‌ای که در مسکن مهر اتفاق افتاده است، تنها پیمانکاران از خلاء به وجود آمده در این بخش بهره می‌برند.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در پایان ضمن تاکید بر اتفاق منفی که در اثر طولانی ‌شدن روند ادامه پروژه‌های مسکن مهر می‌افتد، خاطرنشان کرد: هر قدر زمان طولانی‌تر شود، سود دوره مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

نظرات