بودجه‌ای معادل ۲ماه خرج مسکن‌مهر

بودجه‌ای معادل ۲ماه خرج مسکن‌مهر

http://www.bananews.ir/بودجه۹۳ وزارت راه‌وشهرسازی با فرض اینکه هیچ پروژه جدیدی کلنگ‌زنی نشود، فقط ۴ درصد تعهدات فعلی را پوشش می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سهم عمرانی‌ترین وزارتخانه از ارقام کتاب بودجه سال۹۳، وقتی با ارزش ریالی پروژه‌های در تعهد این وزارتخانه مورد مقایسه قرار می‌گیرد، نسبت «فنجان و فیل» در ذهن تداعی می‌شود.
بودجه سال آینده وزارت راه‌وشهرسازی فارغ از اینکه به‌تنهایی پاسخگوی ۴ درصد از طرح‌های در دست‌اجرای این وزارتخانه نیست، تقریبا با هیچ یک از ماموریت‌هایی که باید لااقل در بخش مسکن برای سال آینده به سرانجام برسد نیز همخوانی

ندارد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده، سهم وزارت راه‌وشهرسازی را رقمی معادل ۴۶۰۰ میلیارد تومان تعیین کرده است.

وزارت راه‌وشهرسازی همین الان و بدون احتساب پروژه‌ها و طرح‌های جدید عمرانی که قطعا در سال آینده تعریف و کلنگ‌زنی خواهد کرد، رقمی معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا ۴۷۲ طرح و پنج هزار پروژه نیمه‌تمام را که در سال‌های گذشته کلنگ آنها زمین خورده تکمیل کرده و به مرحله بهره‌برداری برساند.

 به این ترتیب بودجه سال آینده وزارت راه‌وشهرسازی به لحاظ ارزش تنها کفاف ۸/۳ درصد تعهدات فعلی‌اش را می‌دهد و به لحاظ پروژه‌ای نیز فقط پاسخگوی حداکثر ۴درصد از کل طرح‌های در دست اجرای این وزارتخانه است.

این در حالی است که وزارت راه‌وشهرسازی جدا از نیاز ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل طرح‌ها، به اندازه ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هم بدهی معوق به پیمانکاران دارد که شاید با آنچه در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، بتواند بدون تسویه‌حساب با سرمایه‌گذاران طرح‌ها، صرفا بدهی پیمانکاران را پرداخت کند!

از طرف دیگر، مسوولیت تکمیل بزرگ‌ترین و پرشاخ و برگ‌ترین پروژه عمرانی کشور - مسکن‌مهر- مستقیم بر دوش وزارت راه‌وشهرسازی گذاشته شده است. برای رساندن طرح مسکن‌مهر به ایستگاه نهایی، حداقل پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ساختمان‌ها و حداقل ۳ هزار میلیارد تومان نیز اعتبار برای تکمیل خدمات جانبی و شهری مناطق مسکن‌مهر نیاز است.

در فاصله سال‌های ۸۹  تا ۹۰، دولت برای مسکن‌مهر ماهانه به‌طور متوسط بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان، منابع‌بانکی شارژ و تزریق می‌کرد که در مقایسه با بودجه یک‌سال وزارت راه‌وشهرسازی، مشخص می‌شود هزینه ۲ ماه اجرای مسکن‌مهر برابری می‌کند با دخل یک‌سال وزارت راه ‌‌وشهرسازی.

شاید همین مقایسه‌ها و نسبت‌بندی‌ها بین بودجه وزارت راه‌وشهرسازی و هزینه سنگین پروژه‌های عمرانی در تعهد این وزارتخانه را وزیر زودتر از اینها انجام داده بود که حدود ۲ ماه پیش در نشست مشترک خود با روسای تشکل‌های پیمانکاری، ساختمانی و راهسازی اعلام کرد: اجرای پروژه‌ها با اتکاء به بودجه ناچیز دولت امکان‌پذیر نیست و باید از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و روش‌های مشارکتی و سایر ابزارهای تامین‌مالی به خصوص از طریق بازار سرمایه، منابع موردنیاز تامین شود.

عباس آخوندی و مشاور مالی او معتقدند، با چنین بودجه‌ای صرفا این امکان وجود دارد که دولت این ارقام ناچیز را «اهرم» کرده تا بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران به کمک آن بتوانند منابع بیشتری را در قالب مشارکتی وارد پروژه‌ها کنند.

در طبقه‌بندی که وزارت راه‌وشهرسازی برای تقسیم بودجه ۴۶۰۰ میلیارد تومانی بین شرکت‌های زیرمجموعه خود انجام داده است، سهم شرکت عمران شهرهای جدید را -که بیشترین هزینه‌های مربوط به بخش مسکن به این بخش اختصاص دارد- ۸۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که شهرهای جدید فقط در بخش تکمیل خطوط در حال ساخت مترو برای اتصال به شهرهای جدید، حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که البته با این حساب، حتما لازم است منابع دیگری برای این منظور تامین و اختصاص داده شود تا مترو شهرهای‌جدید همچون پرند که بیشترین معضل حمل‌ونقل به آنجا مربوط می‌شود لااقل تا اواسط سال آینده تکمیل و آماده سرویس‌دهی شود.

 

    نظرات