معضل بزرگ مشاوران املاک چیست؟

معضل بزرگ مشاوران املاک چیست؟

http://www.bananews.ir/رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از پرونده‌های محاکم قضایی را دعاوی ملکی تشکیل می‌دهد، گفت: در قانون نظام صنفی شرایط صدور مجوز کسب برای مشاوران املاک تنها سواد خواندن و نوشتن اعلام شده که یک خلا و معضل بزرگ است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: یکی از ایراداتی که به صنف مشاوران املاک می‌گیرند این است که هر قشری دارای مجوز فعالیت در حوزه مشاوره و دلالی املاک است و قانونگذار اجازه نداده است تا اتحادیه در راه کسب مجوز هیچ مانعی جز مواردی که در قانون اصناف قید شده است اعمال کند؛ بنابراین همه اقشار جامعه می‌توانند وارد این حوزه شوند.

وی با بیان اینکه قانونگذار در قانون نظام صنفی شرایط صدور مجوز برای مشاوران املاک را تنها سواد خواندن و نوشتن اعلام کرده است، به همین دلیل اتحادیه هم طبق قانون عمل می‌کند، گفت: می‌توان این موضوع را به عنوان یک خلا و معضل بزرگ در قانون صنفی یاد کرد، به این دلیل که حداقل داشتن مدرک دیپلم برای هر شغلی باید اجباری باشد، البته هرچند که در اصلاحیه قانون جدید به این موضوع توجه شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه باید مشاوران املاک تخصص کافی برای ورود به این حرفه را داشته باشند، بیان کرد: نخستین گروه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی و مرکز فنی حرفه‌ای اتحادیه مشاوران املاک در زمستان فعالیت خود را در بخش مشاوران املاک آغاز می‌کنند. عقبایی با بیان اینکه به زودی روند دلالی و مشاوره املاک در کشور علمی‌تر می‌شود، اظهار کرد: با افزایش تحصیلکرده‌ها در این بخش، تعداد پرونده‌های قضایی هم کاهش پیدا می‌کند، به این دلیل که اگر مشاوران املاک به دانش و حقوق مرتبط با مشاوره در امر مسکن آگاهی کامل داشته باشند، تخلفات کمتری در این حوزه روی خواهد داد.

 

    نظرات