یک کارشناس ارشد معماری: معماری ما سر در گم است

یک کارشناس ارشد معماری: معماری ما سر در گم است

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ارشد معماری گفت: سبک رومی بدترین خیانت به معماری کشور است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالرحمن قلاوند در گفت‎وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب افزود: امروزه معماری ما سر در گم است یعنی نه وابسته به سنت‎های گذشته ایرانی که همساز با اقلیم بوده و نه از یک معماری به‎روز که تمامی جنبه‎های تکنولوژی و فرهنگی در آن رعایت شده است.

وی اظهار کرد: سبک رومی بدترین خیانت به معماری کشور بوده چراکه معماری ایرانی در نوع خود بین‎‎ظیر است.

این عضو سازمان نظام مهندسی لرستان تصریح کرد: امروزه در کم‎تر محله‎ای دیده می‎شود که بازارچه‎ها به سبک قدیم ساخته شده و حریم‎ها، همسایگی‎ها و... مورد توجه معماران قرار گرفته باشد.

قلاوند با اشاره به اینکه استفاده از معماری جدید و مدرن از پهلوی سوم شروع شد، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ژاپن و چین برج‎هایشان را متناسب با سنت کشورشان ساخته‌اند در حالیکه ما در قید و بند سبک‎های بومی خود نیستیم.

 

وی اظهار کرد: معمارها باید به سمت پست مدرنیسم و استفاده از سنت‎های رایج گذشته با در نظر گرفتن نیازهای به‎روز کل جامعه بروند.

این کارشناس ارشد معماری با ارائه راهکارهایی در خصوص استفاده از پست مدرنیسم تصریح کرد: سازمان مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی می‎تواند با در نظر گرفتن جوایزی برای شهرک‎هایی که از سیستم مدرنیسم استفاده می‎کنند، برگزاری مسابقه طراحی با موضوع سبک خانه ایرانی و... به سمت بومی‎سازی معماری قدم نهند.

قلاوند گفت: مسئولان باید با ضوابط و قوانین معماری به معماران جوان راهکار ارائه دهند تا آن‎ها نیز از یک اصول پایدار پیروی کنند.

وی با بیان اینکه معماری دنیا به سمت پست مدرنیسم در حال پیشرفت است، اظهار کرد: این در حالیست که ما از اپن بودن آشپزخانه‎هایمان خرسندیم و از معماری روز دنیا بی‎خبریم.

این عضو سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: معماران باید از پلان‎های سنتی و استفاده از مصالح مدرن به ساختمان‎سازی همسو با پست مدرنیسم مشغول شوند، می‎توان با استفاده از تکنولوژی‎های جدید چون کامپوزیت خانه‎هایی با معماری سنتی ساخت.

قلاوند با اشاره به اینکه معماری کالبد روحی یک جامعه است، تأکید کرد: بومی کردن تکنولوژی و ساخت ساختمان در کشور و سایر استان‎ها مهم‎ترین راهکار رهایی از وضعیت کنونی است.

وی با تأکید بر اینکه اولین چیزی که نمای یک جامعه را نشان می‎دهد معماری است، اظهار کرد: باید با تربیت نسل جدید معماران روند اشتباهی را که از سال ۱۳۲۰ در ساختمان سازی تا به امروز رفته‎ایم را اصلاح کرده و به سمت الگوهای سنتی همراه با در نظر گرفتن نیازهای جدید بشر و خلاقیت معمارانه پیش برویم.

    نظرات