برقی و دو خطه کردن راه‌آهن تهران - مشهد نیازمند میلیاردها دلار اعتبار

برقی و دو خطه کردن راه‌آهن تهران - مشهد نیازمند میلیاردها دلار اعتبار

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برای افزایش ظرفیت تردد در مسیر ریلی تهران - مشهد به دنبال برقی و دو خطه کردن این مسیر هستیم که البته هنوز این برنامه آغاز نشده و نیازمند فاینانس خارجی و میلیاردها دلار اعتبار است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شب گذشته عباس آخوندی در برنامه ارائه گزارش ۱۰۰ روزه فعالیت‌های این وزارتخانه، به نیاز ناوگان ریلی به نوسازی و مشکلات موجود برای ساخت آزدراه تهران - شمال اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش راه کشور باید اقدامات مهمی برای نگهداری از راه‌های موجود صورت گیرد.

آخوندی افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار راهدار در سراسر ایران عملیات راهداری انجام می‌دهند و سازمان راهداری نیز به مشکلات موجود در راه‌ها رسیدگی می‌کنند.

ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی راههای ایران

وی با اشاره به این‌که اصلی‌ترین موضوع در بخش راه نگهداری از راه‌هاست، گفت: ارزش راه‌های موجود به گونه‌ای است که اگر اکنون بخواهیم چنین راه‌هایی فراهم کنیم به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با وجود این میزان راه اصلی در کشور باید مراقب راه‌ها باشیم تا به بدنه‌ اصلی آنها آسیبی وارد نشود.

آخوندی با بیان این‌که اولین اقدام برای نگهداری راه‌های کشور تجهیز این راه‌ها به سیستم‌های الکترونیک است، افزود: تجهیز راه‌ها به سیستم‌های الکترونیک باعث افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش مخاطرات می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال شناسایی وضعیت راه‌ها و شناسایی و کاهش پیچ‌های خطرناک و نقاط حادثه‌خیز در راه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که صنعت حمل‌ونقل یک صنعت ملی است و کمترین وابستگی به خارج از کشور را دارد، گفت: وابستگی خارجی صنعت حمل‌ونقل به خارج محدود است.

 

آخوندی تاکید کرد: بهتر است برای تکنولوژی‌های ساخت به خدمات فنی - مهندسی متکی شویم که در حال مذاکره با مهندسان در این زمینه هستیم چرا که در سنوات گذشته این تکنولوژی‌ها به خوبی عمل نشده است.

وی با اشاره به وضعیت سن ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: طی مصوبه‌ای اجازه داده شده که بخش حمل‌ونقل بتواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

خبرهای خوش برای نوسازی ناوگان حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی برای توسعه‌ ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: خبرهای خوبی برای نوسازی ناوگان ریلی و هوایی داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی اعلام می‌شوند.

درآمد ترانزیت در حد درآمد نفت است، اغراق است

آخوندی در پاسخ به پرسشی مبنی بر موقعیت ویژه‌ ترانزیت در کشور گفت: این‌که گفته شده درآمد ترانزیت در حد درآمد نفت است، اغراق است اما می‌توان به درآمد خوبی در این زمینه دست یافت.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته سهم ترانزیت ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بوده است، گفت: ظرفیت کل بنادر ۱۸۶ میلیون تن است که در حال حاضر تنها از ۱۴۰ میلیون تن استفاده می‌شود و مابقی ظرفیت خالی است.

تا پایان دولت ترانزیت به ۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در برنامه‌ در نظر گرفته شده سهم ترانزیت به ۲۰ میلیون تن و با ۳۰ درصد رشد نسبت به گذشته همراه می‌شود، گفت: تنها زیرساخت در این بخش مساله‌ مهمی نیست بلکه ایجاد شبکه حمل‌ونقل کسب و کار نیاز است.

آخوندی تاکید کرد: تنها ایجاد راه برای ترانزیت کفایت نمی‌کند بلکه باید نقل و انتقالات به درستی و دقیق انجام شوند.

وی هدف‌گذاری ترانزیت تا سال ۹۶ را رسیدن به ۲۰ میلیون تن اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسیر ریلی از بندر‌عباس تا سرخس و مسیر دیگری از بندر امام خمینی (ره) تا شمال کشور گفت: کریدورهای عظیم نیازمند سرمایه‌گذاری است که ظرفیت کل این مسیر ۲۰۰۰ کیلومتر است که در ابتدا باید گلوگاه‌های این راه‌ها برطرف شوند و پس از آن برای افزایش ظرفیت به سمت برقی‌کردن راه‌اهن پیش رویم.

آخوندی با اشاره به اینکه اولویت اول برای راه‌ها، افزایش ظرفیت است، گفت: برنامه‌ بعدی ایجاد ریل‌های جدید است که در هدف‌گذاری سال ۹۶ در نظر گرفته شده است و امیدواریم اعتبارات اعلام شده به تصویب مجلس برسد.

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر در بخش ریلی

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ میلیون مسافر توسط شبکه ریلی جابجا می‌شوند که می‌خواهیم در هدف‌گذاری سال ۹۶ این میزان به ۴۰ میلیون مسافر برسد و با رشد هشت درصدی همراه باشد.

به گفته‌ وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر ۳۴ میلیون تن بار در بخش ریلی جابجا می‌شود که می‌خواهیم این جابجایی تا سال ۹۶ به ۶۴ میلیون تن برسد که این امر در صورت برقی‌ کردن و دو خطه‌ شدن و رفع گلوگاه‌های این مسیر‌ها امکان‌پذیر است.

آخوندی با بیان این‌که بخش ریلی می‌تواند در کاهش مصرف سوخت موثر باشد، گفت: کاهش مصرف سوخت در این بخش می‌تواند تا هفت برابر ایجاد شود. هم‌چنین هزاران میلیارد تومان در بخش سوخت صرفه‌جویی خواهد داشت.

وی نکته‌ مثبت دیگر در بخش حمل‌ونقل ریلی را ایمنی ریل نسبت به جاده عنوان و اظهار کرد: ایمنی ریل نسبت به جاده ۵۰ برابر بیشتر است و یکی از راه‌های افزایش ایمنی به سمت حمل‌ونقل ایجاد امنیت و کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ریل به عنوان حمل‌ونقل پاک و سبز شناخته می‌شود، گفت: این نوع حمل‌ونقل هم در جهت ایمنی و هم در جهت سلامتی مردم به کار برده می‌شود.

آخوندی درباره‌ کیفیت ناوگان ریلی گفت: در جهت بهبود کیفیت این ناوگان نیز در تلاش هستیم.

ورود ۲۰۰۰ واگن مسافری به بخش ریلی

وی میانگین سنی واگن‌های ریلی کشور را ۲۹ سال عنوان کرد و گفت: نیازمند نوسازی ناوگان ریلی در بخش مسافری هستیم که با توجه به حضور در صندوق توسعه ملی ۲۰۰۰ واگن به بخش مسافر وارد می‌شود.

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر کارخانه‌های واگن‌سازی در کشور موجود هستند، گفت: این صنعت در صندوق توسعه ملی، بازار و سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است و به دنبال این هستیم ریل در بخش مسافر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی هدف‌گذاری این وزارتخانه را تا سال ۹۶ در بخش حمل‌ونقل ریلی را کاهش سن ناوگان عنوان و اظهار کرد: امیدواریم توافقات مورد نیاز با کمیسیون عمران مجلس صورت گیرد.

وی با بیان این‌که اعتبارات در بخش راه محدود است، گفت: برخی پروژه‌ها نیازمند اتکاء به فاینانس خارجی و بین‌المللی هستند.

    نظرات