تجهیز ۴۴ اداره‌ی دولتی خراسان‌رضوی به پنل‌های خورشیدی

تجهیز ۴۴ اداره‌ی دولتی خراسان‌رضوی به پنل‌های خورشیدی

http://www.bananews.ir/۴۴ اداره‌ی خراسان‌رضوی تا پایان سال برای تأمین انرژی برق خود از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) «محمدحسن متولی‌زاده» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، در جلسه‌ی اعضاء‌ کمیسیون انرژی استان با حضور معاون فنی عمران استاندار‌ی با اشاره به نحوه‌ی استفاده از قانون بودجه ۹۲ گفت: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور نصب سلول‌های خورشیدی به سه استان خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی اختصاص یافته که ۱۰میلیارد تومان از این اعتبار مختص خراسان‌رضوی است.

وی افزود: برای هر واحد اداری بین ۵ تا ۲۰ کیلووات انرژی در نظر گرفته شده که به ازای هر کیلو وات ۵۵ میلیون ریال یارانه بلاعوض توسط اداره برق و باقی‌مانده مبلغ از محل اعتبارات جاری و تأمین و نگهداری اداره متقاضی کسر می‌شود.

متولی‌زاده در خصوص طرح سامانه‌ی خورشید ۵ کیلو وات، تصریح کرد: این یک برنامه اولیه است که به‌صورت آزمایشی در ۴۴ اداره‌ی استان اجرا و طی آن حدود ۸۰۰ تن گاز دی‌اکسیدکربن در سال کاهش یافته و در ۳۰۰ میلیون لیتر گازوئیل نیز صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به استقبال اعضای کمیسیون انرژی کشور از این طرح ادامه داد: طرح سامانه‌ی خورشید ۵ کیلووات با عنوان طرح خورشید طلایی در قالب یک برنامه ۵ ساله پیگیری می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص پنل‌های خورشیدی ادامه داد: این پنل‌ها دارای بیمه، گارانتی، خدمات پس از فروش و ۲۰ سال طول عمر است.

متولی‌زاده گفت: هدف‌گذاری اولیه در این طرح تأمین برق ادارات دولتی به‌وسیله‌ی سلول‌های خورشیدی است اما چنانچه شرکت‌های صنعتی، تولیدی، خصوصی و ... نیز متقاضی نصب پنل‌های خورشیدی باشند، استقبال می‌شود.

وی گفت: ۴۴ دستگاهی که تا پایان سال پنل‌های خورشیدی را نصب می‌کنند از قبیل ادارات کل مانند استانداری، شهرداری، بیمارستانی و ... است.

نصب سلول‌های خورشیدی گامی برای فرهنگسازی انرژی نو

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی افزود: این نیروگاه‌ها از نظر قدرت کوچک اما برای آغاز فرهنگ‌سازی موثر هستند.

وی ادامه داد: به ازای تولید هر یک کیلو وات انرژی برق توسط سلول‌های خورشیدی، در مصرف ۲۰۰۰ کیلووات ساعت برق صرفه‌جویی و از انتشار دو تن گاز دی‌اکسید کربن در شهر جلوگیری می‌شود.

متولی‌زاده گفت: هم‌اکنون ظرفیت سلول‌های خورشیدی ۱۰۰ هزار مگاوات است که نسبت به پارسال با ۴۰ درصد رشد همراه بوده است.

ویژگی‌های طرح سامانه خورشید ۵ کیلووات

«مصطفی رجبی‌مشهدی» معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: از ویژگی‌های این طرح مالکیت انحصاری به دستگاه اجرایی است این سامانه برای مصرف بخشی از انرژی ساختمان است و مشمول خرید تضمینی برق نیست.

وی گفت: پنل‌های خورشیدی در دو نوع متصل به شبکه بدون باتری و با باتری وجود دارند که به متقاضیان خانگی توصیه می‌شود از پنل‌های خورشیدی متصل به شبکه استفاده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی افزود: نحوه‌ی نصب این پنل‌ها بسیار آسان است و هم‌اکنون صنایع دفاعی اغلب کشورها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند.

رجبی با اشاره به تفاهم‌نامه بین شرکت‌ برق منطقه‌ای خراسان و استانداری ادامه داد: نصب این پنل‌ها در ساختمان‌های اداری، نهادهای عمومی تأسیسات صنعت برق، مشترکان خانگی مساجد، مدارس منازل روستایی و ... انجام می‌شود.

نصب پنل‌های خورشیدی برای ساختمان و برج‌ها اجباری می‌شود

«محمدحسن واحدی» معاون فنی عمران استانداری با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و صرفه‌جویی در مصرف برق تصریح کرد: اجباری شدن استفاده و نصب پنل‌های خورشیدی در برج‌ها و ساختمان‌ها در کمیته‌ی چهار نفره مهندسی مطرح و به‌منظور اجرا در کل استان بررسی می‌شود تا در نقشه‌های اجرایی ساختمان‌ها و برج‌ها لحاظ شود.

وی تصریح کرد: از امروز برنامه‌ی عملیاتی طرح سامانه‌ی خورشید ۵ کیلوواتی به همه‌ی دستگاه‌های اجرایی استان از جمله نهادهای عمومی، غیر دولتی و بخش خصوصی،‌ خانگی، با اولویت ادارات پرمصرف ابلاغ می‌شود.

واحدی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی استفاده از پنل‌های خورشیدی گفت: چنانچه فرهنگ استفاده از این پنل‌ها به وسیله رسانه و صدا و سیما انجام شود ما نیز پای کار هستیم.

تغییر در وظایف کمیسیون انرژی استان

معاون فنی عمران استانداری در ادامه گفت: پیش از این دبیری کمیسیون انرژی بر عهده‌ی دفتر فنی استانداری بود که از این پس این مسئولیت بر عهده‌ی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان است.

پیشنهادات معاون فنی عمران استانداری

واحدی گفت: پیشنهاد می‌کنم برنامه‌ی عملیاتی ماده ۶۹ در قالب کوتاه، میان و بلند مدت تنظیم شود و سرفصل‌های این برنامه ادارات، ساختمان های ویژه، مدارس، مساجد، حرم مطهر، خانگی، صنعت و کشاورزی باشد.

وی با بیان این‌که در برنامه‌های عملیاتی نیاز به اولویت‌بندی است، ادامه داد: اولویت در این طرح ادارات پرمصرف باشد هم‌چنین در این برنامه بهتر است فرآیند‌ها به‌صورت الگوریتم مشخص شود.

برای اجرای طرح نیاز به کارگذار متخصص است

واحدی با بیان این‌که هم‌اکنون مهندسی این کار توسط شرکت برق به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن این طرح، به مدیریت صحیح نیاز است که ما اغلب در این بخش دچار مشکل هستیم، از این‌رو خواهشمندم شرکت برق منطقه‌ای یک کارگزار متخصص برای اجرای این طرح به‌کار گیرد.

    نظرات