مدیرعامل آبفار گیلان: ارزش آب واقعی شود

مدیرعامل آبفار گیلان: ارزش آب واقعی شود

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی(آبفار) گیلان گفت: با واقعی کردن ارزش آب، در روند اجرای پروژه های آبرسانی و تسریع در خدمات‌رسانی این شرکت در بخش تامین و تقویت آب شرب از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات آبرسانی افزایش می‌یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدعلی فرامینی در نشست با معاونین و مدیران ستادی شرکت، با تاکید بر این‌که نباید به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه شود بلکه آب یک ماده غیرقابل جایگزین بوده و خدمات آب باید ارزش گذاری واقعی شود، خاطرنشان کرد: دولت‌های مختلف توان خود را برای آب‌رسانی به روستاها به‌کار گرفته‌اند اما سالانه به قیمت تمام شده تولید آب اضافه شده و شکاف بین هزینه و درآمد در این شرکت‌ها که به عنوان سازمانی درآمد - هزینه‌ای محسوب می‌شوند، بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که در کشورهای آسیایی، کمترین بهای آب خانگی را مشترکین ایرانی پرداخت می‌کنند، افزود: مشترکین شهری کشورمان ۱۷ درصد و مشترکین روستایی فقط ۶ درصد قیمت تمام شده آب شرب را پرداخت می‌کنند.

فرامینی، توجه به ارزش اقتصادی آب و اجرای کامل برنامه‌های مرتبط با این بخش را راهکاری برای برون رفت از مشکلات هزینه‌ای شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی کشور دانست.

فرّامینی با اشاره به این‌که سه درصد آب‌های جهان، شیرین و کمتر از یک درصد قابل شرب است، افزود: از همین میزان مقدار کمی در دسترس و قابلیت انتقال برای استفاده مردم را دارد. کمترین سرانه منابع آب تجدیدپذیر در دنیا مربوط به خاورمیانه است و کشور ایران نیز در این منطقه در رتبه‌ اول قرار دارد.

وی اظهار کرد: بیشترین سرانه آب شرب مربوط به کشورهای استرالیا و نیوزلند است که برای هر نفر در سال برابر ۳۵ هزار مترمکعب است. سرانه آب برای هر فرد ایرانی در طول سال حدود ۸۰۰ مترمکعب کرد که این رقم در سال‌های دور برابر ۷۰۰۰ مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان افزود: کاهش بارش‌های جوی و افزایش روزافزون جمعیت موجب کاهش سرانه آب در ایران شده است.

وی تصریح کرد: انشعاب غیرمجاز، هدر رفت آب، افزایش تقاضا و مصرف، پایین بودن سهم هزینه آب از بودجه خانوار، کاهش منابع آب و عرضه آن و افزایش قیمت تمام شده آب از جمله مشکلاتی است که شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها و گیلان برای تامین آب شرب مردم مواجهند.

فرّ امینی، اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری، فرهنگ‌سازی در زمینه اهمیت و میزان مصرف آب و اصلاح و تدوین قوانین و مقررات مرتبط را از راهکارهای برون‌رفت شرکت‌های آبفار از این مشکلات برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد، در دولت یازدهم، شاهد تحول بزرگی در روند آبرسانی به روستاها و رفع تنگناهای مالی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و ارزش گذاری واقعی بر روی آب باشیم.

فرّ امینی با بیان این‌که آب بعد از هوا دومین نیاز مهم و حیاتی انسان بوده و برای بدن لازم است، گفت: روستاییان، قدر آب را به خوبی می‌شناسند و نهایت رعایت را در مصرف بهینه آن دارند.

 استان گیلان دارای ۲۰۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار است که در زمان حاضر افزون بر ۲۳۷ هزار مشترک در ۱۷۱۳ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

    نظرات