تخریب مسجدی دیگر در تهران!

تخریب مسجدی دیگر در تهران!

http://www.bananews.ir/مسجد «پنبه‌چی» که در دهه‌ی ۳۰ در محله‌ی امیریه‌ی تهران در کوچه‌ی «آقازاده» با برخی شاخص‌های معماری دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شد، به‌طور کامل تخریب شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این مسجد قدیمی هرچند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، اما جزو بناهای دارای ارزش شناخته شده بود و حفظ دست‌ کم سردر آن ضرورت داشت.

یکی از اهالی این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از اواخر سال گذشته اقامه‌ی نماز در این مسجد به مکانی نزدیک آن به‌صورت موقت منتقل و کار تخریب این بنای قدیمی آغاز شد؛ اما از اواخر هفته‌ی گذشته کارگرانی که در حال تخریب این بنا بودند، سردر مسجد را که تاریخ ۱۳۳۶ برای ساخت آن نوشته شده بود، از بین بردند.

زهره احمدزاده ادامه داد: وقتی به کارگران برای تخریب سردر اعتراض کردم، گفتند در آغاز تخریب به ما اعلام کردند که این سردر باید باقی بماند، اما چند روز پیش، یکی از اعضای مسجد به ما گفت که می‌توانید سردر را هم خراب کنید.

این در حالی است که به گفته‌ی یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، براساس مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۱ مصوب شد، بناهایی که قبل از سال ۱۳۴۰ ساخته شده‌اند، واجد ارزش‌اند و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

مهدی معمارزاده در این‌باره اضافه کرد: این مصوبه پس از تصویب، به همه‌ی دستگاه‌های دولتی و به همه‌ی استان‌های کشور فرستاده شد. بنابراین این بنا نیز که با ارزش بود و باید حفظ می‌شد.

در همین زمینه، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز به خبرنگار ایسنا گفت: هرچند این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، اما اردیبهشت‌ماه امسال شهرداری از این اداره کل برای تخریب بنا استعلام گرفت که پس از بازدید کارشناس میراث فرهنگی،‌ جواب استعلام به شهرداری این‌گونه بود که امکان بازسازی مسجد به شرط تغییر نیافتن کاربری و حفظ شدن سردر آن به‌دلیل ارزشمند بودن وجود دارد؛ اما متأسفانه اکنون آن شرایط رعایت نشده‌اند.

سپیده سیروس‌نیا افزود: روز گذشته، مکاتبات اداری با شهرداری درباره‌ی این تخریب انجام شد. به شهرداری اعتراض کردیم که چرا نامه‌های معماری جدید مسجد به این اداره کل فرستاده نشده، در حالی که سردر این بنا دارای ارزش تاریخی بوده است. ‌

به گزارش ایسنا، در شهر تهران، هفت سال پیش نیز مسجد تاریخی «سلمان» چندماه پس از ثبت ملی، با هدف اجرای طرحی تجاری و مذهبی با خاک یکسان شد و به جای آن، مجتمعی بنا شد که بخشی کوچک از آن با داشتن یک گنبد به مسجد تبدیل شد، ساختمانی که هنوز نتوانسته به‌طور کامل بازسازی شود. پیش از آن نیز مسجد قاجاری «همت» در بازار سیروس با هدف دادن کاربری تجاری - مذهبی تخریب و بنایی به جای آن ساخته شد.

    نظرات