تهیه طرح ۵ ماده‌ای احیای رودخانه زاینده‌رود

تهیه طرح ۵ ماده‌ای احیای رودخانه زاینده‌رود

http://www.bananews.ir/استاندار اصفهان با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در این استان به زودی مصوب خواهد شد، گفت: آلودگی هوا در اصفهان نخستین موضوعی بود که در جلسه هیات دولت مطرح کردم، چراکه وضعیت آلودگی هوا در اصفهان بسیار نگران کننده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رسول زرگرپور در نشستی خبری اظهار کرد: ۷۰ درصد از آلودگی هوا در اصفهان مربوط به خودروها است که برای کاهش این آلودگی باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی تقویت شود و همچنین معاینه فنی خودروها با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی ۲۰ درصد از آلودگی‌ هوای اصفهان را نیز ناشی از فعالیت دو نیروگاه برق اصفهان دانست که به خاطر کمبود گاز بیشتر از مازوت استفاده می‌کنند و ۱۰ درصد دیگر را نیز مربوط به کارخانه‌های مختلف عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به واگذاری مدیریت بحران شهر اصفهان به شهرداری این شهر افزود: زیرساخت‌های ارتقایی وضعیت مدیریت بحران باید در شهرداری‌ها فراهم شود، چرا که شهرداری ظرفیت‌های بالایی دارد و نهادهایی مثل خدمات آب، برق و گاز باید زیر نظر شهرداری در راستای مدیریت بحران تلاش کنند.
استاندار اصفهان ادامه داد: بهترین ساماندهی، امکانات و مدیریت در زمینه مدیریت بحران در شهرداری تهران وجود دارد و از آنجا که اصفهان در زمان بروز بحران معین تهران است، شهرداری اصفهان باید آمادگی‌های لازم را داشته باشد.
زرگرپور همچنین به طرح نیمه‌کاره مترو اصفهان اشاره کرد و گفت: ۱۷ سال پیش که به عنوان معاون وزیر کشور مجوز احداث مترو اصفهان را صادر کردم، هرگز تصور نمی‌کردم که این پروژه سال‌ها به طول انجامد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی بخشی از مترو باعث تسریع در ساخت بخش‌های دیگر مترو خواهد شد، ادامه داد: در سه ماه گذشته بحث ارتقای مدیریتی را در مترو ایجاد کردیم؛ در گذشته هیات مدیره مترو اصفهان ۱۲ نفر بودند و این در حالی است که طبق قانون باید تعداد اعضای هیات مدیره ۳ نفر باشد؛ لذا اقداماتی در این خصوص انجام گرفت و اکنون اعضای هیات مدیره مترو شامل شهردار، معاون عمرانی استاندار و مدیرعامل مترو اصفهان هستند.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر به من گفته شده است که واگن‌های استان‌های تبریز و فارس را فرستاده‌اند، اما واگن‌های متروی اصفهان را نمی‌فرستند، اذعان کرد: پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شد و عنوان شده است که مشکلاتی در راستای ورود واگن‌ها به اصفهان وجود داشته است.
وی دلیل این امر را عدم اجرای درخواست‌های وزارت کشور از سوی مسوولان مترو عنوان و اظهار کرد: بنده درخواست داشته‌ام که واگن‌های مترو به اصفهان فرستاده شود و در حال حاضر با این موضوع موافقت شده است.
زرگرپور با اشاره به اینکه ‌امیدواریم این پروژه تا پایان امسال راه‌اندازی شود، اظهار کرد: با راه‌اندازی پروژه قطار شهری بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی اصفهان برطرف می‌شود. وی با اشاره به اینکه زاینده‌رود در شرایط عادی ۲۰۰ میلیون لیتر کسری دارد، تاکید کرد: در شرایط خشکسالی ۶۰۰ میلیون لیتر کسری دارد و در حال حاضر وارد هفتمین سال خشکسالی شده‌ایم، لذا باید طرحی را برای خروج از مشکلات خشکسالی تهیه کنیم و در مراجع ذی‌ربط به تصویب برسانیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر طرح پنج ماده‌ای احیای زاینده‌رود را تهیه کرده‌ایم که این طرح برای تصویب در حال پیگیری است و مشکلات حوضه زاینده‌رود باید در یک فضای منطقی و کارشناسی برطرف شود.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تغییرات مدیرانی مانند مدیر آب، جهاد کشاورزی و برخی مدیران دیگر در استان در بستری اصولی و براساس یک منطق خاص صورت گرفته است، افزود: اعتدال، رسیدگی به مشکلات مردم، تخصص، کارآیی و مردمی بودن باید از شاخصه‌های مدیران باشد و مدیرانی در استان که این شاخصه‌ها را دارند تغییر نمی‌کنند؛ تمام مدیران پایدار هستند مگر آنکه یکی از این شاخصه‌ها را نداشته باشند.
زرگرپور اظهارکرد: در استان اصفهان ۱۰۵ شهرداری وجود دارد که تاکنون ۱۰۳ شهردار این شهرها مشخص شده‌اند. ۲۹ شهردار در سمت خود ابقا شده‌اند که در کل انتخاب شهردارها در استان روند معقولی را طی کرده است؛ تنها در ۱۲ مورد حکم شهردارها را امضا نکردم که این امر نشان می‌دهد کمتر از ۱۰ درصد خطا در زمینه انتخاب شهرداران استان وجود داشته است.
وی با تاکید بر اینکه ورزشگاه نقش جهان مشکلات عدیده‌ای دارد و بحث معارضین زمین به عنوان نخستین مشکلات این پروژه است، تصریح کرد: از نظر منابع مالی با مشکلی در این زمینه مواجه نیستیم، چراکه فولاد مبارکه از این پروژه حمایت می‌کند و در صورتی که طی چند ماه آینده ورزشگاه نقش جهان برای بهره‌برداری به فولاد مبارکه تحویل داده شود، می‌توانیم فاز دوم آن را اجرایی کنیم.
وی اظهار کرد: طی صحبت‌هایی که با ۱۲ نفر از دولتمردان در خصوص مشکلات اصفهان داشته‌ام، به زودی معاون وزیر راه برای دیدار از قطار سریع‌السیر و دو کنارگذر شرقی و غربی به اصفهان حضور خواهند یافت و در حال حاضر منابع اعتباری قطارها تامین شده است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه با راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان به عنوان نخستین استان در سطح کشور از قطار سریع‌السیر برخوردار می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم که این موضوع هرچه سریع‌تر تحقق یابد.

    نظرات