کاهش ۷۰ درصدی تلفات گودبرداری

کاهش ۷۰ درصدی تلفات گودبرداری

http://www.bananews.ir/رییس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران از کاهش ۷۰ درصدی تلفات گودبرداری در شش ماهه‌ نخست امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: نقش مهندسان سازه از سال‌های گذشته تاکنون برای آبادانی و کارآمدی ساخت‌وساز مهم بوده و امروز به دلیل رشد ساخت‌وساز نیاز ویژه‌ای به این مهندسان می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن تهرانی‌زاده در همایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی که با رویکرد ایمنی در گودبرداری برگزار شد با اشاره به سه مرحله‌ مهم در امر گودبرداری اعم از ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و ریزش گود، خطر آسیب‌دیدگی در شهر در هنگام گودبرداری یا ریزش و خطر آسیب‌دیدگی تاسیسات و شریان‌های اصلی در اثر ریزش و گودبرداری اظهار کرد: گودبرداری یکی از پیچیده‌ترین اقدامات ساختمانی است.

به گفته‌ وی به علت افزایش تراکم ساختمان‌سازی به ویژه در شهرهای بزرگ در سال‌های اخیر تلفات و آمار گودبرداری افزایش یافته و این امر به دلیل ناهماهنگی‌های اصولی و ساختمان‌سازی نبوده بلکه به دلیل توجه نکردن به ایمنی و همکاری نداشتن نهادهای مرتبط است.

 

رییس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران افزود: افزایش تعداد ریزش گودبرداری‌ها و تلفات وابسته موجب می‌شود تا شهروندان به اندیشمندان و جامعه تخصصی بی‌اعتماد شوند.

به گفته وی در بیشتر عملیات گودبرداری هنوز از روش‌های سنتی که برای گودبرداری‌های کم‌عمق استفاده می‌شد، بهره گرفته می‌شود و این امر موجب ایجاد خطرات جانی و مالی می‌شود.

هر ۴ روز یکبار یک گودبرداری غیر اصولی در مشهد

تهرانی‌زاده با اشاره به آمارهای موجود از گودبرداری از کشور افزود: طی هشت ماهه‌ امسال در شهر مشهد ۵۲ مورد گودبرداری غیراصولی صورت گرفته و این به معنی این است که هر چهار روز یکبار یک گودبرداری غیراصولی صورت گرفته است.

رییس انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران با اشاره به این‌که به تازگی رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نسبت به کاهش ۷۰ درصدی گودبرداری اشاره کرده است و گفت: آمار گودبرداری شهر تهران در شش ماهه‌ اول امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۷۰ درصدی تلفات و ریزش گودبرداری همراه بوده و این به معنی تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

وی با اشاره به این‌که مردم مهندسان و متخصصان را در این امر دخیل می‌دانند، گفت: شاید بتوان ریزش ساختمان براساس زلزله را غیرقابل پیش‌بینی دانست اما در گودبرداری همه چیز قابل پیش‌بینی است.

زمین تهران از جمله نجیب‌ترین زمین‌های موجود است

در ادامه کامبیز به‌نیا - پیشکسوت ژئوتکنیک - نیز گفت: زمین تهران از جمله نجیب‌ترین زمین‌های موجود است اما نباید براساس عادت، هر نوع ساخت‌وسازی در آن انجام داد.

وی با گلایه از ساخت‌وسازهای موجود در شمال تهران گفت: وجود قنات‌ها و فاضلاب در عمق کم برخی مناطق هم‌چون قیطریه و الهیه موجب ساخت‌وسازهای اشتباهی در این مناطق شده است.

به گفته‌ به‌نیا باید در ساخت‌وسازهای شهر تهران طراح از مجری ساخت‌وساز جدا شود و علاوه بر آزمایش‌های مکانیک خاک نوع سازه و زمین نیز شناسایی شوند.

این پیشکسوت ژئوتکنیک با اشاره به این‌که شاید گودبرداری‌های حدود ۶۰ و ۷۰ متری تنها در این کشور اتفاق می‌افتد، گفت: نباید عمق گود بیش از ۲۰ تا ۲۵ متر باشد چرا که در شهری مانند تهران وجود قنات‌ها در ساخت‌وساز ایجاد مشکل می‌کند.

    نظرات