کاهش ۶۰ درصدی قدرت خرید خانه در سال ۹۵ / بازار مسکن در شوک وعده وام ۱۰۰ میلیونی

کاهش ۶۰ درصدی قدرت خرید خانه در سال ۹۵ / بازار مسکن در شوک وعده وام ۱۰۰ میلیونی

http://www.bananews.ir/رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران گفت: بهتر است دولت تدبیری اتخاذ کند تا تسهیلات جدید خرید مسکن از نیمه ‌۹۳ قابل دریافت باشد چراکه رکود موجود به صلاح آینده بازار مسکن نیست و توان خرید مردم در تهران در سال ۹۵ ‌حدود ۶۰ درصد کمتر از وضع فعلی خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسام عقبایی با اشاره به طرح مد نظر وزیر راه‌ و شهرسازی برای پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن در سال ۹۵ اظهار کرد: دولت قصد دارد طول انتظار دریافت وام خرید از صندوق‌های در آستانه تاسیس سپرده‌گذاری مسکن را سه ساله تعیین کند اما تجربه نوسان قیمت‌ها نشان داده که متوسط قیمت مسکن سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: در این صورت اگرچه وام ۱۰۰ میلیون تومانی در حال‌ حاضر ۵۰ درصد از قدرت خرید مسکن در کلان‌شهر تهران را برای طبقه متوسط جامعه فراهم می‌کند اما همین وام در سال ۹۵ حداکثر ۳۰ درصد هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد.

عقبایی با اشاره به جزئیات اعلام‌ شده طرح افزایش وام خرید مسکن از سوی وزیر راه‌ و شهرسازی که بیانگر برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: تجزیه‌ و تحلیل مدل مدنظر وزارت راه‌ و شهرسازی نشان می‌دهد وام جدید خرید مسکن از روزی که بانک‌ مرکزی و شورای پول‌ و اعتبار موافقت‌شان را با طرح اعلام کنند، سه‌ سال زمان لازم دارد تا به دست متقاضیان بازار مسکن برسد.

رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران افزود: این در حالی است که قدرت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بعد از سه‌ سال سپرده‌گذاری متقاضیان، قطعا به اندازه حال‌حا‌ضر نخواهد بود.

 عقبایی ضمن ارائه پیشنهاد به دولتمردان برای مطالعه دوره‌های رونق‌ و رکود مسکن و روند ۲۰ سال اخیر افت‌ و خیز قیمت مسکن تاکید کرد: قیمت مسکن در تهران از سال ۱۳۷۰ تاکنون همواره صعودی بوده و سالانه حداقل ۲۰ درصد افزایش داشته است و فقط در سه مقطع به ترتیب در سال‌های ۷۶، ۸۳ و ۸۸ در حد منفی سه درصد نوسان نزولی داشته است.

وی تصریح کرد: این روند بیانگر تقلیل توان مالی خریداران به اندازه ۲۰ درصد در هر سال نسبت به سال قبل از آن است؛ بنابراین چنانچه در سال‌های آینده، وضعیت تورم و قیمت‌ مسکن بدتر از گذشته نشود در سال ۹۵ توان خرید مسکن در تهران ۶۰ درصد کمتر از وضع فعلی خواهد بود.

بازار مسکن در شوک وعده وام ۱۰۰ میلیونی

رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران تصریح کرد: وام فعلی خرید مسکن که مبلغ آن ۲۰ میلیون تومان است تنها پنج درصد از قدرت خرید متقاضیان را پوشش می‌دهد اما اگر این وام در همین سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان تبدیل شود با احتساب میانگین ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری، در این صورت قدرت پوشش وام جدید در ماه‌های انتهایی سال ۹۲ به ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عقبایی اظهار کرد: اما اگر وام ۱۰۰ میلیونی سه سال بعد قابل پرداخت باشد با توجه به احتمال افزایش ۶۰ درصدی قیمت در سال ۹۵ نسبت به امسال، در این صورت قدرت وام جدید در آن سال حداکثر ۳۰ درصد توان خریداران مسکن را تامین می‌کند که ملاحظه می‌شود هدف مورد نظر دولت برای کارآمد شدن تسهیلات بخاطر طولانی‌شدن دوره پرداخت وام، محقق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون بازار مسکن در شوک وعده وام ۱۰۰ میلیونی قرار دارد و متقاضی خرید خود را به تاخیر انداخته تا بلکه با این تسهیلات بتواند راحت‌تر خرید کند به همین دلیل بخشی از رکود معاملات مسکن ناشی از وعده افزایش سقف وام خرید مسکن است که بهتر است این طرح حداکثر تا بهمن امسال مصوب و از نیمه‌ سال آینده پرداخت شود تا افزایش قیمت‌ها از قدرت اثرگذاری تسهیلات جدید نکاهد چراکه هر چقدر رکود طولانی‌تر شود، در دوره رونق دامنه صعود قیمت بیشتر خواهد شد.

براساس این گزارش، وزیر راه‌ و شهرسازی هفته گذشته درباره افزایش وام خرید مسکن اعلام کرد که گزینه مد نظر سپرده‌گذاری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانی متقاضیان در مدت سه سال در صندوق‌ها و پرداخت سه برابر اصل سپرده در قالب وام خرید است.

    نظرات