حرکت به سمت صنعتی شدن در ساختمان‌سازی یک ضرورت است

حرکت به سمت صنعتی شدن در ساختمان‌سازی یک ضرورت است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: حرکت به سمت صنعتی‌شدن در ساختمان‌سازی دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد شکرچی‌زاده در افتتاحیه همایش صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین ساختمان که در محل تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم سیستم صنعتی را به صورت عملیاتی در ساخت ‌وسازها اعمال کنیم و این یک چالش است.

وی با اشاره به اهمیت فناوری در پیشرفت اقتصادی کشور اظهار کرد: علاوه بر رویکرد کاربردی در استفاده از فناوری‌های نوین رویکرد راهبردی نیز امری مهم است و ما باید ضرورتا به سمت کاربرد تکنولوژی در ساخت ‌وساز پیش رویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صنعت ساختمان ذاتا در مقابل صنعتی‌سازی مقاومت دارد و این چالشی است که باید آن را رفع کنیم و به این منظور از سال ۱۳۸۶ نیز بودجه‌ای جهت ارزیابی فناوری‌های نوین قرار داده شده است.

وی اظهار کرد: توجه به اقلیم و فرهنگ یک منطقه در بحث ساختمان‌سازی اهمیت دارد و دو بحث مقاومت در مقابل زلزله و حریق از مباحثی هستند که در تکنولوژی ساخت ‌وساز در اولویت قرار دارند.

 شکرچی‌زاده ادامه داد: صرفه‌جویی در انرژی بسیار مهم است و در کشور ما ۲۵ درصد انرژی صرف ساخت ‌وساز می‌شود که اگر حمل‌ونقل را به آن بیفزاییم این عدد به ۶۰ درصد خواهد رسید.

شکرچی‌زاده افزود: یکی از وظایف مرکز توسعه تحقیقات فناوری، تدوین مقررات است که اخیرا بسیار پررنگ‌تر از قبل بوده، دفتر مرکز تحقیقات در خراسان و با همکاری مدیریت راه و شهرسازی اقداماتی در دست دارد و تلاش می‌شود هم از نظر ترویج و آموزش و هم از بعد گواهی‌های فنی، بخشی از وظایف به این مرکز واگذار شود.

به گزارش ایسنا نائب رئیس شورای اول سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه این مراسم عنوان کرد: سنتی‌سازی و صنعتی‌سازی دو روش مهم در ساختمان‌سازی است.

علی فرج‌زاده‌ها با اشاره به افزایش جمعیت و اهمیت صنعتی شدن در فرایند ساخت‌وساز افزود: این یک نیاز روزافزون و اصلی است و لزوم توجه به انبوه‌سازی با روش‌های صنعتی را مطرح می‌کند.

وی اظهار کرد: منابع انرژی دنیا محدود و صرفه‌جویی این انرژی در صنعت ساختمان‌سازی یک دغدغه بزرگ است.

نائب رئیس شورای اول سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: به‌کارگیری بالای نیروی انسانی در فرایند تولید ساختمان ضریب خطا را بالا و در نتیجه کیفیت نهایی را دراین فرایند پایین آورده همچنین روش‌های سنتی قیمت تمام شده ساخت ‌وساز را نیز بالا می‌برد.

فرج زاده‌ها با اشاره به منابع محدود کشور گفت: گذر از روش‌های سنتی‌سازی با هدف بهره‌برداری مؤثر از منابع تعریفی است که از صنعتی‌سازی به‌کار می‌بریم.

وی افزود: در مقررات ملی کشور ایمنی‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با توجه به زلزله‌خیزی کشور باید به سمت صنعتی‌سازی ساختمان‌ها پیش برویم.

    نظرات