چرا «نظارت‌ویژه» بر گودبرداری‌ها ابلاغ نمی‌شود؟

چرا «نظارت‌ویژه» بر گودبرداری‌ها ابلاغ نمی‌شود؟

http://www.bananews.ir/فارغ از حوادث مکرری که در گودبرداری‌هایی با عمق کمتر از ۱۰ متر در تهران اتفاق می‌افتد، گسترش غیرطبیعی برج‌سازی در مناطق خاص پایتخت در شرایطی تعداد گودهای عمیق را افزایش داده که مراجع مسوول ساخت‌وساز، هیچ دستورالعمل ویژه‌ای برای نظارت بر روند این نوع گودبرداری‌ها در اختیار ندارند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در سازمان نظام مهندسی تهران، به آن دسته از گودبرداری‌هایی که ارتفاع گود در آنها به بیش از ۶ متر می‌رسد، «گود پرخطر» گفته می‌شود. این سازمان «گودپرخطر» را با توجه به فاکتور اصلی ارتفاع گودبرداری و عواملی همچون مجاورت محل گود با خط لوله آب یا قرارداشتن در کنار ساختمان‌ها‌ی فرسوده، تشخیص می‌دهد و معتقد است: برای گودبرداری‌هایی که در ردیف گودپرخطر قرار دارند، باید «نظارت‌ویژه» انجام شود. در مناطقی از تهران که مجوز ساخت برج‌‌های اداری و تجاری یا مسکونی به راحتی صادر می‌شود، عمده گودبرداری‌ها که ارتفاعی در حد ۸ تا ۱۲طبقه در زیرزمین دارند، جزو گودهای پرخطر به حساب می‌آیند. اما از میان این گودها، تعدادی از آنها بدون رعایت ضوابط اصولی ایجاد می‌شود. براساس این گزارش، شواهد نشان می‌دهد: معمولا گودبرداری‌هایی که در حاشیه خیابان‌های اصلی و محل رفت‌وآمد و تردد شهروندان قرار دارد، با کمترین بی‌دقتی یا تخلف احتمالی، انجام می‌شود و برعکس، گودبرداری‌های محلی هر چند با عمق فوق‌العاده زیاد، بدون رعایت ضوابط در جریان است. رضا حیدریون معاون فنی‌ومهندسی سازمان نظام مهندسی تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قانون برای گودهای پرخطر تکلیف کرده است، از ناظر مخصوص یا ناظر ویژه علاوه بر مهندس‌ناظر پروژه استفاده شود، اما این موضوع برای آنکه ضمانت اجرایی داشته باشد و سازمان بتواند آن را پیاده کند، باید از طرف وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ شود. حیدریون تصریح کرد: در گودهای پرخطر باید برای عملیات گودبرداری پیمانکاران مخصوص و دارای صلاحیت استفاده شود و همانطور که در ساخت‌وساز، استفاده از مجری ذی‌صلاح اجباری است، باید برای گودبرداری‌ها نیز مجری ذی‌صلاح مخصوص، اجباری شود. وی افزود: با همکاری مشترک وزارت راه‌وشهرسازی، شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی، می‌شود برای پروسه طراحی، اجرا و نظارت بر گودبرداری‌ها، قاعده مشخصی وضع کرد تا رتبه‌بندی‌هایی برای پیمانکاران این حوزه تعریف شود.
رضا حیدریون معاون فنی و عمرانی سازمان نظام مهندسی استان تهران اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان را منجر به بهبود وضعیت ساخت‌وساز شهری دانست و گفت: از زمان اجرای ماده ۳۳ و حضور پررنگ مهندسان در چرخه ساخت‌وساز شهری از میزان حوادث و سوانح ساختمانی کاسته شده و کیفیت ساخت‌وسازها افزایش یافته است. حیدریون افزود: ساختمان‌هایی که فرآیند تعیین ناظر و مجری ذیصلاح آن در سازمان نظام مهندسی انجام شده از زمان ارایه نقشه و طراحی، گودبرداری و تا زمان نازک‌کاری زیر پوشش بازدیدهای پی در پی کارشناسان سازمان قرار گرفته است.

    نظرات