ایستگاه‌های لرزه‌نگاری کشور، یک چهارم حداقل تعدادلازم/تهیه نقشه‌ برآوردخسارت زلزله‌های کشور

ایستگاه‌های لرزه‌نگاری کشور، یک چهارم حداقل تعدادلازم/تهیه نقشه‌ برآوردخسارت زلزله‌های کشور

http://www.bananews.ir/رییس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن اظهار داشت: این شبکه در حال حاضر دارای ۲۶ ایستگاه است که برای پوشش یکنواخت کل کشور تعداد ایستگاه‌ها باید حداقل به ۱۰۰ ایستگاه افزایش یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر انصاری که در همایش علمی «۱۰ سال پس از زلزله بم ۱۳۸۲؛آموخته‌ها و گام‌های پیش رو» سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت داده‌های شبکه باند پهن به عنوان ارزشمندترین داده‌های لرزه‌یی در حوزه تحقیقات اظهار داشت: اولین ایستگاه شبکه لرزه نگاری باند پهن در اواسط سال ۱۳۷۶ در آشتیان راه اندازی شده و در ادامه، ایستگاه‌های نایین، کاوش و زاهدان تاسیس و به مرکز شبکه متصل شدند. با جهشی که پس از زلزله بم در گسترش شبکه ایجاد شد، شبکه باند پهن در حال حاضر دارای ۲۶ ایستگاه است که با مانیتورینگ دائم فعالیت‌های لرزه‌یی در کشور و تفکیک زلزله‌ها از حوادث لرزه‌یی مثل انفجارها، مشخصات زلزله‌های بالای ۲٫۵ در مقیاس امواج درونی را حداکثر بعد از ۱۵ دقیقه و زلزله‌های بالای ۴٫۵ را در کمتر از یک دقیقه پس از وقوع با سیستم خودکار تعیین می‌کند.

وی با بیان این‌که توسعه ایستگاه‌های شبکه باند پهن در سه، چهار سال اخیر به دلیل مشکلات بودجه‌یی بسیار کند شده است، اظهار داشت: افزایش تعداد ایستگاه‌ها به حداقل مطلوب (۱۰۰ ایستگاه) برای رسیدن به استاندارد وجود حداقل پنج، شش ایستگاه در فاصله ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری هر زلزله در کنار افزایش کیفیت ثبت داده‌ها، اولویت اصلی توسعه آتی مرکز است.

انصاری خاطرنشان کرد: در راستای بهسازی شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن ایران، ضمن طراحی مرکز جدید در تهران با ساختاری مناسب و زیرساخت‌های لازم برای پردازش داده‌های لرزه‌یی در زمینه‌های مختلف، ۲۲ بهمن ماه امسال شاهد راه اندازی سایت ارائه نقشه‌های Shakemap زلزله‌ها خواهیم بود.

رییس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن با اشاره به حساسیت فوق العاده بالای دستگاه‌های لرزه نگاری باند پهن که لرزش یک تار مو در یک گوشه زمین فوتبال می‌تواند روی دستگاه نصب شده در طرف دیگر زمین نویز ایجاد کند، اظهار داشت: در این راستا ساخت چاهک‌های سنسور باند پهن و چاهک‌های فنی در دستور کار قرار گرفته که اولین چاهک‌ ایزوله از این نوع در ایستگاه خرانق یزد نصب شد که نویزها را شدیدا کاهش داد و ایستگاه دوم، بصیران است که برخلاف ایستگاه‌های باند پهن معمول، گنبد نداشته و همه تجهیزات در چاهک سنسور در عمق زمین نصب شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق آزمایش‌های انجام شده، سطح کیفی این ایستگاه بسیار نزدیک به ایستگاه آنمو آمریکاست که شاخصی برای کیفیت لرزه نگاری و حذف نویز در ایستگاه‌های باند پهن به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در پایان افزایش سطح کیفی داده‌ها، توسعه ایستگاه‌ها به ۱۰۰ ایستگاه، ساخت سنسورهای لرزه نگاری کوتاه دوره و باند پهن و ارتقای سطح پردازش مرکز با تهیه نقشه‌های Shakemap و نقشه‌های برآورد خسارت را از برنامه‌های آتی شبکه عنوان کرد.

    نظرات