نشست‌های تخصصی انجمن‌های علمی در دهمین سالگرد زلزله بم

نشست‌های تخصصی انجمن‌های علمی در دهمین سالگرد زلزله بم

http://www.bananews.ir/انجمن مخاطره شناسی ایران، انجمن ژئوفیزیک ایران و انجمن ترویج علم ایران، چهارشنبه و پنج شنبه طی سه نشست علمی تخصصی جداگانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زمین لرزه پنجم دی ماه ۱۳۸۲ بم به مرور آموزه های این زلزله و بررسی راهکارهای پیش بینی و کاهش مخاطرات زلزله و نقش سازمان‌های مردم نهاد در هنگام زلزله و پس از آن می‌پردازند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و از دست اندرکاران برپایی این نشست‌های تخصصی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: هم‌اندیشی «پیش‌بینی و کاهش مخاطرات زلزله»، فردا، چهارم دی ماه، همزمان با سالروز وقوع زلزله شهر بم و با حضور ده‌ها تن از اندیشمندان، متخصصان و کارشناسان مخاطره‌شناسی کشور برگزار می‌شود.

در این همایش که به همت انجمن مخاطره‌شناسی ایران و سازمان‌ جغرافیایی کشور برگزار می‌شود، اندیشمندان و پژوهشگران مخاطره‌شناسی کشور درباره‌ی چالش‌ها، راهبرد‌ها، سامانه‌ی داده‌های گسل‌ها، پیش‌بینی زلزله ناهنجاری‌های ژئوفیزیک ایران، پیش نشانگر‌های مغناطیسی در ایران، پیش‌بینی به روش پی آیی، شبکه عصبی، روش‌های آماری و سامانه‌ی اطلاعات مکانی و داده‌های سنجش از دور بحث و تبادل نظر می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: این همایش به همت کمیته مطالعات مخاطرات طبیعی انجمن مخاطره‌شناسی ایران و با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه پیام نور، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله روز چهارشنبه چهارم دی ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در محل سالن اجتماعات سازمان جغرافیایی کشور واقع در خیابان شریعتی، خیابان معلم برگزار می‌شود.

زارع تصریح کرد: نشست تخصصی انجمن ژئوفیزیک ایران در یادمان زلزله بم هم در بعد از ظهر چهارشنبه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۷ با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سالن کنفرانس ساختمان شماره ۱ موسسه واقع در انتهای خیابان کارگر شمالی برگزار می شود. در این سمینار یک روزه، جمعی از العضای انجمن ژئوفیزیک و اعضای هیات علمی موسسه ژئوفیزیک، معاون سازمان مدیریت بحران، اعضای هیات علمی پژوهشگاه بین‌الملللی زلزله شناسی، سازمان زمین شناسی، دانشکده فنی دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و ... به ارائه دانسته ها و تجربیات خود در خصوص زلزله بم می‌پردازند.

وی تصریح کرد: حضور عموم دانشجویان و پژوهشگران در این نشست تخصصی نیز آزاد است.

عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم خاطرنشان کرد: کتابخانه حسینیه ارشاد هم در سالگرد زلزله بم، نشستی علمی با موضوع نقش سازمانهای مردم نهاد در زلزله بم برگزار می‌کند. در این نشست، نقش سازمانهای مردم نهاد در هنگام و بعد از رخداد زلزله بم برگزار می شود و گزارش‌هایی از سازمانهای مختلف مردم نهاد (غیر دولتی) که در هنگام زلزله و در روزها و هفته های بعد از آن نقشی داشته اند و در هنگام بازسازی نیز در بم حاضر بوده اند ارائه می شود. از آنجا که به این موضوع تاکنون کمتر پرداخته شده به همین دلیل تلاش می شود در زمستان امسال سه نشست از مجموعه نشستهای علمی کتابخانه حسینیه ارشاد که هر دو هفته یکبار با همکاری انجمن ترویج علم برگزار می‌شود به این موضوع اختصاص داده شود.

دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ابراز امیدواری کرد که این نشست‌های تخصصی که با یاد جانباختگان زمینلرزه بم و به مناسبت یادمان دهمین سالروز زلزله بم برگزار می شود، شروعی برای این نوع بررسی های تفصیلی در در ایران باشد.

    نظرات