بررسی چالش‌های کشتیرانی در آبراه بین‌المللی اروند و راهکارهای آن

بررسی چالش‌های کشتیرانی در آبراه بین‌المللی اروند و راهکارهای آن

http://www.bananews.ir/مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: بهبود کشتیرانی آبراه بین‌المللی اروند در گرو بازگشایی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عادل دریس بر موضوع اروند و پرداختن به چالش‌های موجود در حوزه کشتیرانی این آبراه بین‌المللی تأکید کرد و گفت: طی یک گشت دریایی در طول آبراه اروند از بندر آبادان تا بندرخرمشهر، تمامی موضوعات چالش برانگیز در این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دریس با بیان اینکه رفع چالش‌های منطقه‌ای در آبراه بین‌المللی اروند مهم ترین دغدغه حال حاضر این بندر تجاری به شمار می‌رود، افزود: ارتقای ضریب ایمنی و افزایش بهره وری از ظرفیت ایجاد شده در بندر از جمله مسائل مورد نظر در حمل و نقل دریایی این آبراه است.

 

وی ادامه داد: با وجود آمار بالای تردد شناورها در این آبراه ۶۲ مایلی که در مسیر بنادر دو کشور ایران و عراق در اروند رود فعال هستند، بسیاری از مباحث فنی و ایمنی در طول سالیان بعد از جنگ تحمیلی مسکوت و بلاتکلیف مانده است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: از مهم ترین مباحث فنی بلاتکلیف در این آبراه، نبود لایروبی است که باعث تغییر احتمالی خط مرزی تالوگ است بطوریکه در حال حاضر امکان تردد شناورهای با آبخور ۹ متر مانند زمان قبل از جنگ تحمیلی وجود ندارد البته نمی‌توان تغییر و تحولات مصنوعی ایجاد شده در مناطق بالادست اروند توسط کشورهای عراق و ترکیه را نیز در تغییر دبی (Debi) آب رودخانه و افزایش رسوب گذاری اروند بی تأثیر دانست.

وی به وجود مغروقه‌های جنگ تحمیلی به عنوان یکی دیگر از مشکلات جاری این آبراه اشاره کرد و افزود: بندر خرمشهر به عنوان بندر پایلوت در امر خارج سازی مغروقه در رودخانه‌های اروند و کارون، در حال حاضر در رودخانه اروند و در سمت سواحل ایران ۱۶ فروند مغروقه را خارج کرده است.

دریس تصریح کرد: با توجه به اقدامات کارشناسی و مدارک موجود، تعداد ۶۲ فروند مغروقه بزرگ و کوچک دیگر در تمام آبراه وجود دارد که البته اولویت با چهار فروند از مغروقه‌های نقاط خطر ساز است که انتظار می‌رود مسئولان امر در این خصوص اهتمام بیشتری به عمل آورند.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: از اقدامات ارزشمند دیگر ایران و بندر خرمشهر در احیاء مجدد آبراه اروند و در راستای حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه، علامت (بویه) گذاری کامل آبراه ، تعمیر و نگهداری مستمر علائم می باشد که شناورهای زیادی روزانه در حال تردد به بنادر ایران و عراق است و انتظار می رود مسئولان امر در وزارت امور خارجه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی با پیگیری های مجدانه خود، طرف عراقی را نیز در خصوص اسقرار علائم کمک ناوبری در سمت چپ ساحل اروند(سمت عراق) دخیل کنند.

دریس با اعلام اینکه بندر خرمشهر با حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه جهت حل تمامی مشکلات کشتیرانی اروند آمادگی کامل دارد، اظهار کرد: تمامی تلاش دست اندرکاران و متولیان امر با بازگشایی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق (CBC) نتیجه خواهد داد.

اداره مشترک و هماهنگ رودخانه اروند جزئی از الزامات پروتکل و معاهده الجزایر ۱۹۷۵ (به عنوان تنها رژیم حقوقی حاکم بر رودخانه اروند) است که تمامی مباحث فنی، ایمنی، حقوقی و مالی مربوط به آبراه اروند باید از بطن این دفتر و نظارت و پیگیری دفتر موصوف بر طرف شود بطوریکه با راه‌اندازی این دفتر بسیاری از چالش های موجود با همکاری طرفین قابل حل و شاهد توسعه اقتصادی بیشتر از حال برای بنادر منتهی به اروند خصوصاً بنادر ایرانی خواهیم بود.

    نظرات