از زمین‌لرزه‌های گذشته درس بگیریم

از زمین‌لرزه‌های گذشته درس بگیریم

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه معتقد است، اگر مردم بدانند زمین لرزه همواره امکان وقوع دارد، بیشتر نسبت به ساخت و سازهای اصولی حساس می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس محمد شریفی‌پور به مناسبت پنجم دی روز ملی ایمنی در برابر زمین لرزه در گفت‌وگو با ایسنا، داشتن یک ساختمان محکم و ایمن را آرزوی همه انسان ها دانست و گفت: زمین‌لرزه‌ها آزمایشگاهی است برای اینکه ببینیم آنچه را که قبلا ساخته‌ایم مقاومت و ایمنی لازم را دارد یا خیر.

وی معتقد است، می‌توان از زمین‌لرزه های گذشته درس گرفت که چرا یک ساختمان پایدار مانده و ساختمان دیگر فروریخته است و این رمز موفقیت بسیاری از کشورهای پیشرفته است که ساخت و سازهایی مقاوم و استاندارد دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در ایران نیز مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و ساخت و سازهای اصولی آغاز شده است، افزود: امروز می‌توانیم ادعا کنیم ساختمان‌های محکم‌تری نسبت به گذشته داریم.

شریفی‌پور تدوین آئین‌نامه ۲۸۰۰ را گامی موثر به سمت ساخت و سازهای اصولی و مقاوم خواند و اظهار کرد: با تدوین این آئین‌نامه چارچوب مشخصی برای ساخت و سازها در نظر گرفته شد و در چند سال اخیر نیز نسخه‌های جدید این آئین‌نامه تدوین شده است.

وی تصریح کرد: هر بار که زمین لرزه‌ای در کشور رخ می‌دهد سخت‌گیری مسئولان نسبت به نظام مهندسی برای رعایت کامل‌تر قوانین بیشتر می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه علی‌رغم همه پیشرفت‌های چند سال اخیر در مقاوم سازی ساختمان‌ها، هنوز هم جای کار بیشتری وجود دارد.

شریفی‌پور مصالح استاندارد، نیروی کار آموزش دیده و توانمند و همچنین دانش و تکنولوژی مهندسی را از دلایل تاثیرگذار برکیفیت و مقاومت ساختمان‌ها عنوان کرد و یادآور شد: مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا یک ساختمان مقاوم و استاندارد ایجاد شود.

وی اضافه کرد: بخشی از ضعف موجود در ساخت و سازها نیز به خود مهندسین باز می‌گردد که باید شناخت بیشتری نسبت به کار خود پیدا کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تاکید کرد: نظارت بر کار خود مهندسین ساختمان توسط مراجع مربوط نیز می‌تواند بر افزایش کیفیت ساختمان‌ها موثر باشد.

شریفی‌پور گفت: هرچقدر هم که ساختمان‌ها مقاوم و استاندار باشند زمین لرزه‌های بزرگ به هر حال خساراتی را در پی خواهد داشت که دولت توان پرداخت همه آن را به مردم ندارد.

وی بیمه ساختمان و منازل مسکونی را راهکار موثری برای جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از زمین لرزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم کمتر از بیمه استقبال کنند این است که باور ندارند زلزله همواره ممکن است رخ دهد.

به گفته این مسئول اگر مدام به مردم تاکید شود که زمین لرزه هر لحظه امکان وقوع دارد بیشتر نسبت به بیمه ساختمان‌های خود و همچنین رعایت استاندارد در ساخت و سازها حساس می‌شوند.

    نظرات