حرکت برخلاف مصلحت بافت‌های تاریخی

حرکت برخلاف مصلحت بافت‌های تاریخی

http://www.bananews.ir/نخستین نشست هم‌اندیشی باززنده‌سازی بافت تاریخی کاشان با حضور معاون وزیر راه‌وشهرسازی، معاون وزیر ومدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری، رییس و اعضای شورای اسلامی کاشان تشکیل شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون شهرسازی و معماری وزارت راه‌وشهرسازی در این نشست گفت: بزرگ شدن بیش از اندازه شهر کاشان سبب شده تا بافت مرکزی این شهر تنها ۱۷ درصد از جمعیت شهر کاشان را در خود جای دهد.
دکتر پیروز حناچی با اشاره به اینکه وسعت شهرهایی مثل کاشان، یزد و کرمان به دلایلی که ریشه در مسائل حقوقی دارد بیشتر از محدوده خود در سطح گسترش یافته است، گفت: از تقسیم جمعیت شهر به مساحت شهر متوجه می‌شویم که شهر به شدت وسعت یافته است و این مشکل باعث شده تا در عرضه کیفیت مناسب خدمات شهری مشکل ایجاد کند.
وی افزود: اگر به شهر به عنوان یک موجود زنده نگاه کنیم تفکر ما باید یک واحد مشترک را شکل دهد که شهر دارای یک هویت تاریخی است و تمام اجزای آن برای ما مهم است.
به گفته وی، استفاده از تجربیات دهه‌های اخیر قبل و بعد از انقلاب درخصوص احیا و مرمت بافت‌های تاریخی حاکی از این واقعیت است که هر اندازه عمق شناخت ما از بافت تاریخی افزایش یابد و بتوانیم از خرد جمعی استفاده نماییم، می‌توانیم کیفیت اقدامات انجام شده در بافت را افزایش دهیم.
وی به نقش و تاثیر ارائه تصمیمات درست و منطقی در بازگرداندن ساکنان بافت قدیم شهر اشاره کرد و با بیان اینکه از سال۱۳۰۰ تاکنون بر خلاف مصلحت بافت‌های تاریخی در حال حرکت هستیم، گفت: احداث واحدهای تجاری درکنار خیابان‌های اصلی که رونق بازارهای سنتی و تاریخی شهر را تحت تاثیر قرار داده، بخشی از این سهل‌انگاری است که باید کنترل شود.
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت
مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری هم در این نشست گفت: بافت‌های تاریخی شهرها از مهم‌ترین فضاهای شهری است که علاوه بر ویژگی‌های معماری و شهرسازی، دارای ارزش فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بوده و حفظ، احیا و معرفی آنها گامی موثر درحفظ هویت ملی و تاریخی کشور است.
دکتر محمد سعید ایزدی با اشاره به اینکه در انجام پروژه‌های پیشگام بافت تاریخی و قدیمی باید ویژگی‌هایی به عنوان شاخص در نظر گرفته شود، گفت: مشارکت و همکاری ساکنان بافت در فرآیند برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا با محوریت شهرداری به عنوان مهم‌ترین گام در مرمت و احیای بافت قدیمی و تاریخی مطرح است.
وی، پشتیبانی و حمایت خود به‌منظور ترویج و توسعه از تجربیات ارزنده انجام شده در بافت تاریخی را اعلام و با تاکید بر لزوم مستندسازی اقدامات انجام شده در حوزه مرمت و احیای بافت‌های فرسوده شهری گفت: مستندسازی طرح‌های مرمت و احیای بافت‌های تاریخی باید به صورت کتاب تهیه و چاپ شده و به عنوان الگو در اختیار شهرها و حتی کشور‌های دیگر قرار گیرد.

وی تشکیل شورای بافت تاریخی را از دیگر گام‌های موثر در این مسیر برشمرد و خاطرنشان کرد: تشکیل و فعالیت این شورا به منظور دنبال کردن برنامه‌هایی مانند مرمت و بازسازی و ثبت جهانی ملی آثار موثر است و از این رو در تلاش هستیم تا با کار کارشناسی به منظور احیای این فرهنگ غنی گام‌های موثری را برداشته و با ارزش خاصی که برای این گنجینه‌ها قائل هستیم هر چه بیشتر در جهت حفظ و احیای آنها برآییم.
در ادامه این نشست، شهردار کاشان شهرهای تاریخی را جزیی از سرمایه ملی و فرهنگی کشور دانست و گفت: امروزه شهرهای تاریخی نه تنها به لحاظ زیباشناختی و هویت بخشی از شهرهای ارزشمند هستند، بلکه محل سکونت و معیشت میلیون‌ها نفر نیز محسوب می‌شوند.
مهندس سید محمد ناظم رضوی افزود: بافت‌های شهری، بسته به ویژگی‌ها و قدمتی که دارند، به مسائل و موضوع‌های متعدد و متنوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اعتقادی، تاریخی و... مرتبط هستند و به همین دلیل در مواجهه با بافت‌های شهری فرسوده، لازم است افزون بر ملاحظات فنی و مهندسی، سایر جنبه‌های موضوعات نیز که غالبا ساختاربندی و تبیین و تحلیل آنها به سهولت پارامترهای فنی مهندسی نیست، با دقت و ظرافت مد نظر قرار گرفته و در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ها دخالت داده شوند.
وی، حفاظت، احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی شهر کاشان را مورد تاکید قرار داد و افزود: احیا و مرمت بافت‌های فرسوده و تاریخی این شهر باید در سایه تصدی‌گری و سیاست‌گذاری دولت انجام شود؛ چرا که در غیر این صورت این امر دچار مخاطره خواهد شد.
ناظم رضوی همچنین تشکیل کارگروه‌هایی به‌منظور هماهنگی اداره راه‌وشهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری را بخشی دیگر از راه‌حل‌های اجرای حفظ و مرمت بافت تاریخی برشمرد.
به گفته وی، شهر کاشان یکی از معدود بافت‌های تاریخی ارزشمند کشور را دارا است و با وجود همه تغییرات فرهنگی در نحوه معیشت، زندگی و معماری، هنوز هم به دلیل اصالت و ریشه‌دار بودن ارزش‌هایش تا حدود زیادی هویت خود را حفظ کرده و در همین راستا ارتقای زندگی با حفظ میراث‌ فرهنگی در بافت قدیم این شهر، نیازمند نگاهی ملی و فرامنطقه‌ای است.
شهردار کاشان تصریح کرد: حفظ سبک قدیمی و سنتی حاکم بر هر شهر، میراثی گرانبها از گذشتگان محسوب شده و اولویت بسیاری از کشورهای پیشرفته است که با احیای آن، سعی در حفظ غنای فرهنگی خود دارند.
ناظم رضوی، مشارکت شهروندان در احیا و بازسازی بافت تاریخی این شهر را
خاطر نشان کرد و افزود: با اجرای طرح‌های موضعی و با هدایت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تلاش خواهد شد تا هدفمند کردن و احیای بافت با تشکیل کارگروه‌هایی به منظور هماهنگی اداره راه‌وشهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری و مردم محلی انجام پذیرد.
مدیر دفتر مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری کاشان هم در این جلسه با نمایش اسلاید به موقعیت و ویژگی‌های بافت تاریخی و فرسوده در شهر کاشان اشاره کرد و سپس به ارائه موضوعاتی همچون ساختار راهبردی هدایت بافت، ساماندهی فضاهای عمومی، اقدامات انجام شده و پیشنهادهایی در خصوص احیا و باززنده‌سازی بافت تاریخی پرداخت.
مهندس سعید طالعی همچنین از انعقاد تفاهمنامه‌ای در خصوص همکاری مشترک با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، فرماندار و معاونان وزیر راه‌وشهرسازی با موضوع پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های هدایت بافت تاریخی کاشان خبر داد.

    نظرات