ضرورت واگذاری اپراتوری بندر رجایی به خارجی‌ها با مشارکت ایرانی‌

ضرورت واگذاری اپراتوری بندر رجایی به خارجی‌ها با مشارکت ایرانی‌

http://www.bananews.ir/معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت واگذاری اپراتوری بندر شهید رجایی به اپراتور خارجی با مشارکت بخش خصوصی ایرانی تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید ایزدیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بحث واگذاری اپراتوری بندر شهید رجایی به یک اپراتور بین‌المللی با مشارکت بخش خصوصی ایرانی حرکت بسیار خوب و ارزنده‌ای بود که متاسفانه به نتیجه نرسید.

وی با بیان این‌که این کار در حال حاضر به صورت مذاکره‌ای و برای کوتاه مدت واگذار شده است، اظهار کرد: بهتر است این پروژه در آینده‌ای نزدیک به صورت یک مزایده بین‌المللی و برای دراز مدت واگذار شود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بنادر خاطر نشان کرد: بندر شهید رجایی در واقع به عنوان پایه کانتینر کشور محسوب می‌شود و ۷۰ درصد کانتینرها از طریق بندر شهید رجایی وارد می‌شوند اما رتبه‌ این بندر در زمینه تخلیه و بارگیری با افت محسوسی مواجه شده است.

وی همچنین بر ضرورت مذاکره با خطوط کشتیرانی دریایی توسط بخش خصوصی فعال کشور در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر سه شرکت جدید به مدت شش ماه در بندر شهید رجایی کار می‌کنند تا عملیات جذب اپراتور انجام شود. اپراتور قبلی یک سال با سازمان بنادر قرارداد داشت و می‌تواند در مزایده شرکت کند اما در صورت برنده نشدن، کارکنان این شرکت می‌توانند با پیمانکار برنده کار کنند.

مدیر عامل سازمان بنادر در این باره گفته بود مدت زمان قرارداد هر پیمانکاری که خاتمه یابد، با شرکت بعدی قرارداد خواهیم بست اما فعلا در بندر شهید رجایی به عنوان بندر کانتینری ایران سه شرکت جدید به مدت شش ماه فعالیت خواهند کرد تا در این مدت کار عملیاتی در این بندر متوقف نشود.

به گفته سعید‌نژاد پیمانکار قبلی در بندر شهید رجایی قراردادی با این سازمان ندارد و سه شرکت مذکور هم هیچ وابستگی به پیمانکار قبلی ندارند. فاز دوم بندر شهید رجایی اساسا برای بحث کانتینری بوده که این فاز از جهت تجهیزات هنوز ناقص است و دنبال آن هستیم که با سرعت و اخذ مجوزهای لازم هرچه سریع‌تر فاز دوم را تکمیل کنیم.

طبق اهداف قانون برنامه و هدف‌گذاری‌های سازمان بنادر، تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر باید به سه برابر ارتقا یابد و ‌در صورتی که مشکل اخذ مجوزها و تأمین اعتبار رفع شود ۱۸ ماه طول می‌کشد تا تجهیزات فاز دوم وارد کشور شود.

    نظرات