بانک مسکن ورشکسته است

بانک مسکن ورشکسته است

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در حوزه مسکن بانک مسکن است، اظهار کرد: بانک مسکن در حال حاضر سه برابر وام‌دهی خود وام پرداخت کرده است و از نظر استانداردهای حسابداری، بانکی ورشکسته محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که شنبه شب برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه مسکن دو مشکل عمده وجود دارد، گفت: در حوزه مسکن دو مشکل وجود دارد که یکی از آنها مشکل خاص در مورد بانک مسکن و دیگری مشکل عام برای سایر بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن به شدت گروگان مسکن مهر است، افزود: در حال حاضر بانک مسکن سه برابر ظرفیتش وام داده است و از نظر استانداردهای حسابداری این بانک با اینکه ورشکسته محسوب می‌شود و براساس مقررات هیچ قدرت قدرت وام‌دهی ندارد.

آخوندی با بیان اینکه سایر بانک‌ها نیز در مجموع از نظر وام‌دهی وضعیت خوبی ندارند، گفت: چنانچه بخواهیم از چنین وضعیت رکود و تورمی که در آن قرار داریم خارج شویم، باید دو کار سخت انجام دهیم. یکی اینکه حتما به منابع بانک مرکزی متوسل نشویم و دیگر اینکه بازار مسکن را فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما با یک داستان دووجهی که این دو وجه با هم در تضاد هستند، مواجه می‌شویم، تصریح کرد: کلیاتی که مدنظر من قرار دارد این است که در ابتدای کار حساب‌های بانک مسکن را تمیز کنیم تا این بانک بتواند قدرت وام‌دهی کسب کند. چنانچه این طرح به نتیجه برسد، ما می‌توانیم در بخش مسکن یک فضای جدیدی را فراهم کنیم.

وی افزود: اقدام دیگری که ما باید در این راستا انجام دهیم، این است که سهم بانک‌ها را از نظر تامین مالی مسکن افزایش دهیم تا افراد بتوانند در جهت تامین مسکن خود وام‌های موثری از بانک دریافت کنند.

آخوندی با بیان اینکه برنامه مسکن دولت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بر رفتار خانواده‌ها تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: در حوزه مسکن تنها سیاستی موثر است که بتواند رفتار خانواده‌ها را تغییر دهد. در این راستا ما در حال پیگیری دو اقدام راه‌اندازی پس‌انداز – تسهیلات در کشور و همچنین افزایش میزان تسهیلات مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حوزه شهرسازی اظهار کرد: در این حوزه آنچه که به صورت اجمالی در نظر دارم این است که به اجرای قانون بازگردیم.

وی با اشاره به حوزه حمل و نقل اظهار کرد: در این حوزه، با توجه به ماده ۲۱۴ قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین بند ۱۲۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ شرایط خوبی برای بازنگری برای بسیاری از طرح‌های این بخش وجود دارد.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه ساختمان‌های دولتی یکسری اقداماتی در حال پیگیری است، گفت: در این حوزه ما طرحی داریم که در طی آن گروه سرمایه‌گذار بیمارستان را احداث و دولت نیز کل خدمات این بیمارستان را به مدت ۳۰ سال خریداری می‌کند. در حال حاضر در راستای اجرای این طرح که در تمام بیمارستان‌های کشور در حال عرضه است، این طرح در بیمارستان‌های تجریش و امام خمینی (ره) تهران و همچنین چندین بیمارستان در شهرستان‌ها عرضه شده است.

    نظرات