۷ شهرجدید تاسیس می‌شود

۷ شهرجدید تاسیس می‌شود

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی و مکان یابی برای ایجاد شهرهای جدید در کشور خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن نریمان در تشریح سیاست‌های جدید دولت در رویکردی تازه به موضوع شهرهای جدید در حالی از احداث شهرهای جدید اهورا در استان همدان، اورامانات در کرمانشاه، امیرکبیر در زاهدان، پرنیان در قم، ایوانکی و شریف آباد در حوالی سمنان و همچنین کلاردشت در مازندران و سایر مناطق در دست مطالعه در شمال کشور خبر داد که هم‌اکنون بحث احداث شهرها و شهرک‌های جدید با هویت‌های مشخص در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است.
آن طور که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد، قرار است با بهره‌گیری از مشارکت بخش خصوصی، شهرها و شهرک‌های جدیدی با هویت‌های مشخص علمی و دانشگاهی، تفریحی و توریستی، سلامت، ورزش و... احداث و جمعیت‌پذیر شود که ضمن برخورداری از کلیه امکانات زیربنایی و روبنایی به لحاظ زیست محیطی هم انگیزه‌ها و مشوق‌های لازم را برای اسکان سرریز جمعیتی کلانشهرها به همراه داشته باشد. همچنین برنامه ساخت شهرها و شهرک‌های جدید به گونه ای هم اکنون در دستور کار قرار گرفته که براساس این برنامه‌ریزی‌ها قرار است این شهر‌ها و شهرک‌ها برای اسکان تمام دهک‌های درآمدی هر چند به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی در صورت استقبال بخش خصوصی برای ایجاد شهرک‌های اختصاصی مانند شهرک اساتید یا امثال آن، مانعی وجود ندارد و می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به لحاظ اسکان سرریز جمعیتی کلانشهرها به دلیل ایجاد محیط‌های خاص سکونتی در بر داشته باشد.
نریمان ضمن اعلام سیاست‌های جدید دولت برای تامین مسکن در شهرهای جدید از سه شیوه تازه ساخت مسکن نیز خبر داد که در قالب آن شهرهای جدید به عنوان محل اصلی ساخت‌وسازهای مشارکتی تعیین شده است.

آخرین وضعیت شهرهای جدید کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به وجود ۲۵ شهر جدید در کشور گفت: در مجموع ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قالب بارگذاری جمعیتی در شهرهای فعلی هدفگذاری شده‌اند.
محسن نریمان با بیان اینکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت مصوب در ۱۷ شهر جدید تاکنون به مرحله اجرایی رسیده‌اند، افزود: هم اکنون ۱۵ شهر جدید جمعیت پذیر شده‌اند، این در حالی است که برخی شهرهای جدید مانند ایوانکی در جاده تهران به سمنان وجود دارد که هنوز جمعیت‌پذیر نشده‌اند و مطالعات مربوط به این شهرهای جدید در حال انجام است.
وی با اشاره به ساخت‌وسازهای مسکن مهر در شهرهای جدید خاطرنشان کرد: تاکنون با اسکان ۴۳۰ هزار نفر در شهرهای جدید ۱۰ درصد برنامه جمعیتی در این شهرها پوشش داده شده است که با اتمام و تحویل همه واحدهای مسکن مهر تا پنج سال آینده این جمعیت به دو میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند به این ترتیب ظرفیتی در حدود ۵۰ درصد جمعیت تعیین شده برای شهرهای جدید هنوز تکمیل نشده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه همچنان سیاست ایجاد شهرهای جدید در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد، تصریح کرد: قرار است برنامه توسعه شهرهای جدید با رویکرد جدید مردم محور دنبال شود، همچنان که در حال حاضر در حال مطالعه و شناسایی مکان‌های جدید برای احداث شهرهای جدید به خصوص در شمال و مناطق مرکزی کشور هستیم. وی افزود: در این راستا برنامه احداث و جمعیت‌پذیری در شهرهای جدید ایوانکی و شریف‌آباد در مسیر تهران به سمنان، اورامانات در کرمانشاه، پرنیان در قم، اهورا در همدان و همچنین شهر جدید امیرکبیر در استان زاهدان در دستور کار دولت قرار دارد، این در حالی است که دولت همچنین در حال برنامه‌ریزی برای احداث شهرهای جدید در شمال کشور است که فعلا منطقه کلاردشت به این منظور در حال مطالعه است.
نریمان با تاکید بر اینکه برنامه ساخت شهرهای جدید قرار است تمام دهک‌های درآمدی جامعه از ۱ تا ۱۰ را پوشش دهد، توضیح داد: در شهرهای جدید مدل‌های متنوع شهرسازی اعم از ساخت‌و‌سازهای ویلایی و بلندمرتبه مورد نظر است و هر چند قرار است این شهرها برای اقشار مختلف طراحی شود، اما برنامه ساخت شهرک‌های با هویت‌های مشخص توریستی و تفریحی، علمی و دانشگاهی، ورزشی، سلامت و... هم در صورت تمایل متقاضیان و مشارکت بخش خصوصی نیز در رویکرد جدید دولت به برنامه ساخت شهرهای جدید در اولویت قرار گرفته است.
ویروس «تغییر کاربری» به شهرهای جدید رسید
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از چاره‌جویی برای برخی از مشکلات دولت با شهرداری‌ها در شهرهای جدید خبر داد.
نریمان با بیان اینکه همه شهرهای جدید با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر باید براساس قانون شهرداری داشته باشند، گفت: مدیران شهرهای جدید باید توجه داشته باشند که با نظارت بر مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهرداری‌ها در شهرهای جدید مبنی بر تغییر کاربری اراضی، از تخلف و سودجویی برخی افراد ذی‌نفع جلوگیری کنند.
وی با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از اراضی شهرهای جدید پرند در تهران و فولاد شهر اصفهان، افزود: شهرداری‌ها نباید برای کسب منبع درآمد جدید و مقطعی، از طریق کمیسیون ماده ۵ اقدام به تغییر کاربری اراضی در شهرهای جدید کنند. این در حالی است که برای جلوگیری از این تخلفات قرار است مصوبات کمیسیون ماده ۵ با نظارت و حضور نماینده شهرهای جدید اعمال شود. همچنین، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح اقدامات صورت گرفته ظرف ۵ ماه فعالیت دولت یازدهم، گفت: تدوین دستورالعمل سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در شهرهای جدید، تدوین راهنمای احداث توسعه فضای سبز در شهرهای جدید و برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات مربوط به آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در شهرهای جدید اهم این فعالیت‌ها است.
جبران سود انبوه‌ساز با پاداش!
نریمان همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست انبوه‌سازان برای افزایش قیمت مسکن مهر در نتیجه تورم و گرانی هزینه‌های ساخت، گفت: قرارداد مسکن مهر با انبوه‌سازان و پیمانکاران مانند سایر قراردادها است که انبوه‌ساز با آگاهی کامل و با موافقت آن را امضا کرده است و بنابراین در قبال تعهدات خود در این زمینه با قیمت توافق شده مسوول است.
وی ادامه داد: از زمان امضای این قراردادها از سوی انبوه‌سازان مدت زیادی نگذشته است و انبوه‌سازان آن را در سال ۹۱، یعنی زمان اوج تورم، امضا کردند و متعهد به اجرای تعهد خود هستند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: با این حال در برخی قراردادها دیده می‌شود که سود و هزینه ساخت برای انبوه‌ساز سر به سر است و انبوه‌ساز با پذیرش سود حداقلی وارد پروسه ساخت‌وساز مسکن مهر شده است که در این زمینه گزارشی به وزیر راه و شهرسازی داده‌ایم که در صورت موافقت وی برای آن دسته از پیمانکارانی که پروژه‌ها را به صورت کامل و در زمان تعیین شده تحویل دهند پاداش‌هایی از محل آورده متقاضی و تسهیلات به آنها تعلق می‌گیرد که جبرانی برای کاستی‌های موجود باشد.
دستور توقف مسکن مهر را ما ندادیم!
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شیوه‌های جدید ساخت مسکن در شهرهای جدید تصریح کرد: در حال حاضر برنامه تامین مسکن در شهرهای جدید در قالب ساخت مسکن مشارکتی با استفاده از شیوه‌های جلب دهک‌های بالاتر به منظور پویایی این شهرها در دستور کار قرار گرفته است که قرار است براین اساس، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت و‌ساز بر روی زمین‌هایی که دولت در اختیار آنها می‌گذارد با شهرهای جدید وارد مشارکت شوند.
وی با تاکید بر اینکه دستور توقف ساخت مسکن مهر جدید را وزارت راه و شهرسازی صادر نکرده است، توضیح داد: با اتمام خط اعتباری که از سوی بانک مرکزی برای مسکن مهر در نظر گرفته شده بود ساخت مسکن مهر جدید بنا بر اعلام وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر عدم تخصیص بیشتر تسهیلات متوقف شد، اما این امر به معنای توقف ساخت و‌ساز مسکن در شهرهای جدید نیست.
نریمان با اشاره به سه شکل جدید برای ساخت مسکن در دولت یازدهم گفت: قرار است ساخت مسکن به سه شیوه مسکن اجتماعی، مسکن مشارکتی و مسکن آزاد در قالب ارائه تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان در صورت تصویب نهایی پیگیری شود.
پایان مسکن مهر تا آخر سال آینده
وی در تشریح جزئیات اقدامات صورت گرفته در حوزه مسکن مهر در شهرهای جدید، تصریح کرد: در مجموع ۴۱۶ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید در دست ساخت است که از این تعداد تاکنون ۷۶ هزار واحد افتتاح شده است و بقیه با پیشرفت متوسط ۷۰ درصد (به جز پروژه پردیس) تا پایان سال ۹۳ افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: براین اساس شهرهای جدید پرند تاکنون ۸۱ درصد، پردیس ۳۸ درصد و هشتگرد ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
پیشرفته ترین مترو در هشتگرد
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه متروی شهر جدید هشتگرد با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیشرفته ترین پروژه متروی شهرهای جدید است، گفت: اگر اعتبار مورد نیاز برای متروی هشتگرد به موقع اختصاص پیدا کند تا پایان سال ۹۳ می‌توانیم انتظار افتتاح آن را داشته باشیم.
وی افزود: در مورد متروی پرند هم با توجه به برنامه موجود باید طی دو سال آینده افتتاح شود این در حالی است که با توجه به مشکلاتی که برای تامین اعتبار این پروژه وجود دارد به نظر می‌رسد، تکمیل متروی پرند دیرتر انجام شود.

    نظرات