آمادگی خط کانتینری معتبر جهان برای بازگشت به بندر شهید رجایی

آمادگی خط کانتینری معتبر جهان برای بازگشت به بندر شهید رجایی

http://www.bananews.ir/چندتن از مدیران خط کانتینری هایوندایی کره‌جنوبی به عنوان یکی از خطوط معتبر حمل‌ونقل بین‌المللی کانتینری در دیدار از امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی، ضمن انجام مذاکراتی با مدیران بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، برای از سرگیری تردد کشتی‌های لاینر به این بندر اعلام آمادگی کردند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در نشستی که اواخر آذرماه سال جاری با حضور دو تن از مدیران رده بالای خط کانتینری هایوندایی در منطقه و نماینده این شرکت در ایران با مدیران مجتمع بندری شهیدرجایی صورت گرفت، مذاکراتی در خصوص نحوه همکاری خط کشتیرانی هایوندایی با ترمینال اپراتورهای جدید ترمینال کانتینری بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به انجام رسید. در برگزاری این نشست که در پی انعقاد توافق‌نامه اخیر ژنو و به درخواست دفتر نمایندگی شرکت هایوندایی در ایران انجام شد، راهکارهای عملی و امکان سنجی از سرگیری تردد کشتی‌های لاینر با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU کانتینر این خط معتبر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدعلی اصل سعیدی پور، مشاور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مجتبی خوش نیت، سرپرست واحد بندری و منطقه ویژه این اداره کل و داریوش نظری، رییس اداره کانتینر مجتمع بندری شهیدرجایی به نمایندگی از این اداره کل در نشست یاد شده حضور داشتند؛ آنها در اظهاراتی جداگانه به تشریح وضعیت عملیاتی این بندر پس از تغییرات صورت گرفته در ترمینال اپراتورهای ترمینال کانتینری آن پرداختند و از فراهم‌سازی بسترهای قانونی لازم در بندر شهید رجایی برای از سرگیری همکاری‌ها با خطوط بین‌المللی کشتیرانی و تامین منافع ملی کشور، سخن به میان آوردند.
در بخش دیگری از این نشست، حمید رسولی، نماینده شرکت هایوندایی در ایران ضمن ابراز خرسندی از تغییرات اخیر صورت‌گرفته در اپراتورهای ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی، از آمادگی این خط معتبر حمل‌ونقل کانتینری برای حضور در بنادر کانتینری ایران به‌ویژه بندر شهید رجایی خبرداد.
وی همچنین بر جدی بودن عزم و اراده مدیران رده بالای هایوندایی برای رسیدن به یک توافق نهایی با مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی برای از سرگیری تردد کشتی‌های با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU کانتینری در ماه‌های نخست سال جدید میلادی تاکید کرد.
در ادامه این نشست، میلیتیش جا از مدیران شرکت هایوندایی کره‌جنوبی نیز طی اظهاراتی حضور مجدد این خط کشتیرانی در بندرعباس را منوط به ثبات تغییرات موجود و حضور اپراتور جدید ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی دانست.
وی در ادامه دیدگاه‌های شرکت متبوع خود را در خصوص رعایت استانداردهای فنی در روند اجرای عملیات تخلیه و بارگیری کانتینرها و پاسخگویی به نیازهای عملیاتی در زمان مقرر، متذکر شد. این مدیر شرکت هایوندایی همچنین روند کلی مذاکرات صورت گرفته بین مدیران این شرکت کشتیرانی با مسوولان بندر شهید رجایی را موفقیت‌آمیز دانست و از آغاز گام‌های عملی در این رابطه طی آینده‌ای نزدیک در صورت فراهم شدن بسترهای لازم خبر داد.
آماده‌سازی بنادر برای بازگشت خطوط کشتیرانی خارجی
سفر مدیران شرکت هایوندایی کره‌جنوبی به بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران در حالی صورت گرفت که اوایل آذرماه گذشته، «محمد سعیدنژاد» معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با استقبال از انعقاد توافق‌نامه ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ که لغو تحریم بیمه‌های دریایی و حمل‌ونقل کالا به عنوان یکی از بخش‌های مهم این توافق‌نامه عنوان شده بود، از مذاکره با خطوط کشتیرانی خارجی برای فعالیت مجدد و تردد مستقیم کشتی‌های آنها به بنادر کشور خبر داده و گفته بود: در این ارتباط در حال آماده‌سازی بنادر برای بازگشت خطوط کشتیرانی خارجی و همچنین افزایش عملیات بندری کشور هستیم.
وی در عین حال با اشاره به تردد تعدادی از خطوط کشتیرانی خارجی به بنادر کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود توقف تردد تعدادی از خطوط کشتیرانی خارجی، عملیات بنادر کشور کاهش چشمگیری نداشته است؛ با این همه و با توجه به اینکه تعداد این خطوط متناسب با ظرفیت بنادر کشور نیست، باید اقدامات لازم را برای افزایش این خطوط انجام دهیم. از سوی دیگر، اواسط آذرماه گذشته حمیدرضا دلبری، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز ضمن اعلام خبر استقبال خطوط لاینر کانتینری از حضور در این بندر، ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک، با افزایش حجم تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهیدرجایی شاهد افزایش تقاضا و نیاز به جذب کارکنان متخصص در این بخش خواهیم بود. مجتمع بندری شهید رجایی با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و به تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳ درصد حجم این مبادلات در مقوله ترانزیت، واردات، صادرات و ترانشیپ است.
این مجموعه اقتصادی که بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران محسوب می‌شود، در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و ضمن بهره‌مندی از ۳۶ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، از ظرفیت پذیرش ۶ میلیون TEUکانتینر در سال برخوردار است.

    نظرات