تولید شیشه‌هایی مقاوم در برابر ضربه و حرارت/ جذب ۹۸ درصدی اشعه ماورا بنفش

تولید شیشه‌هایی مقاوم در برابر ضربه و حرارت/ جذب ۹۸ درصدی اشعه ماورا بنفش

http://www.bananews.ir/پژوهشگران کشور با استفاده از فیبرهای نانو کربن موادی را برای مقاوم کردن شیشه تولید کردند که با اعمال آن بر روی شیشه علاوه بر آنکه شیشه را در برابر انفجار و حرارت مقاوم می‌کند، با جذب ۹۸ درصدی اشعه ماورا بنفش مانع تغییر رنگ وسایلی می‌شود که در برابر نور مداوم خورشید قرار دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) داود علیپور- از محققان این طرح در گفتگو با مهر ضمن بیان اینکه در تحقیقات انجام شده "لمینیت" برای تقویت شیشه ساخته شد، افزود: جنس این لمینیت از نانو کامپوزیت‌ها و با استفاده از فیبرهای کربن طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه فیبرهای کربن در اندازه نانو بوده است، اظهار داشت: لمینیت تولید شده پس از اعمال بر روی شیشه پس از یک ماه واکنش نشان می‌دهد و همجنس شیشه خواهد شد و در نهایت موجب افزایش مقاومت آن می‌شود.

علیپور، به بیان مزایای لمینیت تولید شده پرداخت و خاطر نشان کرد: این محصول مقاومت شیشه را در برابر ضربه بالا می‌برد به گونه‌ای که حتی در برابر گلوله نیز شیشه را مقاوم خواهد کرد. این مزیت باعث شده است که بتوان از این محصول برای امور پدافند غیر عامل و استفاده در خودروهای ضد گلوله و خودروهای حمل سوخت قابل کاربرد باشد.

وی مقاوم کردن شیشه در برای انفجار را از دیگر ویژگی‌های این محصول نام برد و ادامه داد: تست‌های انجام شده نشان داد که در زمان انفجار ترکش‌های انفجار از شیشه عبور نکرده است.

این محقق، عدم تغییر در رنگ شیشه را از دیگر مزایای لمینیت تولید شده دانست و توضیح داد: تفاوت لمینیت تولید شده با شیشه‌های ضد گلوله این است که برای ضد گلوله کردن شیشه باید چند لایه بر روی آن اعمال شود که این امر باعث می‌شود شیشه سنگین شود و در هر موردی نمی‌توان از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: از آنجایی ضخامت لمینیت تولید شده ۳۳ میکرون (کمتر از نیم میلیمتر) است بدون هیچ تغییری اقدام به مقاوم کردن شیشه می‌کند ضمن آنکه هیچ تغییری در رنگ شیشه ایجاد نخواهد کرد.

علیپور با تاکید بر اینکه این لمینیت مقاوم در برابر آتش است، گفت: لمینیت تولید شده تا ۳۰ دقیقه در برابر شعله با دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت است و پس از ۳۰ دقیقه شروع به واکنش نشان دادن به حرارت و سوختن می‌کند.

وی با بیان اینکه این محصول قادر به جذب اشعه UV است، ادامه داد: این محصول قادر به جذب ۹۸ درصدی اشعه UV است از این رو اعمال این لمینیت بر روی شیشه موجب خواهد شد تا با اعمال آن بر روی شیشه وسایل منزل که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند تغییری در رنگ آنها ایجاد نشود.

علیپور همچنین یادآور شد: لمینیت تولید شده تا ۵۰ درصد جلوی انتقال حرارت را می‌گیرد که این امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

    نظرات