کتاب باستان شناسی امپراطوری هخامنشی منتشر شد

کتاب باستان شناسی امپراطوری هخامنشی منتشر شد

http://www.bananews.ir/کتاب «باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» (پژوهش‌های نوین) زیر نظر پروفسور پی‌یر بریان و پروفسور رمی بوشارلا با ویراستاری اسماعیل سنگاری و علی‌اکبر وحدتی منتشر شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این کتاب شامل بخش‌های مختلفی از جمله «لیکیه در دوران هخامنشی»، «جایگاه دوره هخامنشی در پژوهش‌های باستان‌شناختی در کیلیکیه و هاتای (ترکیه)»، «حضور هخامنشیان در شمال شرقی سوریه»، «دوره هخامنشی در شمال عراق»، «یادداشت‌هایی درباره یک محوطه فراموش‌شده هخامنشی» و... است.

در یادداشت پشت جلد این کتاب آمده است: «یک «امپراتوری گریزان و دست‌نیافتنی» اصطلاحی که آن را وامدار هلین سانچیزی ویردنبورگ هستیم، که با وجود شواهد فراوان برجای‌مانده از آثار باستان‌شناسی و نوشته‌های مورخان یونان و روم‌ همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشکلات فراوانی را برای یک تحلیل دقیق و درست از این امپراتوری با شکوه ۲۲۰ساله پیش‌ روی مورخان و باستان‌شناسان امروزی قرار می‌دهد.

نشانه‌های اصلی حضور هخامنشیان در سرزمین‌های تابع را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ در چه شرایطی و با تأسی از کدام یافته‌های باستان‌شناختی می‌توان بر حضور مادی شاهنشاهی فدرال هخامنشی در سرزمین‌های تابع صحه گذارد و به تحلیل تاریخ سیاسی‌، اجتماعی‌، اقتصادی و فرهنگی آن پرداخت؟ پرسش‌هایی این‌چنین‌ به لطف شور نهفته در کشف هرچه بیش‌تر تاریخ و فرهنگ «شرق هزاره» و «یونان جاودان»، دوباره می‌توانند مطرح و ما را به پاسخ‌هایی درخور رهنمون شوند.

باستان‌شناسی ابزار لازم را برای درک بهتر و بازسازی دوباره تاریخ امپراتوری در اختیار ما قرار می‌دهد. کتاب حاضر‌، زیر نظر بزرگ‌ترین مورخ تاریخ هخامنشی (پی‌یر بریان) و یکی از بزرگ‌ترین باستان‌شناسان این حوزه (رمی بوشارلا) به رشته تحریر درآمده و حضور مادی و فرهنگی پیشینیان ایرانیان را در جای‌جای امپراتوری پهناور از رود سند تا مصر‌، پیش روی خواننده فارسی‌زبان قرار می‌دهد.»

«باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» با ۶۹۵ صفحه و شمارگان ۷۰۰ نسخه از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

    نظرات