شورای نگهبان انتقال‌پایتخت را تایید نمی‌کند

شورای نگهبان انتقال‌پایتخت را تایید نمی‌کند

http://www.bananews.ir/قائم مقام وزیر کشور:«انتقال» ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد ضمن اینکه جایی برای پایتخت جدید نداریم طراح انتقال: هدف طرح مشکلات محیط زیستی و احتمال زلزله است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زوایای تازه‌ای از طرح انتقال پایتخت در مناظره‌ای تلویزیونی میان مخالفان و موافقان اجرای این طرح تشریح شد. تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت در مجلس باب تازه‌ای برای بحث در مورد این طرح قدیمی را باز کرده است. از یک طرف طراحان و موافقان این طرح، مشکلات محیط زیستی، حمله نظامی و نافرمانی مدنی را مهم‌ترین عوامل طراحی این طرح عنوان کردند و معتقدند: جلوگیری از رشد جمعیت ۱۲۰ هزارنفری در هر سال و تمرکززدایی جمعیت به دلیل وجود خطر زلزله در تهران از مزایای اجرای این طرح خواهد بود. از طرف دیگر مخالفان طرح انتقال پایتخت با انتقاد از مشخص نبودن هدف طرح، اجرایی شدن این طرح به این شکل را مورد ایراد شورای نگهبان می‌دانند و بار مالی ناشی از اجرای طرح را مانعی بر سر راه آن اعلام کردند.
هزینه میلیاردی اجرای طرح
قائم مقام وزیر کشور در این باره اظهار کرد: هیچ تردیدی نیست که تهران باید از وضعیت موجود خارج شود و این ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما مساله این است که اصولا طرحی که از سوی مجلس به دولت ارائه می‌شود باید محل تامین هزینه‌های اجرای آن نیز اعلام شود، اما در طرح ارائه شده محل تامین هزینه ها مشخص نیست. حسین علی امیری با تاکید بر این نکته که قطعا طرحی که هزینه مالی داشته باشد و هزینه تامین شده برای آن در این طرح مشخص نباشد مورد ایراد شورای نگهبان است، تصریح کرد: وقتی لایحه‌ای از سوی قانونگذار تدوین می‌شود، باید هدفی در پی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که هدفی برای این طرح نبوده است. اگر هدف کاهش آلودگی هوا، رفع مشکلات ترافیک و حمل‌ونقل بوده است، باید واضح مشخص شود. او خطاب به طراحان طرح انتقال پایتخت گفت: چرا به کارهای شدنی توجه نمی‌کنید و بر موضوع انتقال پایتخت که هزینه هنگفتی تا مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارد، توجه می‌کنید. آن هم با توجه به مشکلات اقتصادی که کشورمان با آن روبه‌رو است. سخنگوی وزارت کشور بیان کرد: ایراد دیگری که به این طرح وارد است مساله اسم آن است، چون ما هنوز متوجه نشدیم نام این طرح انتقال اداری-سیاسی پایتخت است یا ساماندهی پایتخت. علاوه بر این باید این موضوع را بررسی کرد که کدام‌یک از مناطق جغرافیایی کشور ظرفیت پذیرش پایتخت را دارند.

مغایرت طرح انتقال با قانون اساسی
جواد جهانگیر‌زاده نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه مسلما هیچ فردی مخالف ساماندهی تهران نیست، گفت: ساماندهی شهر تهران به نفع همه مردم کشور است، اما اینکه صرفا به انتقال پایتخت سیاسی- اداری فکر کنیم درست نیست. قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس به مغایرت طرح انتقال پایتخت با اصل ۷۵ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: این طرح هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، علاوه بر این باید به این سوال پاسخ داد که آیا با انتقال پایتخت مشکل محیط زیست تهران حل می‌شود و آیا می‌توان مردم تهران را به شهر دیگری منتقل کنیم؟ او ادامه داد: در سال ۶۸ که بحث انتقال پایتخت از تهران مطرح شده بود دولت عنوان کرده بود که ۶ برابر بودجه عمومی دولت برای انجام این طرح لازم است. در نتیجه در مقایسه با بودجه سال ۹۲ رقم بسیار بالایی برای جابه‌جایی پایتخت لازم است و اگر ما پول داریم باید ۳۸ هزار طرح منطقه‌ای نیمه تمام را ساماندهی کنیم و اجازه ندهیم پول سایر استان‌ها را برای تهران هزینه کنیم.
اولویت با حل مشکلات مدیریت شهری
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با اعلام تغییر موضع وزارت راه در موضوع انتقال پایتخت گفت: تا قبل از آنکه دولت ماموریت انتقال پایتخت را به وزارت راه محول کند ما در موضع مخالف اجرای طرح بودیم، اما در حال حاضر در موضع مطالعه انتقال پایتخت هستیم. پیروز حناچی با بیان اینکه اشتغال مجموعه شهری تهران در حوزه صنعت ۳۰ درصد و خدمات ۴۰ درصد است اظهار کرد: در اواخر دهه ۶۰ ، بحث انتقال پایتخت تا مرحله مکان‌یابی نیز پیش رفت، امروز هم اگر از هر کسی بپرسید چه راهی برای خروج از وضعیت کنونی تهران وجود دارد، همه با انتقال پایتخت موافقت می‌کنند. او با اشاره به زلزله‌خیز بودن کشور افزود: اکثر مناطق کشور روی خط زلزله هستند و این نشان می‌دهد که ما باید با زلزله زندگی کنیم نه اینکه از آن فرار کنیم. بنده بحث انتقال پایتخت را رد نمی‌کنم اما تا زمانی که پروسه مدیریت شهری ناقص است پروژه انتقال پایتخت پاسخ نمی‌دهد، چرا که ما در حال حاضر معضل آلودگی را در اصفهان، اراک، تبریز و اهواز داریم و نمی‌توان گفت که صرفا با انتقال پایتخت این مشکلات حل می‌شود.
مزایای اجرای طرح انتقال
مهدی زارع دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی از موافقان اجرای طرح انتقال پایتخت نیز با اشاره به اینکه در سال ۱۳۳۵ تهران حدود ۵/۱ میلیون نفر جمیعت داشت که این تعداد در سال ۱۳۴۰ به ۲ میلیون نفر رسید، عنوان کرد: امروزه در پایان سال ۹۲ تهران در حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که شب‌ها در ۲۰ منطقه تهران ساکن هستند، همچنین در طی روز ۴ میلیون نفر برای کار وارد تهران می‌شوند. زارع ادامه داد: هم اکنون ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان تهران و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در البرز ساکن هستند که جمعا ۱۶ میلیون نفر در این دو استان زندگی می‌کنند. زارع اضافه کرد: در مجموع حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تهران در محدوده پهنای گسل زلزله و بافت فرسوده ساکن هستند، بنابراین ۶۰ درصد جمعیت در معرض بالای زلزله قرار دارند، بنابراین با توجه به شرایط تهران و انتظار وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در این شهر، ایجاد پایتخت جدید می‌تواند به کاهش جمیعت منجر شود. او افزایش جمعیت شهر تهران را سالانه ۱۲۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که شهر تهران برای ۴ تا ۵ میلیون نفر جمعیت مناسب است.
تشکیل شورای بررسی
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و طراح طرح انتقال پایتخت به دلایل اجرای طرح انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: مشکلات محیط‌زیستی و زلزله از دیگر دلایلی هستند که ضرورت انتقال پایتخت را مشخص می‌کند.
ژاپن هم در حال حاضر در حال انتقال پایتخت است و کره‌جنوبی طراحی پایتخت خود را به مسابقه بین‌المللی گذاشته است. به عنوان مثال در حال حاضر عمده دلیل مرده متولد شدن نوزادان تهرانی آلودگی هوا است. او از تشکیل شورایی متشکل از ۱۴ نفر برای بررسی جوانب این طرح خبر داد و افزود: این شورا ظرف مدت ۲ سال وظیفه دارد به صورت تطبیقی راه حل ۵۰ کشور را که موفق به انتقال پایتخت خود شدند بررسی کنند و بعد از مدت ۲ سال باید در مورد راهکارها، هزینه‌ها، زمان و مکان‌یابی این مساله راه حل بدهند. او ادامه داد:‌ این شورا به هیچ وجه هزینه‌بر نیست و در مورد ساماندهی تهران، تمرکز زدایی از تهران و انتقال پایتخت سیاسی و فرهنگی تصمیم‌گیری کنند که در نهایت نه تنها مشکلات تهران بلکه مشکلاتی از کل کشور را نیز حل کند. او تصریح کرد: بعد از پایان این دو سال، طرح جمع‌بندی‌شده باید به امضای مقام معظم رهبری برسد.

    نظرات